تشدید خشونت علیه کولبران: با شلیک نیروهای حکومتی طی ۵۰ روز در مرز بانه سه کولبر کشته و ۲۸ نفر زخمی شدند

از چهار کولبری که از اول مهر تاکنون جان باخته‌اند، سه نفر با شلیک نیروهای نظامی و انتظامی در مرز هنگه‌ژال بانه کشته شده‌ا‌ند

در سال ۱۴۰۱ دست‌کم ۲۸ کولبر کشته و ۱۶۶ نفر حین کولبری مجروح شدند که عمدتا در اثر «شلیک مستقیم» نیروهای حکومتی بوده است-Social media

گزارش‌ها حاکی از افزایش شلیک نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران به کولبران در مناطق مرزی  در طول مهر و آبان؛ به ویژه در مرزهای بانه، نوسود و مریوان است. بیشترین موارد شلیک و برخورد خشونت‌آمیز را علیه کولبران در این مدت، نیروهای مستقر در منطقه مرزی «هنگه‌ژال» بانه انجام داده‌اند، تا حدی که فقط طی ۵۰ روز، در این منطقه سه کولبر کشته و ۲۸  کولبر زخمی شده‌اند.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داد که در ۵۰ روزی که از آغاز پاییز می‌گذرد، فقط در مرزهای بانه و با شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌ مرزی، دست‌کم سه کولبر کشته و ۲۸ کولبر زخمی شده‌اند.

دست‌کم سه تن از چهار کولبری که در ۵۰ روز اخیر جان باخته‌اند، در منطقه مرزی بانه و با شلیک نیروهای نظامی و انتظامی مستقر در مرز هنگه‌ژال کشته شده‌اند.

نیروهای نظامی مستقر در مرز هنگه‌ژال بانه هفته گذشته، ۱۶ آبان، نیز به سوی شماری از کولبران تیراندازی کردند که در اثر آن یک کولبر ۴۳ ساله به نام «آزاد ستارپناه»، پدر دو فرزند و اهل روستای دره‌زیارت سقز، کشته شد.

«فرید وطنی‌رسول» کولبر ۳۴ ساله و پدر سه فرزند، نیز بامداد چهارشنبه، ۲۶ مهر، در منطقه مرزی «دەرەوەران» شهرستان مریوان از «ناحیه سر» هدف شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی قرار گرفت و درجا کشته شد.

یک کولبر به نام محسن عبداللهی، ۳۵ ساله و پدر چهار فرزند، نیز سه‌شنبه، دوم آبان، در منطقه مرزی «کیله» بانه، «بدون اخطار قبلی» و «از فاصله نزدیک» هدف شلیک نیروهای مرزبانی قرار گرفت و کشته شد.

نیروهای مرزبانی همچنین جمعه، ۷ مهر، در نزدیکی منطقه مرزی «هنگه‌ژال» بانه، گروهی از کولبران را «بدون اخطار قبلی» و از «فاصله نزدیک» هدف قرار دادند که در اثر آن یک کولبر جوان به نام «محمد خالدی»، اهل بخش ننور بانه، کشته شد.

نیروهای هنگ‌ مرزی مستقر در مرز هنگه‌ژال بانه یکشنبه، ۲۱ آبان، به سوی شماری از کولبران در این منطقه شلیک کردند که در اثر آن یونس قادری ۱۹ ساله، شهروند اهل سقز، از ناحیه پا به شدت مجروح، و به بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی در بانه منتقل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین روز احسان اسماعیل‌زاده، کولبر اهل مهاباد، نیز در اثر تیراندازی مستقیم نیروهای حکومتی در مرز هنگه‌ژال بانه به شدت زخمی شد. وضعیت این کولبر جوان پس از انتقال به بیمارستان، وخیم گزارش شده است.

یک روز پیش از آن، شنبه، ۲۰ آبان، نیز  نیروهای مرزبانی در همین منطقه از شهرستان بانه، اقدام به شلیک مستقیم به سوی شماری از کولبران کردند که در نتیجه آن نریمان ساعدی، کولبر جوان اهل روستای دویسه مریوان، از ناحیه بازو و کمر مجروح شد و به مراکز درمانی انتقال یافت.

از سوی دیگر، گزارش شده است که پیام رضایی، کولبر ٢٧ ساله اهل روستای پیله شهرستان مریوان نیز که شنبه، ۱۳ آبان، حین کولبری بر اثر انفجار مین در «منطقه مرزی ساوجی» زخمی شده بود، از «ناحیه پا» دچار قطع عضو شده است.

 در مرز نوسود استان کرمانشاه نیز در چند هفته اخیر شلیک نیروهای نظامی و انتظامی به سوی کولبران به شدت افزایش یافته است و از جمله، جمعه گذشته، ۱۳ آبان، با شلیک این نیروها دست‌کم هفت کولبر اهل ثلاث‌باباجانی از ناحیه شکم، کمر و دست هدف اصابت گلوله ساچمه‌ای قرار گرفتند و به بیمارستان قدس پاوه منتقل شده‌اند.

پیش‌تر، شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داده بود که در طول سال گذشته خورشیدی دست‌کم ۲۸ کولبر در مناطق مرزی استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه، عمدتا با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی، کشته شده‌اند.

در این گزارش آمده است که از ۲۸ کولبر جان‌باخته در ۱۴۰۱، دست‌کم ۲۴ کولبر با شلیک نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران کشته شده‌اند، یک نفر به دلیل ایست قلبی، یک نفر بر اثر سرمازدگی، یک نفر در پی سقوط از ارتفاع و یک نفر در اثر تصادف جاده‌ایی در حین کولبری، جان خود را از دست داده است.

افزون بر این، سال گذشته بیش از ۱۶۶ نفر حین کولبری مجروح شدند که از این تعداد ۱۳۲ کولبر با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران، ۱۷ کولبر حین تعقیب و گریز نیروهای نظامی جمهوری اسلامی، و سه کولبر در اثر ضرب‌و‌جرح به دست این نیروها مصدوم شده‌اند. در این سال همچنین هفت کولبر در تصادفات جاده‌ای، چهار کولبر به علت سقوط از ارتفاع و سه کولبر در اثر انفجار مین در مسیرهای کولبری زخمی شدند.