«جمهوری اسلامی به مخالفان دولت مراکش پهپاد می‌دهد»

حکومت ایران در خاک الجزایر از طریق نیروهای حزب‌الله لبنان، چریک‌های «جبهه پولیساریو» را آموزش می‌دهد

علاوه‌بر همکاری‌‌های نظامی جمهوری اسلامی و ارتش روسیه، تجهیز گروه‌های نیابتی شیعی در خاورمیانه، گزارش‌ها دیگری هم منتشر شده است که ادعای می‌کنند حکومت ایران با تامین پهپادهای نظامی برای متحدان خود در قاره آفریقا، به‌دنبال نفوذ منطقه‌ای و تاثیرگذاری سیاسی در این منطقه است.

وب‌سایت خبری تحلیلی دیفنس‌پست روز سه‌‌شنبه ۲۷ ژوئن (ششم تیرماه ۱۴۰۲)، گزارش جامعی درباره برنامه‌ها و همکاری‌های نظامی-سیاسی حکومت ایران، مشخصا در مراکش و الجزایر، منتشر کرد. الجزایر متهم است که از گروه‌های مخالف دولت مراکش حمایت می‌کند.

به‌نوشته دیفنس‌پست، حکومت ایران در حال گسترش نفوذ سیاسی-نظامی خود در بخش‌های بزرگی از قاره آفریقا، به‌طور مشخص در میان کشورها حوزه جغرافیای «ساحل» و غرب آفریقا است؛ کشورهایی که منابع طبیعی غنی دارند و به آب‌راه‌های بین‌المللی، از جمله اقیانوس اطلس و دریای سرخ، دسترسی دارند.

سنگال، جمهوری آفریقای مرکزی، نیجریه، مراکش و الجزایر از جمله کشورهایی‌اند که در آنجا مقام‌های جمهوری اسلامی متحدان منطقه‌ای خود را تقویت کرد‌ه‌اند.

به‌نوشته وب‌سایت دیفنس‌پست، حکومت ایران از مخالفان دولتی و غیردولتی مراکش پشتیبانی می‌کند و قصد دارد تا یکی از متحدان منطقه‌ای غرب که به‌تازگی روابط خود با اسرائیل را نیز گسترش داده است، تضعیف کند.

Sergei SUPINSKY / AFP

جدی‌ترین نگرانی دولت مراکش در قبال سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی این است که حکومت ایران با تامین پهپادهای تهاجمی برای «جبهه پولیساریو» این گروه چریکی مخالف دولت رباط را تقویت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عمر هلاله، نماینده مراکش در سازمان ملل، بارها «جبهه پولیساریو» را متهم کرده است که با انتقال پهپاد‌های نظامی از الجزایر، ثبات و امنیت ملی این کشور را به‌خطر انداخته است و رباط حق دارد به روش‌های مناسب از منافع امنیتی خود دفاع کند.

جمهوری اسلامی ایران و دولت الجزایر، مدت‌ها است که با یکدیگر روابط اقتصادی-نظامی دارند و تهران هم فروش پهپادهای نظامی خود به الجزایر را تایید کرده است.

به‌نوشته وب‌سایت دیفنس‌پست، حکومت ایران نه تنها با همکاری دولت الجزایر، پهپادهای تهاجمی در اختیار گروه‌ نظامی پولیساریو قرار می‌دهد، بلکه از طریق نیروهای حزب‌الله لبنان، در اردوگاه آوارگان «تندوف» (Tindouf) برای عوامل این گروه چریکی، دوره‌‌های آموزش نظامی برگزار کرده است.

وب‌سایت خبری-تحلیلی دیفنس‌پست در بخش دیگری از گزارش روز سه‌شنبه خود به‌نقل از منابع دولتی مراکش نوشت: «دستگاه‌های اطلاعاتی-امنیتی این کشور همچنین هواپیماهایی را در آسمان کشورهای شمال آفریقا رد‌یابی کرده‌اند که تجهیزات نظامی به الجزایر منتقل کرده‌اند تا در نهایت در اختیار نیروهای پولیساریو قرار گیرد.»

بر اساس این گزارش، حکومت ایران علاوه بر هواپیماهای بدون سرنشین، تجهیزات راداری و سامانه‌های پدافند دفاع هوایی به الجزایر منتقل کرده است تا به دست چریک‌های «جبهه پولیساریو» برسد.

بیشتر از جهان