ولیعهد عربستان سعودی: حمله به غیرنظامیان در غزه محکوم است 

شاهزاده محمد بن سلمان بر ضرورت توقف جنگ، جلوگیری از آوارگی فلسطینی‌ها و ایجاد شرایط برای بازگشت ثبات و دستیابی به صلح تاکید کرد

ولیعهد عربستان سعودی و امیر قطر روز جمعه دهم نوامبر در ریاض ملاقات کردند و درباره تقویت مناسبات دوجانبه و در جهت منافع دو کشور، وضعیت جنگ غزه و لزوم حمایت از امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه گفت‌وگو کردند. 

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، در این دیدار درباره راه های توقف جنگ در نوار غزه، حفاظت از غیرنظامیان و رساندن کمک‌های انساندوستانه به مردم صحبت کردند. آنان تاکید کردند تا زمانی که صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها برقرار نشود، خاورمیانه روی امنیت نخواهد دید. 

شاهزاده محمد بن سلمان، در اظهارنظری عمومی درباره تحولات غزه گفت: «ما شاهد یک تجاوز نظامی در نوار غزه همراه با هدف قرار دادن غیرنظامیان و ادامه نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی به دست نیروهای اشغالگر اسرائیل هستیم و آن را محکوم می‌کنیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر در روز پنجشنبه حسین امیرعبداللهیان و شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیران خارجه جمهوری اسلامی و قطر تلفنی گفت‌وگو کردند. به گفته وزارت خارجه جمهوری اسلامی «راه‌های سیاسی برقراری آتش‌بس و ارسال کمک‌های انسانی» از جمله موضوعات مورد گفت‌وگوی آنان بود. 

قطر با رهبران حماس روابط دارد و اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس سالهاست که در دوحه زندگی می‌کند. قطر تلاش کرده است که میان حماس و اسرائیل برای آزادی‌ گروگان‌ها میانجی‌گرد کند. 

ولیعهد عربستان سعودی همچنین بر ضرورت توقف این جنگ، جلوگیری از آوارگی ناگزیر فلسطینی‌ها و ایجاد شرایط برای بازگشت ثبات و دستیابی به صلح تاکید کرد.

قرار است روز شنبه، نشست فوق‌العاده کشورهای عرب در ریاض با عنوان «همبستگی با فلسطین» تشکیل شود. این نشست با شرکت رهبران ۲۲ کشور و به دعوت پادشاهی سعودی و تشکیلات خودگردان فلسطینی برگزار می‌شود و هدف از آن مذاکره درباره حملات اسرائیل به نوار غزه و تراژدی انسانی ناشی از جنگ برای غیرنظامیان است. 

سازمان همکاری اسلامی نیز روز یکشنبه در ریاض نشستی را برای بررسی جنگ برگزار خواهد کرد و برآورد می‌شود که حدود ۵۷ کشور در آن نشست شرکت کنند. بشار اسد و ابراهیم رییسی، روسای جمهوری سوریه و جمهوری اسلامی ایران نیز از جمله حاضران در این نشست به شمار می‌روند. 

پیشتر در روز پنجشنبه، وزیران خارجه کشورهای عرب، نسخه نهایی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تایید کردند که قرار است در نشست روز شنبه رهبران عرب در ریاض مورد بحث قرار گیرد. این قطعنامه از جمله خواستار آتش‌بس فوری در سرزمین‌های فلسطینی می‌شود. 

کشورهای عرب و مسلمان و همچنین سران کشورهای غربی در حالی برای آتش‌بس در غزه تلاش می‌کنند که درگیری‌ها در آنجا ادامه دارد و هزاران نفر از ساکنین نوار غزه روز جمعه از شمال عازم جنوب غزه شدند.

نیروهای نظامی اسرائیل مسیرهای امن و مشخصی را برای تخلیه غیرنظامیان تعیین کرده‌اند و چنان که رسانه‌های اسرائیل نوشتند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر آن کشور در روز جمعه گفت که اسرائیل قرار نیست پس از شکست حماس در نوار غزه، این منطقه را ترک کند.

حملات متقابل اسرائیل به مواضع حماس پس از حمله غافگلیرانه حماس به خاک اسرائیل در هفتم اکتبر آغاز شد. این گروه شبه‌نظامی جمهوری اسلامی ایران در نوار غزه، در آن حمله ۱۴۰۰ نفر را کشت و طبق برآوردها ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفت.