مسئولان رژیم طالبان در نیمروز: اجساد ۵۰۰ مهاجر در شش ماه گذشته از ایران به افغانستان رسیده است

اخراج مهاجران افغان از ایران دو برابر شده است

مهاجران افغان در مرز اسلام‌قلعه-MOHSEN KARIMI/AFP

هم‌زمان با شتاب گرفتن اخراج مهاجران افغان از ایران و پاکستان، مسئولان رژیم طالبان در استان نیمروز در غرب افغانستان گفتند که در شش ماه گذشته، اجساد دست‌کم ۵۰۰ نفر از مهاجران افغان، که در حوادث گوناگون در ایران جان باخته‌اند، از طریق مرز نیمروز به افغانستان منتقل شده‌ است.

عبدالله ریاض، رئیس اداره امور مهاجران رژیم طالبان در نیمروز، به طلوع نیوز گفت که مهاجرانی که اجسادشان در شش ماه گذشته از طریق نیمروز به افغانستان منتقل شده‌اند بیشتر در تصادف‌های جاده‌ای و ضمن عبور غیرقانونی از مرز ایران کشته شده‌اند. این ارقام فقط شامل اجسادی است که از طریق مرز پل ابریشم- که سرحد میان استان‌های نیمروز و زابل است- به افغانستان منتقل شده‌ است. مرز اسلام‌قلعه در هرات نیز از مرزهای پُرتردد میان افغانستان و ایران است و بیشتر مسافرانی که با ویزای رسمی از افغانستان به ایران سفر می‌کنند از طریق این مرز وارد ایران می‌شوند. مشخص نیست که از میان مهاجران افغان که در حوادث گوناگون در ایران کشته شده‌اند چه تعداد جسد از طریق مرز اسلام‌قلعه به افغانستان منتقل شده‌ است.

هم‌زمان با انتشار این خبر، عبدالله قیومی، مسئول گذرگاه مرزی اسلام‌قلعه در هرات در غرب افغانستان، به خبرگزاری فرانسه گفت که در چهار روز آخر هفته، دست‌کم ۱۴ هزار و ۴۸۰ افغان از طریق این مرز وارد افغانستان شده‌اند. خبرگزاری فرانسه به‌نقل از قیومی نوشت که در دو ماه گذشته، شمار مهاجران افغان که از ایران اخراج می‌شوند دو برابر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چند ماه اخیر، حکومت‌های پاکستان و ایران روند اخراج مهاجران افغان را شدت بخشیده و تدابیر امنیتی در مسیرهای ورود غیرقانونی شهروندان افغانستان به آن کشورها را افزایش داده‌اند.

وزارت امور مهاجران رژیم طالبان روز چهارشنبه، در اطلاعیه‌ای که در ایکس منتشر کرد، نوشت که فقط در روز چهارشنبه، سه هزار افغان از ایران وارد افغانستان شده‌اند.

پاکستان، که اوایل اکتبر به مهاجران افغان فاقد اسناد اقامت قانونی یک ماه مهلت داده بود که آن کشور را ترک کنند، روز اول نوامبر روند بازداشت و اخراج مهاجران افغان را آغاز کرد. در یک هفته گذشته، نزدیک به ۲۰۰ هزار مهاجر افغان از بخش‌های گوناگون پاکستان به افغانستان اخراج شدند. برخی مهاجران اخراج‌شده مدعی‌اند که اسناد اقامت و ویزای پاکستان دارند، اما مقام‌های دولت پاکستان تاکید دارند که فقط افرادی اخراج می‌شوند که به‌صورت غیرقانونی در پاکستان زندگی می‌کنند.

روز چهارشنبه، انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان، بار دیگر مدعی شد که مهاجران افغان در ناامنی در پاکستان دست دارند و روند اخراج مهاجران فاقد اسناد قانونی ادامه خواهد یافت.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در واکنش به سخنان نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان گفت که افغان‌ها نقشی در ناامنی‌های پاکستان ندارند و برقراری امنیت در آن کشور مسئولیت حکومت پاکستان است نه رژیم طالبان.

در همین حال، عبدالله قیومی، مسئول امور مهاجران در گذرگاه اسلام‌قلعه، مدعی شد روند اخراج اجباری مهاجران افغان از ایران با اقدام دولت پاکستان در این مورد مرتبط است. او افزود: «زمانی که پاکستان تصمیم گرفت هم‌وطنان افغان ما را از خاکش اخراج کند، اقدام مشابه در اینجا [ایران] نیز شروع شد.»

در پی بازگشت طالبان به قدرت در اوت ۲۰۲۱، هزاران نفر از شهروندان افغانستان به کشورهای مختلف از جمله به ایران و پاکستان پناه بردند. قتل، شکنجه، و بازداشت و زندانی شدن شمار زیادی از کارمندان و نظامیان دولت پیشین افغانستان به‌دست طالبان و همچنین افزایش فقر و بیکاری باعث شده است که روند مهاجرت افغان‌ها همچنان ادامه یابد.

مهاجران افغان در حال بازگشت از پاکستان-SANAULLAH SEIAM/AFP
 

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد روز ۵ آبان گزارشی از وضع مهاجرت در جهان منتشر کرد و در آن از افغانستان به‌عنوان یکی از سه منشا مهاجرت یاد کرد. در این گزارش آمده است که ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از شهروندان افغانستان مهاجر و آواره‌اند و در اثر افزایش میزان فقر و بیکاری و تداوم خشک‌سالی و بی‌ثباتی سیاسی، احتمال افزایش این آمار نیز وجود دارد.

در همین حال، در یک هفته اخیر، شماری از نهادهای مدافع حقوق بشر و شخصیت‌های سیاسی افغانستان در واکنش به اخراج مهاجران افغان از پاکستان و ایران گفتند که در آستانه زمستان و در نبود سرپناه و امکانات لازم، مهاجران اخراج‌شده ممکن است با مشکلات فراوانی روبه‌رو شوند.

روز سه‌شنبه، دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) در اطلاعیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از شتاب گرفتن روند اخراج مهاجران افغان از پاکستان، گفت: «وضع آن‌ها [مهاجران افغان] ناامیدکننده است. بسیاری از آن‌ها روزها در راه‌ بوده‌اند. معلوم نیست به کجا باید برگردند و در مرز گیر افتاده‌اند.»

بیشتر از جهان