روایت تراجنسیتی‌ها از جهنم طالبان در افغانستان

تراجنسی بودن در افغانستان تابو است و بسیاری از خانواده‌ها نمی‌خواهند هویت جنسی فرزندان خود را در جامعه افشا کنند

الی‌جی‌بی‌تی‌‌کیو‌ها در آنکارا پرچم رنگین‌کمانی را به حمایت از زنان افغانستان سال ۲۰۲۱ به نمایش گذاشتندــ ADEM ALTAN/AFP

بیشتر تراجنسی‌ها و همجنسگرایان افغانستان از ترس بازداشت و شکنجه رژیم طالبان در حال ترک کشورند و بسیاری از آن‌ها به ایران و پاکستان مهاجرت کرده‌اند.  

چندین تراجنسی در استان هرات در غرب افغانستان به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که در معرض خطر بازداشت به دست طالبان قرار دارند و برای گریز از این خطر، محل سکونت خود را مداوم تغییر می‌دهند.  

نگرانی از بازداشت و افشای هویت تراجنسی‌ها و همجنسگرایان هرات در حالی مطرح می‌شود که بیش از دو هفته است که طالبان فریدون فکوری، مدیر یک تئاتر و از مدافعان حقوق تراجنسی‌ها، را در شهر هرات بازداشت کرده‌اند.  

فریدون فکوری گروهی را برای هماهنگی و جلب کمک به تراجنسی‌ها در هرات راه‌اندازی کرده بود و در پی بازداشت او، اینک نگرانی اصلی و هراس این اقلیت جنسی، دسترسی طالبان به مشخصات آن‌ها است.

فریدون (نام مستعار)، از تراجنسی‌های افغانستان، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفت که از ترس شناسایی و بازداشت به دست ماموران طالبان، با ماسک از خانه بیرون می‌رود و هر لحظه‌اش با وحشت از احتمال بازداشت سپری می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که اگر طالبان او یا افرادی مانند او را بازداشت کنند، ضرب‌وشتم و شکنجه خواهند کرد، چرا که طالبان هویت و تمایلات تراجنسی‌ها و همجنسگرایان را خلاف «شریعت اسلامی» و «گناه بزرگ» می‌دانند.  

او گفت: «خیلی وحشت دارم که طالبان مرا بازداشت کنند و اگر چنین کنند، مطمئمم که مرا خیلی مضروب خواهند کرد. ای کاش می‌شد از افغانستان که حالا برای ما جهنم شده، بیرون روم و بتوانم به خواست خود زندگی کنم.» 

او گفت که در حاکمیت رژیم طالبان، هیچ نهادی برای کمک به تراجنسی‌ها و همجنسگرایان در افغانستان فعالیت ندارد و این اقلیت جنسی با وضعیت بسیار وخیم اقتصادی به زندگی ادامه می‌دهد. 

او افزود: «به خدا قسم که ما نانی برای خوردن نداریم و روز به روز وضعیت ما بدتر می‌شود. از یک طرف طالبان می‌خواهند ما را بازداشت کنند، و از طرف دیگر، مشکلات اقتصادی زیادی داریم.» 

تا پیش از روی کار آمدن رژیم طالبان در اوت ۲۰۲۱، ده‌ها تراجنسی در استان هرات هویتشان را فاش کرده بودند و جلسه‌های هماهنگی هفتگی برگزار می‌کردند. در آن دوران، این اقلیت جنسی برای معرفی خود در جامعه کارزارهایی راه‌اندازی کرده بودند و از تراجنسی‌های دیگر هم می‌خواستند که هویتشان را فاش کنند.  

فرشاد (نام مستعار)، از تراجنسی‌های دیگر مقیم هرات، می‌گوید که به‌تازگی گذرنامه دریافت کرده است و قصد دارد از جمهوری اسلامی ایران ویزا بگیرد.  

او به ایندیپندنت فارسی گفت که با بازداشت تراجنسی‌ها به دست طالبان و حامیان آن‌ها، زندگی در افغانستان برایش از هر زمانی دشوارتر شده است و تنها گزینه مناسب، رفتن به ایران و کارگری کردن در آن کشور است. اما او پول برای دریافت ویزای جمهوری اسلامی و هزینه سفر به ایران ندارد و می‌کوشد  با درخواست کمک از دوستانش، این مشکل را بر طرف کند.  

او گفت: «در افغانستان همیشه تراجنسی‌ها در معرض آزار و اذیت و شکنجه بوده‌اند و حالا که طالبان حکومت می‌کنند، تراجنسی‌ها را موجوداتی ناپاک و پلید می‌دانند و به همین دلیل، ما را بازداشت می‌کنند و ازار می‌دهند. ما در دوران طالبان نمی‌توانیم به خواست خود آرایش کنیم یا لباس که دوست داریم، بپوشیم.» 

فرشاد امیدوار است که هر چه زودتر از افغانستان خارج شود و خروج از کشور را به مثابه رهایی از زندان می‌داند. 

در دوران حکومت طالبان بر افغانستان، بخشی از اقلیت تراجنسی این کشور میهن خود را ترک کرده‌اند و درخواست پناهندگی برخی از آن‌ها در کشورهای اروپایی پذیرفته شده است. تراجنسی‌های ساکن افغانستان هم می‌کوشند از طریق ایمیل و ارتباط و تماس اینترنتی با نهادهای مدافع حقوق‌ بشر و حقوق تراجنسی‌ها، هرچه زودتر این کشور را ترک کنند. 

تراجنسی بودن در افغانستان تابو است و بسیاری از خانواده‌ها نمی‌خواهند هویت جنسی فرزندانشان را در جامعه افشا کنند و حتی شماری از آن‌ها در تمام طول زندگی‌، هویت جنسی و امیال خود را پنهان می‌کنند. 

در افغانستان هیچگاه قانونی برای حمایت از جامعه تراجنسی وجود نداشته است و به همین دلیل، در طول تاریخ، حقوق آن‌ها نادیده گرفته و نقض شده است.