رئیسی در ریاض با ولیعهد عربستان و رئیس‌جمهوری مصر دیدار کرد

این نخستین سفر رسمی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی پس از ۱۱ سال است و نقطه عطفی در احیای دوباره روابط سیاسی-دیپلماتیک تهران و ریاض به‌شمار می‌رود

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست مشترک سران کشورهای‌ اسلامی و عربی به عربستان سعودی سفر کرده است، عصر شنبه در ریاض به‌طور جداگانه با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، دیدار و گفت‌وگو کرد.

این نخستین سفر رسمی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی پس از گذشت ۱۱ سال به‌شمار می‌رود و نقطه عطفی پس از احیای دوباره روابط سیاسی-دیپلماتیک تهران و ریاض در اسفندماه سال پیش است.

عربستان سعودی روز شنبه میزبان نشست مشترک سران کشورهای‌ اسلامی و عربی بود و ادامه حمله‌های ارتش اسرائیل در نوار غزه و تامین نیازهای انسان‌دوستانه ساکنان غزه، در محور گفت‌وگوهای نمایندگان ارشد کشورهای عربی و اسلامی قرار داشت.

مناقشه اسرائیل و فلسطین، خواست تشکیل کشور مستقل فلسطین و مسئله بازگشت آوارگان از جمله مواردی است که مواضع کشورهای عربی و اسلامی را با وجود تمامی اختلاف‌ها به هم نزدیک می‌کند.

سران کشورهای عرب و اسلامی در بیانیه‌ پایانی نشست فوق‌العاده ریاض از جامعه جهانی خواستند به صادرات سلاح و مهمات به اسرائیل پایان دهند.

در این بیانیه همچنین بر ضرورت شکستن فوری محاصره غزه و ارسال کاروان‌های کمک‌های بین‌المللی برای اهالی این باریکه تحت محاصره تاکید شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده محمد بن سلمان در سخنان افتتاحیه نشست ویژه ریاض بار دیگر موضع رسمی کشورش در قبال مناقشه اسرائیل و فلسطین را تکرار کرد و گفت: «تنها راه صلح، پایان اشغالگری اسرائیل و شهرک‌سازی‌های غیرقانونی و احیای حقوق همیشگی مردم فلسطین و تشکیل کشوری در مرزهای سال ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس شرقی است.»

ابراهیم رئیسی هم خواهان تشکیل کشور فلسطین از «بحر تا نهر» شد و گفت انتخاباتی باید برگزار شود که در آن هر شهروند فلسطینی یهودی، مسیحی و مسلمان یک رای داشته باشند.

ابراهیم رئیسی همچنین در حاشیه نشست ویژه ریاض با عبدالفتاح السیسی و بشار اسد، روسای جمهوری مصر و سوریه، دیدار و گفت‌وگو کرد. دیدار رئیسی با رئیس‌جمهوری‌ مصر هم به‌نوعی تاریخی محسوب می‌شود.

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی حضور دوباره بشار اسد در میان سران کشورهای عربی را نشانه دیگری از بازسازی روابط این کشورها با دمشق در میانه بحران غزه توصیف کرد.

‌رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی در جریان دیدار با رئیس‌جمهوری مصر تاکید کرد که حکومت ایران مانعی برای گسترش روابط با قاهره نمی‌بیند.

خبرگزاری مهر به‌نقل از رئیس جمهوری مصر نوشت: «اراده سیاسی قطعی قاهره، ایجاد روابط واقعی با ایران است.»

ایران و مصر در چهار دهه گذشته، پس از انقلاب ۱۳۵۷ و قدرت‌گیری نظام جمهوری اسلامی به جز مدتی کوتاه در دوره دولت‌ اخوان‌المسلمین، رابطه دیپلماتیک نداشته‌اند.