تشدید بحران کمبود دارو در ایران؛ دولت در خواب زمستانی

با وجود هشدارها، دولت توان مدیریت بحران دارو را ندارد و ضمن انکار کمبودها، به توصیه کارشناسان این حوزه نیز اهمیت نمی‌دهد

بحران کمبود دارو در ایران - تصویر از اکو ایران

با وجود هشدار بعضی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان باتوجه‌به بودجه‌ریزی دولت در اسفندماه سال ۱۴۰۱ مبنی بر تشدید بحران دارو در سال ۱۴۰۲، توجهی به این موضوع نشد.

اکنون روند کمبود داروهای موردنیاز بیماران سرطانی، پیوندی و بیماری‌های خاص در روزهای ماه دوم پاییز موجب نارضایتی مالکان داروخانه‌ها شده است و این افراد در اعتراض به وضع فعلی داروسازان و داروخانه‌داران تجمع‌هایی برگزار کرده‌اند.

اما دولت با وجود هشدارها توان مدیریت بحران دارو را ندارد و ضمن انکار کمبودها، به توصیه کارشناسان این حوزه نیز اهمیت نمی‌دهد.

علی‌اصغر باقرزاده، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲، اسفندماه سال ۱۴۰۱، با انتقاد از بودجه تخصیص‌یافته برای تامین دارو هشدار داده بود: «اگر بودجه دارو تغییر نکند و به همین سیاق و روال اجرایی شود، بدون شک دارو، پاشنه آشیل دولت سیزدهم در سال آینده خواهد بود.»

پیش‌بینی که از همان ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۲ به وقوع پیوست و فعالان حوزه دارو از کمبود اقلام متعدد در کشور خبر دادند.

در شرایطی که مرکز آمار ایران در گزارش تورم مهرماه، میزان تورم نقطه‌به‌نقطه حوزه بهداشت و درمان را ۴۶.۶ درصد اعلام کرده است، آنچه در داروخانه‌ها مشاهده می‌شود رشد چندبرابری قیمت دارو است. ضمن آنکه رشد قیمت بسیاری از اقلام دارویی به‌مراتب بیش از تورم اعلام شده مرکز آمار است.

مدیرکل بیمه سلامت استان اردبیل، هفتم آبان‌ماه، از افزایش چهار برابری قیمت داروهای بیماران سرطانی خبر داد و رئیس هیئت‌مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد نیز ۱۷ آبان اعلام کرد ۳۵ درصد بیماران سرطانی این استان توان پرداخت هزینه‌های درمان را به‌دلیل افزایش قیمت داروهای موردنیاز ندارند.

در این میان واکنش ابراهیم رئیسی به مسئله کمبود دارو نیز نشان می‌دهد دولت هیچ برنامه مشخصی برای رفع بحران دارویی ندارد. رئیس دولت سیزدهم، مهرماه سال جاری، در سیزدهمین همایش ملی نخبگان با اشاره به تجمع بیماران خاص در اعتراض به کمبود داروهای موردنیاز گفته بود: «عمر دست خداست

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارنظر رئیسی در خلاصه‌ترین شکل ممکن بازتاب‌دهنده ناتوانی دولت در رفع بحران دارویی در ایران بود. بحرانی که به‌واسطه آن، تنها بیماران خاص و پیوندی با معضل تهیه دارو مواجه نشده‌اند، بلکه به گفته علی بابایی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در شرایط موجود «کشور با کمبود بیش از ۲۰۰ قلم دارو» مواجه شده است.

عدد کمبود دارو در ایران را پیش‌تر محمد عبده‌زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، در تیرماه سال جاری اعلام کرده بود. این مقام صنفی بودجه ۶۹ هزار میلیاردتومانی طرح دارویاری را فقط برای سه ماه نخست سال ۱۴۰۲ کافی دانست.

عبده‌زاده در تشریح شرایط دارویی کشور تاکید داشت که مسئله از سطح کمبود داروهای بیماران پیوندی و‌ سرطانی گذشته است و حتی برخی اقلام مانند شربت «برم هگزین» و «گایافنزین» و قطره‌های چشمی نیز در داروخانه‌ها کمیاب‌اند.

اما مسئله طی روزهای اخیر از اعتراض بیماران، به تجمع داروسازان و داروخانه‌داران رسید و در روزهای اخیر خبر تجمع ۴۰۰ دکتر داروساز داروخانه‌های استان خراسان رضوی مقابل ساختمان استانداری موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت.

تجمع‌کنندگان‌ بحران دارویی اخیر را در کنار بدهی انباشته سازمان‌های بیمه به داروخانه‌ها و مشکلات طرح دارویار از‌جمله عواملی می‌دانند که خطر ورشکستگی فعالان این حوزه را افزایش داده است.

وضعیت بحرانی داروخانه‌ها سبب شده است رئیس انجمن داروسازان ایران، ۱۴ آبان‌ماه، در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی اعلام کند: «داروخانه‌ها برای خرید دارو پول ندارند.»

شهرام کلانتری خاندانی در این نامه هشدار داده که هیچ‌گونه اقدام مثبتی از ناحیه سازمان برنامه‌وبودجه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای پرداخت سهم ارز از مطالبات داروخانه‌ها صورت نگرفته است. 

او تصریح کرده: «سرجمع مطالبات داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر به نقطه‌ای رسیده است که چک‌های ارائه‌شده به شرکت‌های پخش و تولیددارو برگشت‌خورده و ضمن لطمه به وجهه اجتماعی موسسان، گردش نقدینگی بین داروخانه‌ها تا شرکت‌های تولیدکننده دارو متوقف شده است.»

روند بحران دارو در ایران به نقطه‌ای رسیده است که کارشناسان حوزه دارویی آن را یکی از سخت‌ترین شرایط چند دهه اخیر می‌دانند.

درعین‌حال، به گفته کارشناسان باتوجه‌به این مسئله که دولت هیچ راهکاری روشنی برای رفع مشکل ندارد، با نزدیکی به ماه‌های پایانی سال و احتمال افزایش مجدد قیمت دلار در بازار، بی‌شک افزایش قیمت دارو و کمبود آن به‌مراتب بیش از گذشته  خواهد بود که می‌تواند این بحران را به نقطه جبران‌نشدنی برساند.

بیشتر از بهداشت و درمان