ادعای بازداشت متهم «آتش‌ زدن عمدی» مرکز ترک اعتیاد لنگرود؛ افزایش تعداد جان‌باختگان به ۳۴ نفر

دو مصدوم دیگر آتش‌سوزی مرکز «گام اول رهایی» عصر چهارشنبه در بیمارستان جان باختند

مراسم یادبود قربانیان آتش‌سوزی مرکز «گام اول رهایی» با حضور گسترده مردم لنگرود برگزار شد- Langarudgram@

در حالی که مقام‌های حکومتی و از جمله وزیر کشور جمهوری اسلامی پیش‌تر دلیل وقوع آتش‌سوزی مرکز ترک اعتیاد لنگرود را آتش‌ گرفتن بخاری و گسترش آن به دیگر بخش‌های این مرکز اعلام کرده بودند، فرمانده انتظامی گیلان و دادستان رشت روز چهارشنبه از عمدی بودن این آتش‌سوزی خبر دادند و گفتند که یک «مددجوی سابق را به عنوان متهم آتش زدن عمدی این مرکز بازداشت کرده‌اند». هم‌زمان رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت که با مرگ دو مصدوم دیگر، تعداد قربانیان این آتش‌سوزی به ۳۴ نفر افزایش یافت.

عزیزالله ملکی، فرمانده انتظامی استان گیلان، روز چهارشنبه ۱۷ آبان از بازداشت یک نفر به اتهام آتش زدن کمپ ترک اعتیاد لنگرود خبر داد و گفت که این متهم روز چهارشنبه بازداشت شد و در اعتراف‌هایش علت آتش زدن کمپ را «اختلاف شخصی با مالک کمپ ترک اعتیاد» اعلام کرد.

فرمانده انتظامی گیلان افزود با توجه به تاکید استاندار و رئیس شورای تامین استان گیلان مبنی پیگیری ویژه موضوع آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد شهرستان لنگرود، «اقدام‌های اطلاعاتی و عملیاتی کارآگاهان اداره آگاهی و ماموران پلیس امنیت عمومی با پشتیبانی فنی نیروهای اداره کل اطلاعات» به بازداشت فردی منجر شد که به آتش زدن مرکز ترک اعتیاد لنگرود متهم است.

ملکی همچنین گفت که متهم حین فرار از استان گیلان و در شهرستان رودبار بازداشت شده است.

مهدی فلاح میری، دادستان رشت، نیز خبر داد که در جریان تحقیقات درباره این آتش‌سوزی، بازپرس از مجروحان در بیمارستان تحقیقات جامعی به عمل آورده و ضابطان فیلم دوربین‌های مداربسته را هم به شکل دقیق بازبینی کرده‌اند.

دادستان رشت توضیح داد که پس از تحقیقات گسترده، وقتی مشخص شد کانون حریق محلی غیر از محل قرار گرفتن بخاری بوده است، عمدی بودن آتش‌سوزی نیز به گمانه‌زنی‌ها افزوده شد و با ارجاع موضوع به کارشناس رسمی آتش‌نشانی و بررسی صحنه و رویت فیلم‌ها، عمدی بودن این آتش‌سوزی تایید شد.

فلاح میری در ادامه گفت: «پس از وصول نظر کارشناس و تحقیقات معمول، اقدام‌های شناسایی هرچه سریع‌تر انجام شدند و فرد مجرم روز چهارشنبه هنگام خروج از استان گیلان شناسایی و دستگیر شد. او بلافاصله و در تحقیقات اولیه، پس از مواجه شدن با ادله موجود، به جرم ارتکابی اقرار کرد.»

دادستان رشت بدون ذکر هویت و اسم فرد بازداشت‌شده گفت: «متهم از کسانی بود که در این کمپ بستری بود و دو هفته قبل از این کمپ را ترک کرده بود و مدعی است به دلیل خصومت شخصی و ادعای سختگیری عوامل مرکز، دست به این اقدام زده است.»

