تحریم های احتمالی آمریکا عراق را با دشواری های زیادی رو به رو خواهد کرد

اقتصاد ورشکسته عراق توان مقاومت با تحریم ها را ندارد

گوشه ای از شهر بغداد. عکس از: AFP‏ ‏ (اندیپندنت عربی)  ‏

پس از این که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده هشدار داد که تحریم های شدیدی را علیه عراق اعمال خواهد کرد، مقامات ارشد دولتی، نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی عراق در نشستی که به منظور بررسی عواقب تحریم های احتمالی آمریکا دایر شده بود، اوضاع اقتصادی عراق را در پرتو تحریم های واشنگتن، نگران کننده توصیف کردند.

به گفته منابع آگاه، کلیه ای احتمالات مطرح شده براساس این فرضیه است که اگر تنش میان ایران و آمریکا شدت گیرد و دولت عراق همسویی خود را با تهران نشان دهد، ایالات متحده دست به اعمال تحریم ها علیه عراق خواهد زد. در نشست اقتصادی یاد شده، دکتر علی محسن اسماعیل العلاق، فرماندار بانک مرکزی عراق، صلاح نوری، رئیس اداره نظارت مالی و دکتر فاضل نبی عثمان، معاون وزیر دارایی عراق، اذعان کردند که نخستین تأثیر منفی تحریم های ایالات متحده متوقف کردن عرضه دلار در عراق است و این اقدام می تواند ارزش دینار عراقی را در برابر ارز های خارجی به شدت کاهش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنان ماجده التمیمی، عضو کمیته امور مالی در پارلمان عراق، گفت: اگر ایالات متحده حمایت خود را از عرضه دلار در عراق متوقف کند، وضعیت اقتصادی کشور با خطرات بزرگی رو به رو می شود، به ویژه این که اکثر بانک های بین المللی، عراق را به عنوان یک کشور ناپایدار تلقی کرده و محدودیت های دشواری را در تعامل با عراق وضع می کنند، افزون بر این که استفاده از یک ارز خارجی دیگر، مستلزم تغییرات بنیادی می باشد که در شرایط کنونی برای عراق نا ممکن به نظر می آید.

از هنگام سقوط رژیم صدام حسین در سال 2003، روند فروش نفت عراق به گونه ای مستقیم از سوی رئیس جمهور آمریکا حمایت می شود و واشنگتن پیوسته موضوع صادرات نفت عراق را تحت مطالعه و بررسی دارد تا از بروز هر گونه چالش جلوگیری صورت گیرد. البته حمایت رئیس جمهور آمریکا از روند فروش نفت عراق، مانع دسترسی طلب کاران به پول نفت می شود و در نتیجه؛ درآمدهای نفتی همواره به کشور بر می گردد. در حال حاضر، عراق حدود 28 میلیارد دلار به کشورها و شرکت های خارجی بدهکار است، علاوه بر آن، عراق 41 میلیارد دلار دیگر به کشورهای حوزه خلیج فارس بدهکار است و این بدهکاری ها از دوره ریاست جمهوری صدام حسین باقی مانده است.

البته به محض این که رئیس جمهور آمریکا دست از حمایت از روند فروش نفت عراق بردارد، طلب کاران عراق می توانند به پول نفت و سپرده های بانکی دسترسی پیدا کنند و در نتیجه، عراق دچار سخت ترین شرایط اقتصادی خواهد شد.

نگرانی دیگر مقامات عراقی این است که ایالات متحده ممکن است برخی از افراد و شرکت های بین المللی که در حال حاضر در فروش و انتقال نفت عراق سهم دارند را تحت تحریم قرار دهد تا همکاری خود را با عراق متوقف کنند. تردیدی نیست که این مسئله می تواند اقتصاد عراق را به شدت آسیب پذیر کند.

احتمال دیگری که عراق از آن نگرانی دارد این است که واشنگتن ممکن است شماری از مقامات و شخصیت های عراقی را در فهرست تحریم ها قرار دهد و دارایی های آن ها را بلوکه کند، در پرتو این اقدام، فشارهای اقتصادی بر عراق افزوده می شود. حتی برخی نگرانی از این دارند که در صورت اوج گیری تنش میان عراق و آمریکا، احتمال می رود واشنگتن، بانک مرکزی عراق را در لیست تحریم ها قرار دهد و در نتیجه عراق نمی تواند با هیچ جهت خارجی مبادلات تجاری انجام دهد و همه چیز در عراق متوقف می شود.

ماجده التمیمی علاوه کرد که محاصره اقتصادی عراق در دهه نود به هیچ صورتی با وضعیت کنونی قابل مقایسه نیست، با توجه به جمعیت اندک و شرایط روزگار حدود سه دهه قبل، عراق در آن زمان توانایی تحمل چالش های اقتصادی را داشت اما اکنون اعمال تحریم ها می تواند اقتصاد آسیب پذیر عراق را به شدت ناتوان سازد. بنابر این، لازم است مسئولان امور توجه بیشتری به پیامدهای ناگوار تحریم های احتمالی ایالات متحده مبذول داشته و منافع ملی عراق را قربانی مصلحت های سیاسی و تنش های منطقه ای نکنند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia