اسرائیل درباره موارد تعرض جنسی و تجاوز در جریان حمله حماس تحقیق می‌کند

پلیس اسرائیل جز اشاره به وجود چند شاهد، درباره تعداد مواردی که در دست بررسی دارد جزئیات بیشتری ارائه نکرد

اسرائیل می‌گوید صدها شبه‌نظامی را به اسارت گرفته است‌ـ AFP

پلیس اسرائیل می‌گوید که در حال تحقیق در مورد چند فقره تعرض جنسی و تجاوز است که در جریان حمله ماه گذشته حماس به اسرائیل رخ داد.

دیوید کتز، سرپرست ارشد واحد ملی جرایم جدی و سازمان‌یافته در مقر پلیس در بیت شمش، گفت این تحقیق پیچیده است و احتمالا ماه‌ها طول می‌کشد.

او همچنین شهادت ویدیویی زن جوانی را نشان داد که در جشنواره موسیقی سوپرنوا در جنوب اسرائیل شرکت کرده بود، رویدادی که هدف حمله حماس قرار گرفت و ۲۶۰ کشته به جا گذاشت.

در این ویدیو، این زن که چهره‌اش محو و تار شده بود، شرح داد که شاهد بود به زنی دیگر تجاوز و سپس، شلیک شد.

او گفت: «آنچه را می‌دیدم نمی‌توانستم درک کنم.»

او در ادامه افزود خودش را به مردن زده بود تا بتواند از حمله حماس جان سالم به در ببرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کتز گفت این تحقیق به‌ویژه از آن جهت پیچیده است که درگیری مسلحانه بین نیروهای اسرائیلی و شبه‌نظامیان حماس در برخی صحنه‌های احتمالی جرم، روزها ادامه داشت. برخی از قربانیان جان باخته‌اند و بازماندگان با ضربه روحی [این اتفاق] دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

پلیس جز اشاره به وجود چند شاهد، درباره تعداد مواردی که در دست بررسی دارد جزئیات بیشتری ارائه نخواهد کرد. 

کتز گفت: «این بسیار پیچیده‌تر است زیرا مسئله فاصله زمانی میان اقدام صورت‌گرفته تا وقتی توانستیم به اجساد برسیم مطرح است. مسئله دوم‌ــ ضربه روحی قربانیان است.»

کتز گفت زمان می‌برد تا بازماندگان بتوانند تجربه سخت و دردناکشان را بیان کنند.

«ما از طریق شاهدان عینی، پزشکی قانونی که هنوز در دست بررسی داریم، اظهارنامه سایر مشارکت‌کنندگان، اطلاعات قابل اطمینان دیگری در مورد جرایمی از جمله تعرض جنسی داریم.»

اما در زمینه مستندسازی تعرض جنسی، مقام‌های اسرائیلی گفتند جمع‌آوری شواهد دشوارتر بوده است و موضوع چالش‌برانگیز دیگر این است که افراد قانع شوند قدم پیش بگذارند. آن‌ها گفتند بلافاصله پس از حمله، اولین واکنش‌ها تلاش برای شناسایی قربانیان در یک منطقه جنگی فعال بود، که ۴۸ ساعت به طول انجامید، و جمع‌آوری و نگهداری مناسب شواهد را دشوار می‌کرد.

پس از آنکه افراد مسلح حماس از مرز گذشتند و به شهرها و روستاهای اسرائیل حمله کردند، بنا بر آمار اسرائیل، حدود ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و ۲۴۰ نفر به گروگان گرفته شده‌اند، که کودکان را نیز شامل می‌شود.

اسرائیل می‌گوید حدود ۱۵۰۰ شبه‌نظامی حماس در جریان درگیری کشته شده‌اند، و بسیاری دیگر گریخته‌اند و به غزه بازگشته‌اند. اما اسرائیل می‌گوید صدها شبه‌نظامی را به اسارت گرفته است.

اسرائیل در واکنش به حمله ۷ اکتبر، عهد کرده است که حماس را نابود می‌کند، و حملات هوایی، دریایی و زمینی را آغاز کرده که بنا بر اعلام مقام‌های بهداشت و درمان غزه که تحت کنترل حماس است، بیش از ۱۱ هزار کشته به جا گذاشته است. 

© The Independent

بیشتر از جهان