اظهارات فرمانده انتظامی گیلان و دادستان رشت درباره عمدی بودن آتش‌سوزی مرکز ترک اعتیاد لنگرود و بازداشت متهم به ‌آتش زدن این مرکز در حالی بیان می‌شوند که پیش‌تر محمد جلایی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان، دلیل احتمالی آتش‌سوزی در مرکز ترک اعتیاد لنگرود را آتش گرفتن بخاری و گسترش آن به دیگر بخش‌های این مرکز اعلام کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جلایی درباره دلیل شمار بسیار بالای قربانیان این آتش‌سوزی نیز گفت که غافلگیری شبانه، محبوس شدن و ازدحام جمعيت از دلايل افزايش تعداد جان‌باختگان این آتش‌سوزی است.

با این حال معاون استاندار گیلان همان روز گفته بود که سه نفر از مسئولان مرکز کمپ ترک اعتیاد لنگرود تحت نظرند و برای تحقیقات بیشتر در اختیار دستگاه قضا قرار دارند.

احمد وحیدی، وزیر کشور، نیز در جریان سفر به استان گیلان برای بررسی آتش‌سوزی مرکز ترک اعتیاد لنگرود اعلام کرد: «برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آتش گرفتن بخاری است ولی عوامل دیگری هم مطرح شده‌اند که پلیس آگاهی به‌دقت در حال بررسی آن‌ها است.»

اسماعیل صادقی نیارکی، رئیس کل دادگستری استان گیلان، روز چهارشنبه ۱۷ آبان، ساعتی پیش از اظهارات فرمانده انتظامی گیلان و دادستان رشت درباره عمدی بودن آتش‌سوزی در مرکز ترک اعتیاد «گام اول رهایی» لنگرود، از صدور قرار نظارت قضایی برای مدیرکل بهزیستی استان گیلان به دلیل کوتاهی در انجام وظیفه و نظارت نداشتن بر کمپ‌ها در حادثه آتش‌سوزی مرکز ترک اعتیاد لنگرود خبر داد.

با وجود این، اکنون دو مقام ارشد استان گیلان موضوع «قصور و کوتاهی» مقام‌های استانی در انجام وظیفه نظارت بر کمپ‌ها را به‌کلی رد و یک مددجوی پیشین را به آتش‌ زدن عمدی این مرکز متهم کرده‌اند.

هم‌زمان محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، از جان‌ باختن دو تن دیگر از مصدومان آتش‌سوزی مرکز ترک اعتیاد لنگرود خبر داد و گفت: «شمار جان‌باختگان آتش‌سوی دلخراش لنگرود به ۳۴ تن افزایش یافته است.»

آشوبی شامگاه چهارشنبه ۱۷ آبان درباره علت مرگ دو مصدوم دیگر آتش‌سوزی مرکز ترک اعتیاد لنگرود، گفت که یکی از این دو مجروح جان‌باخته سوختگی بالای ۵۰ درصدی و دیگری سوختگی بالای ۶۰ درصد داشت و هر دو در بخش آی‌سی‌یوی مرکز سوانح سوختگی بیمارستان ولایت رشت بستری بودند که عصر چهارشنبه جانشان را از دست دادند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از انتقال یکی دیگر از مصدومان به بخش مراقبت‌های ویژه خبر داد و افزود: «اکنون سه تن از مصدومان سانحه آتش‌سوزی لنگرود در بخش مراقبت‌های ویژه بستری‌اند که دو تن از آن‌ها اینتوبه شده و به دستگاه تنفسی مصنوعی وصل‌اند.»

به گفته آشوبی، از ۱۵ مصدوم این آتش‌سوزی که به بیمارستان ولایت رشت منتقل شده بودند، در مجموع چهار نفر ترخیص شدند، دو نفر جان باختند، سه نفر در آی‌سی‌یو بستری‌اند و بقیه در بخش سوختگی بستری و تحت مداوا قرار دارند.

پیش‌تر روزنامه هم‌میهن گزارش داده بود که مرکز ترک اعتیاد گام اول رهایی لنگرود به‌عنوان ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر، یعنی ترک اعتیاد داوطلبانه فعالیت می‌کرد اما قوانین ترک اعتیاد مراکز ماده ۱۶، یعنی مراکز ترک اجباری برای این مکان اجرا می‌شد. از این رو مددجویان هنگام وقوع ‌آتش‌سوزی به دلیل «قفل بودن درها» نتوانستند از ساختمان فرار کنند و جانشان را نجات دهند.