بی‌خبری آموزش و پرورش از ۱۰۰ هزار کلاس درس بدون معلم

وزارت آموزش و پرورش با انتشار اطلاعیه‌ای درخواست کرد اگر کمبود معلم وجود دارد به آن‌ها گزارش دهند

اطلاعیه آموزش و پرورش در این اطلاعیه به گونه‌ای واکنش نشان داد که گویی از کمبود ده‌ها هزار معلم در سراسر ایران بی‌اطلاع است - Telegram/kashowra

پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد کمبود معلم در مدارس و بدون معلم ماندن بسیاری از کلاس‌های درس در شهرهای مختلف ایران، وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه‌ای به این گزارش‌ها واکنش نشان داد. مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای کوتاه نوشت: «در راستای پاسخگویی شفاف و سریع به مخاطبان، هفته گذشته با حضور وزیر آموزش و پرورش در برنامه‌ای تلویزیونی، اعلام شد که اگر کمبود معلمی در مدارس وجود دارد بدون واسطه و مستقیم به این مرکز ارسال شود تا پیگیری و بررسی شود.»

وزارت آموزش و پرورش در ادامه این اطلاعیه آورده است: «بر اساس این گزارش، تمام پیام‌های مخاطبان ارسالی به آی دی معرفی شده، در شبکه دانش آموزی «شاد» دریافت و برای  بررسی و اقدام سریع، به مسئولان مربوطه ارجاع شده است.‌ گفتنی است این مرکز در روز‌های آینده، بار دیگر ارتباطات مستقیم، موثر و با شیوه‌های جدیدی، خواهد داشت.»

اطلاعیه آموزش و پرورش در این اطلاعیه به گونه‌ای واکنش نشان داد که گویی از کمبود ده‌ها هزار معلم در سراسر ایران بی‌اطلاع است. اکنون مهم‌ترین نهاد آموزشی کشور در مواجهه با بزرگ‌ترین بحران آموزشی کشور در سال‌های اخیر در مقام یک نهاد بی‌خبر وارد میدان شده و با وجود گذشت دو ماه از آغاز سال تحصیلی اکنون می‌خواهد گزارش‌ها از کمبود معلمان را بررسی کند. وزارت آموزش و پرورش در حالی از مردم خواسته است که گزارش‌های خود از کمبود معلم را به این وزارت‌خانه ارسال کنند که منابع رسمی و نمایندگان مجلس پیش از این آمارهایی را از این اتفاق در برخی نقاط کشور اعلام کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمایندگان مجلس و منابع رسمی پیش از این آمارهایی از کمبود معلم و کلاس‌های بدون معلم منتشر کرده بودند. معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس، گفته بود که سیستان و بلوچستان با کمبود دست‌کم ۱۵ هزار معلم روبرو است و از سوی دیگر، خبرگزاری ایلنا نیز ۲۳ مهر در گزارشی اعلام کرد که کمبود معلم در برخی مدارس ارومیه موجب تعطیلی کلاس‌های درس این استان شده است. سیدسلمان ذاکر، نماینده ارومیه در مجلس، هم از کمبود معلم در ۵۰۶ مدرسه شهرستان ارومیه خبر داده بود.

در یکی از آخرین اظهار نظرها نیز روز جمعه هشتم آبان ماه محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ اعلام کرد که ۱۰۰ هزار کلاس درس بدون معلم است. این در حالی‌ است که برخی نمایندگان مجلس نیز کمبود معلم در مدارس ایران را حتی تا عدد ۳۰۰ نفر هم تخمین زده بودند.

این نماینده مجلس در مورد بحران کمبود معلم گفت: «۲۳ هزار معلم خرید خدمات آموزشی داشتیم و در سال جاری کلا این‌ها را از ورود به کلاس درس منع کرده بودند. گفتند هر که در آزمون استخدام قبول شد که هیچ، اگر قبول نشد به سلامت و برود خانه؛ در حالی که ۱۰ سال کلاس درس دست هر کدام از این معلمان بوده است، ولی در شروع سال تحصیلی، کلاس درس این‌ها فاقد پوشش تحصیلی شد.»

عضو کمیسیون آموزش مجلس همچنین در ادامه گفت: «قریب ۹۰ هزار نفر از معلمان مشمول بازنشستگی بودند. ۶۸ هزار معلم در شروع سال تحصیلی از سیستم خارج شده‌اند. یعنی ۶۸ هزار کلاس درس خالی و بدون معلم. اگر بعضی‌ها دو کلاس درس هم پوشش می‌دادند، می‌شود ۱۰۰ هزار کلاس خالی. تمام این‌ها برنامه‌ریزی می‌خواهد که در سطح ستاد، خوب انجام نشده است و مربوط به ستاد آموزش و پرورش است.»

نگاه سیاسی و امنیتی به معلمان نقش بسیار جدی در این اتفاق را ایفا می‌کند. معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار چندی پیش افشا کرده بود که رویکرد وزارت آموزش و پرورش برای جذب معلم مبنی بر این است که «فقط افراد خاص» در این حوزه جذب شوند. او همچنین گفت که «بسیاری از افرادی که دارای صلاحیت‌های علمی‌اند به دلیل نوع نگاهشان و بحث‌های سیاسی‌ متاسفانه رد می‌شوند».