آتش تند دانشجویان ایرانی در اعتراض علیه حکومت

عفوبین‌الملل می‌گوید نیروهای امنیتی به سمت معترضین شلیک کرده‌اند

گزارش‌ها از تهران و اصفهان حاکی از آن است که دانشجویان دانشگاه‌های «صنعتی شریف» و «امیرکبیر» در تهران و دانشگاه «صنعتی اصفهان» هم‌چنان به اعتراضات خود در واکنش به سرنگونی هواپیمایی مسافربری اوکراینی توسط موشک‌پرانی سپاه، ادامه می‌دهند. 

اعتراضات گسترده مردمی پس از آن شروع شد که مقامات جمهوری اسلامی ایران اذعان کردند که سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین در اثر اصابت موشک سپاه پاسداران بوده است. 

پس از آن بود که دانشجویان دانشگاه‌های امیرکبیر و صنعتی شریف در تهران با برگزاری مراسمی برای جان‌باختگان این فاجعه انسانی، یاد از دست‌رفتگان را گرامی داشتند. مراسمی که خیلی زود ابعاد وسیع‌تری پیدا کرد و به خیابان‌های تهران و دیگر شهرهای ایران نیز تسری پیدا کرد. 

شب گذشته شدت اعتراضات مردمی در شهرهای ایران بیشتر از پیش شد و حتی گزارش‌هایی از شلیک تیر از سوی نیروهای امنیتی به سوی معترضان مخابره شد. 

سازمان عفوبین‌الملل هم  در بیانیه‌ای اعلام کرده است که نیروهای امنیتی ایران در مقابله با مردم معترض ایران در خیابان‌های این کشور از «گلوله‌های ساچمه‌ای فلزی یا پلاستیکی» استفاده کرده‌اند. 

در بیانیه سازمان عفوبین‌الملل آمده است که «بسیاری از معترضان طی روزهای گذشته و اعتراضات آبان توسط گلوله‌های ساچمه‌ای فلزی یا پلاستیکی آسیب دیده‌اند».

هم‌چنین عفوبین‌الملل در یک توئیت دیگر از مردم خواسته است که «عکس‌ها و ویدئوهای خود را از گلوله‌ها و جراحت‌های ناشی از آن» برای این سازمان بفرستند.

از سوی دیگر اخباری مبنی بر دستگیری تعدادی از معترضان در خیابان‌های تهران و دیگر شهرهای ایران نیز مخابره شده است. هم‌چنین خبر می‌رسد که از وضعیت بسیاری از بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نیست. 

از سوی دیگر گفته می‌شود شب گذشته حراست دانشگاه صنعتی اصفهان با صدها دانشجو تماس گرفته و آن‌ها را تهدید کرده است . خبر می‌رسد که امروز هم پرسنل حراست و انتظامات دانشگاه صنعتی اصفهان  برای جلوگیری از تجمع دانشجویان به صحن دانشگاه آمده‌اند. 

شعارهای دانشجویان عمدتا مقامات و سران کشور را هدف قرار داده و خشم شدید معترضان در این شعارها به شدت نمایان است. 

هرچه اعتراضات مردمی گسترده‌تر می‌شود و شعارهای مردم متوجه رهبر جمهوری اسلامی ایران می‌شود، بی‌اعتنایی و سکوت مقامات نظام هم بیشتر می‌شود. هنوز هیچ‌یک از سران نظام و یا فرماندهان سپاه به اعتراضات مردمی واکنشی نشان نداده‌اند. 

روز گذشته و پس از اینکه اخباری مربوط به تیراندازی به معترضان در تهران منتشر شد، حسین رحیمی، فرمانده انتظامی پایتخت، ادعا کرد: «پلیس با صبر و مدارا با افرادی که تجمع کرده بودند رفتار کرد؛ در تجمعات دیروز و امروز پلیس به هیچ وجه تیراندازی نکرد چرا که سعه صدر و خویشتن‌داری در دستور کار ماموران پلیس پایتخت بوده است.»

از سوی دیگر بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی خبر می‌دهند که بسیاری از معترضین در شهرهای آمل، شیراز، بابل و تبریز بازداشت شده‌اند و از وضعیت بسیاری از آن‌ها خبری در دست نیست. 

وب‌سایت سحام‌نیوز هم در خبری نوشت که «نبی تردست، دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه، عصر دیروز در جریان تجمع دانشجویان این دانشگاه در سوگ جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی بازداشت شده‌است و همچنان خبری از وضعیت وی در دست نیست.»

هم‌چنین برخی از گزارش‌ها حاکی از بازداشت صلاح غریبی دانشجوی دامپزشکی دانشگاه رازی کرمانشاه ‌ست که هنوز از وضعیت وی خبری در دست نیست.

از سوی دیگر پس از آن‌که تصاویری از دانشگاه تهران منتشر شد که در آن دانشجویان ایرانی حاضر به راه رفتن روی «نقش پرچم آمریکا و اسرائیل» نشدند، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با نوشتن توئیتی این حرکت دانشجویان را ستایش کرد و از این حرکت به عنوان «پیشرفتی بزرگ» یاد کرد. 

امروز هم‌چنین خبرگزاری فارس از برگزاری «اولین تعزیه دانشجویی به یاد قاسم سلیمانی» در محل سابق سفارت آمریکا خبر داده است.

 

 در این برنامه اعلام شده که گورستان نمایشی سربازان آمریکایی به صورت دائمی در محل سفارت سابق ایالات متحده برقرار خواهد بود.

امروز هم‌چنین وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران گفت که «مقابله با حضور نیروهای آمریکایی در منطقه باید تبدیل به یک روند مداوم و پایدار شود این تصور که با حذف فیزیکی یک فرد، جریان مقاومت متوقف خواهد شد، خطای محاسباتی بود که ترامپ انجام داد». 

بیشتر از