تلاش آمریکا برای آزادی گروگان‌های حماس؛ مشاور ارشد بایدن به اسرائیل و قطر می‌رود

پیش از برت مک گورک، رئیس سیا و وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز در دو هفته گذشته سفرهای مشابهی داشته‌اند

وب‌سایت آکسیوس روز یکشنبه دوازدهم نوامبر (۲۱ آبان) در گزارشی نوشت که قرار است برت مک‌گورک، مشاور ارشد جو بایدن در امور خاورمیانه، هفته آینده به اسرائیل و چندین کشور دیگر در منطقه از جمله قطر سفر کند تا در مورد جنگ غزه و تلاش‌ها برای آزادی گروگان‌های در دست حماس از جمله چهار اسرائیلی و آمریکایی گفت‌وگو کند.

 به نوشته این رسانه آمریکایی، سفر مک‌گورک بخشی از تلاش‌های دولت جو بایدن با هدف جلوگیری از وقوع یک جنگ منطقه‌ای و همچنین دستیابی به توافقی برای آزادی گروگان‌‌ها در ازای آتش‌بس موقت است.

این سفر در حالی انجام می‌شود که پیش از این بیل برنز، رئیس سیا (آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا) و تونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هم در دو هفته گذشته سفرهایی با اهداف مشابه انجام داده‌اند.

منابع آگاه به آکسیوس گفته‌اند انتظار می‌رود مک‌گورک در مسیرش به سمت خاورمیانه در بروکسل نیز توقف کند تا با اعضای ناتو و متحدان اروپایی در مورد جنگ غزه هماهنگ شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 دو مقام مطلع گفتند که مشاور ارشد بایدن احتمالا روز سه‌شنبه به اسرائیل سفر کند و با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، یوآو گالانت، وزیر دفاع، و روسای سرویس‌های امنیتی و جامعه اطلاعاتی اسرائیل دیدار کند.

 گفته می‌شود او در این سفر به عربستان سعودی، اردن و قطر‌ــ که تاکنون در میانجی‌گری بین آمریکا، اسرائیل و حماس سر موضوع گروگان‌ها نقشی کلیدی ایفا کرده است‌ــ هم خواهد رفت و انتظار می‌رود آخرهفته آینده برای گفت‌وگوهای منامه در بحرین باشد.

مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی می‌گویند یکی از ایده‌های موردبحث توافق برای آزادی حدود ۸۰ زن و کودکی است که حماس در حمله هفتم اکتبر ربوده است. مقام‌های اسرائیلی اعلام کردند که در ازای آزادی این گروگان‌ها، زنان و نوجوانان فلسطینی را که با اتهام‌هایی از جمله حمله به اسرائیلی‌ها در زندان‌‌اند، آزاد می‌کنند.

به گفته مقام‌های اسرائیلی، چنین معامله‌ای می‌تواند دادن مجوز برای ورود سوخت به غزه را نیز شامل شود. با این حال،‌ هم مقام‌های اسرائیلی و هم آمریکایی‌ها تاکید کردند در حالی که این ایده در حال بحث است، توافق قریب‌الوقوع نیست.

 به نوشته آکسیوس، گزارش‌ها حاکی از آن است که از زمان حمله هفتم اکتبر، دولت بایدن و شورای امنیت ملی کاخ سفید عمدتا بر جنگ غزه متمرکز بوده‌اند. به گفته یک منبع آگاه، بایدن هر روز‌ــ گاهی اوقات چند بار در روز‌ــ با تیم امنیت ملی‌اش ملاقات می‌کند تا جنبه‌های این بحران را بررسی کند.

 یک منبع آگاه در این زمینه گفت که مک‌گورک به همراه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، در تلاش‌ها برای آزادی گروگان‌هایی که حماس در اختیار دارد، مشارکت دارد و دو مشاور بایدن هر روز چند بار با مقام‌های قطری و مصری در تماس‌اند.

درگیری‌های حماس و اسرائیل از روز هفتم اکتبر با حمله غافلگیرکننده نیروهای حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد. در این حمله، حدود ۱۴۰۰ اسرائیلی کشته و بیش از ۲۰۰ نفر ربوده و به غزه برده شدند. ارتش اسرائیل در آخرین براوردش از شمار گروگان‌ها، تعداد آن‌ها را ۲۳۹ نفر اعلام کرد.

وزارت بهداشت حماس در غزه نیز روز جمعه آخرین آمار کشته‌شدگان  در حملات اسرائیل به این منطقه را ۱۱ هزار و ۷۸ نفر، شامل چهار هزار و ۵۰۶ کودک اعلام کرد و اطلاع داد که از هفتم اکتبر تاکنون ۲۷ هزار و ۴۹۰ نفر در نوار غزه مجروح شده‌اند. البته کارشناسان در مورد صحت و دقت آمارهای ارائه‌شده از سوی حماس که قابل راستی‌آزمایی نهادهای مستقل نیستند، تردیدهایی را مطرح کرده‌اند.

در همین حال سران کشورهای اسلامی و عربی روز شنبه در بیانیه پایانی نشست مشترک ریاض، حملات ارتش اسرائیل در نوار غزه را «جنایات جنگی و کشتار وحشیانه و غیرانسانی یک دولت اشغالگر» توصیف کردند و خواهان اقدام فوری جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل برای متوقف کردن عملیات نظامی اسرائيل در نوار غزه شدند. در این بیانیه از جامعه بین‌المللی خواسته شد از صادرات سلاح و تجهیزات نظامی به اسرائیل خودداری کنند.

بیشتر از جهان