افزایش بیماری‌های تنفسی کودکان هم‌زمان با موج جدید آلودگی هوا

در نتیجه ناکارآمدی دستگاه‌های اجرایی، هوای شهرهای بزرگ هر سال آلوده‌تر از سال قبل می‌شود

متخصصان می‌گویند آلودگی هوا می‌تواند به کاهش ضریب هوشی کودکان منجر شود-ساعت سلامت

در حالی‌ که گزارش‌های سازمان هواشناسی حاکی از آلودگی هوا در بیشتر شهرهای بزرگ ایران است، رضا شروین بدو، رئیس مرکز طبی کودکان، گفت شمار کودکانی که با علائم بیماری‌های تنفسی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند افزایش یافته است.

رئیس مرکز طبی کودکان با تاکید بر اینکه تنها علت افزایش میزان مراجعه کودکان با علائم بیماری‌های تنفسی به مراکز درمانی سرد شدن هوا نیست، گفت که شیوع بیماری‌های تنفسی در میان دانش‌آموزان ‌هم‌زمان با آغاز به کار مدرسه‌ها و شروع سال تحصیلی در پاییز اتفاق می‌افتد.

رضا شروین بدو در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، ضمن تایید تلویحی افزایش بیماری‌ها در اثر آلودگی هوا، مراجعه بیماران به مرکز طبی کودکان را مثال زد و گفت که این مرکز در طول سال مراجعان متعددی دارد، اما اکنون بیمارانی مراجعه می‌کنند که به بیماری‌های فصلی مبتلا شده‌اند.

به گفته این پزشک، کودکان بیمار علائمی مانند اسهال و استفراغ‌های ویروسی دارند. او افزود که روزانه ۴۰۰ کودک با علائم بیماری‌های تنفسی به مرکز طبی کودکان مراجعه می‌کنند که حدود ۱۰ درصد آنان بستری می‌شوند. بیشتر مراجعان این مرکز نیز کودکان یک تا پنج‌ ساله‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با شروع فصل پاییز و موج جدید آلودگی هوا در شهرهای ایران، شمار بیماران تنفسی- که بیشتر آنان کودک و سالمندند- به‌طور محسوسی افزایش یافته است.

کمی‌ پیش‌تر نیز میثم معزی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز، افزایش شمار کودکان مبتلا به بیماری‌های تنفسی در استان خوزستان را «نگران‌کننده» توصیف کرد و گفت که در بازه زمانی یک ماهه، ۲۵ هزار کودک زیر ۱۲ سال به‌علت مشکلات تنفسی به بیمارستان‌های استان مراجعه کرده‌اند. او همچنین افزود که این میزان مراجعه «بار سنگینی بر کادر درمان تحمیل کرده است.»

آلودگی هوا در خوزستان بزرگ‌سالان را نیز راهی بیمارستان کرده است، به‌طوری‌ که طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی اهواز، فقط در مدت سه روز، بیش از هزار نفر به بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

در شرق و شمال شرق ایران نیز آلودگی هوا برای شهروندان دردسرهای زیادی ایجاد و بسیاری را روانه بیمارستان‌ها کرد.

در تهران نیز شاخص کیفیت هوا در روزهای متوالی ناسالم اعلام شد. بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، روز جمعه ۱۹ آبان نیز شاخص آلودگی هوا در وضع نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

بر مبنای اعلام سازمان هواشناسی، شهرهای اراک و اصفهان و کرج نیز در روز جمعه وضع مشابهی داشتند.

نزدیک به شش سال از تصویب قانون هوای پاک در ایران می‌گذرد. طبق این قانون، ۲۶ دستگاه‌ اجرایی- از جمله شهرداری‌ها، نیروی انتظامی، وزارت نیرو، وزارت کشور، و سازمان حفاظت محیط‌زیست- وظایف مشخصی دارند. با این حال، آلودگی‌ هوای کلان‌شهرها در جمهوری اسلامی ایران به کلافی پیچیده تبدیل شده است و دستگاه‌های اجرایی توپ آلودگی هوا را در زمین یکدیگر می‌اندازند و از خود سلب مسئولیت می‌کنند.

از نظر کارشناسان، آلودگی هوا معضلی است که عوامل متعددی در آن نقش دارند، اما ناکارآمدی و نبود دانش و تجربه و اراده لازم در مسئولان اجرایی این کلاف‌ سردرگم را پیچیده‌تر کرده است، به‌طوری‌ که هوای شهرهای بزرگ هر سال آلوده‌تر از سال قبل می‌شود.

پیش‌تر نیز عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، از ۲۱ هزار مرگ‌ومیر مرتبط با آلودگی هوا فقط در یک سال خبر داده و گفته بود که این تعداد مرگ‌ومیر خسارت ۱۱.۳ میلیارد دلاری برای ایران به دنبال داشته است.

به گفته این مقام وزارت بهداشت، آلایندگی‌ هوا در ایران در دو دهه گذشته دست‌کم ۳۰ درصد افزایش یافته‌ است و آلودگی هوا سومین عامل مرگ‌ومیر ایرانیان است.

وسایل نقلیه مانند موتورسیکلت‌ها، خودروهای فرسوده، اتوبوس‌ها، و نابودی پهنه‌های آبی و استفاده از سوخت مازوت در صنایع و نیروگاه‌ها مهم‌ترین عوامل آلودگی هوا در ایران است.

متخصصان می‌گویند آلودگی هوا ممکن است به کاهش ضریب هوشی کودکان منجر شود. همچنین، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و تنفسی و انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.