بیانیه پایانی نشست ریاض: حمله‌های اسرائيل «جنایت جنگی» و کشتار وحشیانه یک دولت اشغالگر است

در بیانیه مشترک سران و نمایندگان کشورها اسلامی و عربی، از اسرائیل به‌عنوان یک دولت اشغالگر یاد و تاکید شده است که کشور مستقل فلسطینی باید به پایتختی «بیت‌المقدس شرقی» تشکیل شود

سران کشورهای اسلامی و عربی در بیانیه پایانی نشست مشترک روز شنبه در ریاض، حملات ارتش اسرائیل در نوار غزه را «جنایات جنگی» و «کشتار وحشیانه و غیرانسانی یک دولت اشغالگر» توصیف کردند و خواهان اقدام فوری جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل برای متوقف کردن عملیات نظامی اسرائيل در نوار غزه شدند.

به‌گزارش شبکه خبری العربیه، سران و نمایندگان ارشد کشورهای اسلامی و عربی در بیانیه پایانی نشست اضطرای ریاض، خواهان پایان یافتن محاصره نوار غزه و دسترسی آزادانه ساکنان و مردم غزه به کمک‌های انسان‌دوستانه بین‌المللی شدند.

در این بیانیه همچنین از جامعه بین‌المللی خواسته شده است که از صادرات سلاح و تجهیزات نظامی به اسرائیل خودداری کنند.

سران کشورهای اسلامی و عربی در بیانیه روز شنبه خود تاکید کرده‌اند که نوار غزه باید بخشی از سرزمین‌های فلسطینی در کرانه غربی رود اردن باشد و هر طرحی که بخواهد غزه را از کرانه غربی جدا کند پذیرفتنی نیست.

در بیانیه مشترک سران و نمایندگان کشورها اسلامی و عربی، از اسرائیل به‌عنوان یک دولت اشغالگر یاد شده و تاکید شده است که کشور مستقل فلسطینی باید به پایتختی «بیت‌المقدس شرقی» تشکیل شود.

در این بیانیه همچنین از مقام‌های دیوان کیفری بین‌‌‌المللی لاهه خواسته شده که به اتهام‌های مرتبط با «جرایم جنگی» و «جنایت علیه بشریت» که از طرف ارتش اسرائيل در نوار غزه رخ داده است، رسیدگی شود.

خبرگزاری رویترز شامگاه شنبه ۱۱ نوامبر، ۲۰ آبان‌ماه در گزارشی نوشت عربستان سعودی با هدف فشار به ایالات متحده و اسرائيل، رهبران کشورهای اسلامی و عربی را در ریاض گرد هم آورد تا این پیام را به تصمیم‌گیرندگان در واشنگتن و تل‌آویو برساند که حمله‌های ارتش اسرائیل در نوار غزه باید متوقف شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه مشترک، همچنین از کشورهای عربی و اعضای سازمان همکاری اسلامی خواسته شده که به تلاش‌های سیاسی، دیپلماتیک و حقوقی خود برای متوقف کردن حمله‌های اسرائیل در نوار غزه ادامه دهند.

در این بیانیه همچنین با اشاره به قطعنامه‌های سازمان ملل به حق تعیین سرنوشت، بر حق بازگشت و پرداخت غرامت به آوارگان فلسطینی تاکید شده است.

شاهزاده محمد بن سلمان در صحبت‌های ابتدای نشست ریاض با تاکید بر اینکه تمامی گروگان‌هایی که در اختیار نیروهای حماس‌اند باید آزاد شوند، یک بار دیگر موضع رسمی کشورش را تکرار کرد و گفت: «ما مطمئنیم که تنها راه صلح، پایان اشغالگری اسرائیل و شهرک‌سازی‌های غیرقانونی و احیای حقوق همیشگی مردم فلسطین و تشکیل کشوری در مرزهای سال ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس شرقی است.»

شبکه خبری عرب‌نیوز به‌نقل از شاهزاده محمد بن سلمان نوشت: «ما با یک فاجعه انسانی مواجه‌ایم که نشانه شکست شورای امنیت سازمان ملل و استانداردهای دوگانه است.»

در این میان، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در نشست مشترک ریاض گفت: «ما برقراری صلح را می‌خواهیم، اما طرف مقابل (اسرائیل) از آن روی‌ برمی‌گرداند.»

روز شنبه ده‌ها تن از مقام‌های ارشد دولت‌های منطقه از جمله ابراهیم رئیسی، رجب طیب اردوغان، عبدالفتاح السیسی، بشار اسد، به‌ترتیب روسای جمهوری ایران، ترکیه، مصر و سوریه همراه با ملک عبدلله دوم، پادشاه اردن، و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر که کشور میزبان شماری از مقام‌های ارشد حماس است با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، و شمار دیگری از سران کشورهای اسلامی در نشست روز شنبه ریاض، به ریاست شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، شرکت کردند.

بیشتر از جهان