اسرائیل: حماس از دو بیمارستان غزه برای عملیات استفاده می‌کند

ویدیویی که ارتش اسرائیل منتشر کرده است نشان می‌دهد نیروهای حماس از ورودی تونلی زیرزمینی در بیمارستان شیخ حمد استفاده و به نیروهای اسرائیلی شلیک می‌کنند

ارتش اسرائیل ویدیویی منتشر کرده است که نشان می‌دهد افراد حماس از دو بیمارستان شهر غزه برای تردد و حمله به نیروهای اسرائیلی استفاده می‌کنند.

به گزارش تایمز اسرائیل، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، ویدیویی را برای خبرنگاران نمایش داد که به گفته او، نشان می‌داد افراد حماس از ورودی تونلی زیرزمینی در بیمارستان شیخ حمد استفاده می‌کنند و از این مرکز پزشکی، به نیروهای اسرائیلی شلیک می‌کنند.

هاگاری همچنین گفت یک شبکه تونل زیر بیمارستان اندونزی و راکت‌اندازهایی در نزدیکی این بیمارستان کشف شده است.

او صدای ضبط‌شده مقام‌های حماس را نیز پخش کرد که گویا در مورد استفاده از ذخیره سوخت بیمارستان صحبت می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه‌های حقوق‌ بشری هشدار داده‌اند که سوخت مورد نیاز غیرنظامیان برای مراکز پزشکی و پمپ‌های آب استفاده می‌شود و رو به اتمام است.

به گزارش نیویورک پست، ارتش اسرائیل این ویدیوها را پس از آن منتشر کرد که به‌دلیل حملات هوایی در نزدیکی بیمارستان‌ها، آماج انتقاد گروه‌های حقوق بشری قرار گرفت.

ارتش اسرائیل مدعی است که شبکه ۵۰۰ کیلومتری تونل‌های حماس زیر بیمارستان‌ها قرار دارد و افراد حماس را متهم می‌کند که پشت فلسطینی‌های زخمی پنهان شده‌اند.

ارتش اسرائیل در نظر دارد غزه را محاصره و سپس، عملیات پاکسازی مناطق را آغاز کند، روندی که پیش‌پینی می‌شود بین چند ماه تا بیش از یک سال به طول بینجامد.

نشریه هاآرتص در این زمینه نوشت در حالی که ارتش اسرائیل به سربازان دستور حمله به بیمارستان‌ها را نداده است از جمله بیمارستان شفا را که تصور می‌شود مقام‌های ارشد حماس در آن پنهان شده باشند، مقام‌های اسرائیلی گزینه استفاده از نیروی نظامی را رد نکرده‌اند.

هاگاری گفت نیروی هوایی اسرائیل بیش از ۱.۵ میلیون اعلامیه در شمال نوار غزه ریخته و بیش از ۲۰ هزار تماس گرفته است تا از فلسطینیان بخواهند پیش از حمله زمینی به شهر غزه، آن‌جا را ترک کنند.

او در ادامه افزود: «جنگ ما با حماس است، نه غیرنظامیان غزه. ما استفاده حماس از بیمارستان‌ها برای پنهان‌سازی زیرساخت‌های تروریستی‌شان را نمی‌پذیریم. بهره‌برداری حماس از بیمارستان‌ها باید به پایان برسد.»

به‌رغم درخواست‌ها برای تخلیه شهر غزه، مقام‌های بیمارستان‌ها بارها گفته‌اند که تخلیه بیماران بخش مراقبت‌های ویژه و نوزادان از مراکز درمانی غزه ناممکن است.