روزنامه آلمانی «دی‌‌ولت» ارتباط جبهه پولیساریو و جمهوری اسلامی ایران را افشا کرد

این نشریه اعلام کرد که به مکالمه اعضای جبهه پولیساریو و یک مامور ایرانی دست‌ یافته است که ارتباط بین آن‌ها را ثابت می‌کند

جبهه پولیساریو یک گروه جدایی‌طلب در مراکش است که مدعی استقلال در صحرای غربی است ـ AFP

روزنامه آلمانی «دی‌‌ولت» در گزارشی به ارتباط میان اعضای جبهه پولیساریو و جمهوری اسلامی ایران پرداخت. جبهه پولیساریو یک گروه جدایی‌طلب مدعی استقلال صحرای غربی در مراکش است و اعضای آن را عمدتا بومیان کوچ‌نشین معروف به «صحراوی‌» تشکیل می‌دهند.

روزنامه دی‌ولت در این گزارش تاکید می‌کند که به اسناد اطلاعاتی دست یافته است که از قصد ایران برای تقویت نیروهای نیابتی خود برای انجام حملاتی علیه اسرائیل در خاورمیانه و مراکش در شمال آفریقا حکایت دارد.

به گزارش دی‌ولت، این اسناد از جمله حاوی افشای گفت‌وگوی مصطفی محمد الامین الکتاب، رهبر پولیساریو (مستقر در سوریه)، است که از یک رهبر حزب‌الله و یک عامل ایرانی می‌خواهد از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب مستقر در الجزایر برای انجام حملات آن علیه مراکش، بیشتر حمایت کنند.

بنا به این گزارش، الامین الکتاب در گفت‌وگوی تلفنی با یک عامل ایرانی در ۲۳ اکتبر سال جاری، به او می‌گوید که پولیساریو برای ایجاد بی‌ثباتی، به صفوف دیگر نمایندگان ایرانی در خاورمیانه خواهد پیوست.

دی‌ولت سال گذشته نیز درباره دخالت اعضای پولیساریو در تسهیل نقل‌و‌انتقال فعالان حزب‌الله در آفریقا با همدستی کامل الجزیره، اطلاع‌رسانی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران و دولت الجزایر، از مدت‌ها پیش با یکدیگر روابط اقتصادی-نظامی دارند و تهران هم فروش پهپادهای نظامی خود را به الجزایر تایید کرده است.

مراکش در ۱۳۹۷ به علت حمایت ایران از گروه‌های مخالف رباط و جبهه پولیساریو، روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد. به گفته دولت مراکش، ایران از طریق سفارت خود در الجزایر، به حمایت از پولیساریو می‌پردازد، و همچنین برای تامین هزینه آموزش مبارزان پولیساریو در اردوگاه‌های تندرو در صحرای غربی، حمایت مالی در اختیار حزب‌الله می‌گذارد.

پیش از این، مراکش درباره افزایش پیوندهای پولیساریو و ایران از یک سو و جبهه پولیساریو و سایر گروه‌های تروریستی از سوی دیگر، هشدار داده بود.

اوایل ماه جاری میلادی، حمله‌ای به یک منطقه مسکونی در جنوب مراکش انجام گرفت که یک کشته و سه زخمی بر جا گذاشت. عمر هلاله، نماینده مراکش در سازمان ملل، گفت که این «حمله تروریستی» دارای نشانه‌های اقدام پولیساریو است و مراکش پس از پایان تحقیقات قضایی خود در مورد هدف قرار دادن غیرنظامیان، به آن پاسخ خواهد داد.

وب‌سایت خبری تحلیلی «دیفنس‌پست» سه‌‌شنبه، ۲۷ ژوئن (۶ تیر) سال جاری، گزارش جامعی درباره برنامه‌ها و همکاری‌های نظامی-سیاسی حکومت ایران، مشخصا در مراکش و الجزایر، منتشر کرد.

به ‌نوشته دیفنس‌پست، حکومت ایران در حال گسترش نفوذ سیاسی-نظامی خود در بخش‌های بزرگی از قاره آفریقا، مشخصا در میان کشورهای حوزه جغرافیای «ساحل» و غرب آفریقا، است که از منابع طبیعی غنی برخوردارند و به آبراه‌های بین‌المللی، از جمله اقیانوس اطلس و دریای سرخ، دسترسی دارند.

سنگال، جمهوری آفریقای مرکزی، نیجریه، مراکش و الجزایر، از جمله کشورهایی‌اند که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، متحدان منطقه‌ای خود را در آن‌ها تقویت کرد‌ه‌اند.

جدی‌ترین نگرانی دولت مراکش در قبال سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، این است که تهران با تامین پهپادهای تهاجمی برای جبهه پولیساریو، این گروه چریکی مخالف دولت رباط را تقویت کرده است.

 دیفنس‌پست به‌نقل از منابع دولتی مراکش نوشت: «دستگاه‌های اطلاعاتی-امنیتی مراکش همچنین هواپیماهایی را در آسمان کشورهای شمال آفریقا رد‌یابی کرده‌اند که تجهیزات نظامی به الجزایر منتقل کرده‌اند تا در نهایت در اختیار نیروهای پولیساریو قرار گیرد.»

بنا به این گزارش، حکومت ایران افزون بر هواپیماهای بدون سرنشین، تجهیزات راداری و سامانه‌های پدافند دفاع هوایی به الجزایر منتقل کرده است تا به دست چریک‌های جبهه پولیساریو برسد.