سپری کردن یک هفته بدون انرژی زغال سنگ در بریتانیا، برای نخستین بار از زمان انقلاب صنعتی

" ما بر این باوریم که تا سال 2025 قادر خواهیم بود که شبکه برق بریتانیای بزرگ را به طور کامل و با استفاده از انرژی بدون کربن تأمین کنیم"

 بریتانیا برای نخستین بار از زمان انقلاب صنعتی، یک هفته کامل را بدون استفاده از انرژی زغال سنگ سپری کرد.

این رکورد جدید که در ساعت ۱:۲۴ ظهر سه شنبه ثبت شد، به عنوان نخستین هفته بدون زغال سنگ از سال ۱۸۸۲ است که نخستین کارخانه با سوخت زغال سنگ در لندن افتتاح شد.

 این دستاورد جدید درست دو سال پس از آن اتفاق می‌افتد که بریتانیا نخستین روز بدون زغال سنگ را جشن گرفته بود.

 فینتان اسلای، مدیر اپراتور شبکه توزیع برق نشنال گرید می‌گوید: " ما بر این باوریم که تا سال ۲۰۲۵ قادر خواهیم بود که شبکه توزیع برق بریتانیای بزرگ را به طور کامل و با استفاده از انرژی بدون کربن تأمین کنیم."

در طول تعطیلات بانکی عید پاک، بریتانیا پنج روز را بدون سوزاندن زغال سنگ سپری کرد و آقای اسلای پیش‌بینی کرد که بهره‌برداری‌های بدون زغال سنگ، دیگر به صورت "حالت نرمال" در خواهد آمد.

او بیان کرد که "هر چه انرژیهای تجدید پذیر بیشتری وارد شبکه انرژی ما شود، بهره‌برداریهای بدون زغال سنگ همچون این، تبدیل به اتفاقی منظم و پیوسته خواهد شد."

 آمار و ارقام دولت نشان می‌دهد که ۲۷.۵ درصد از مجموع برق تولیدی در سال ۲۰۱۸  حاصل انرژی‌های تجدید پذیر همچون انرژی بادی، خورشیدی، انرژی زیستی و انرژی برقابی بوده است.

 آقای اسلای گفت: "بهره‌برداری از شبکه برق بدون کربن در سال ۲۰۲۵، زمانی که تولید انرژی‌های تجدید پذیر به اندازه کافی باشد، یک پیشرفت بزرگ در جهت کربن‌زدایی کامل از کل شبکه برق است.

این امر موجب می‌شود تا فناوریهای جدید به راه بیفتد و موانع موجود بر سر راه استفاده روزافزون از انرژیهای تجدید پذیر را از بین می‌برد."

انرژی زغال سنگ که دولت تصمیم گرفته است تا سال ۲۰۲۵ مصرف آن را پایان دهد، در سال ۲۰۱۸ شاهد یک افت جدید در میزان مصرف بوده است. میزان مصرف زغال سنگ تنها 6 درصد از منابع تولید انرژی را تشکیل می‌داد، در حالی که سهم گاز از منابع تولیدی برق  در سال ۲۰۱۷، که میزان آن ۴۴.۸ درصد بوده است، به ۴۳.۹ درصد رسیده است.

گرگ کلارک، وزیر کسب و کار و انرژی گفت:  "سپری کردن یک هفته بدون استفاده از زغال سنگ برای نخستین بار پس از انقلاب صنعتی یک جهش بسیار بزرگ در تلاشهای جهانی و پیشرو ما در جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای است، اما ما به همین جا بسنده نمی‌کنیم.

"ما برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و استفاده از فرصتهای رشد پاک، تدریجاً تا سال ۲۰۲۵ استفاده از زغال سنگ را به طور کامل حذف خواهیم کرد و یک شبکه انرژی پاک‌تر و سبزتر خواهیم ساخت."

مشاوران دولتی از کمیته تغییرات آب و هوایی طرحی کلی را که بر اساس آن بریتانیا می‌تواند و باید تا سال ۲۰۵۰ گازهای گلخانه‌ای خود را به صفر برسانند، تدوین کرده‌اند.

آقای کلارک گفت که بریتانیا اکنون در مسیر تبدیل شدن به نخستین اقتصاد بزرگی است که توانسته است صفر شدن انتشار گازهای گلخانه‌ای را به صورت قانون تصویب کند.

© The Independent