ارتش آمریکا به خرید غذاهای دریایی ژاپن روی آورده است

وزرای تجارت گروه۷ خواستار «لغو فوری» ممنوعیت غذاهای دریایی ژاپن شدند

 نخستین خرید عمده غذاهای دریایی ایالات متحده آمریکا از طریق این برنامه، اندکی کمتر از یک تن صدف خوراکی بود _ JIJI PRESS / AFP / JAPAN OUT

ارتش ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفته است که برای کاهش تاثیر ممنوعیت چین در‌پی رهاسازی آب فوکوشیما، غذای دریایی ژاپن را به صورت عمده خریداری کند.  

رام امانوئل، سفیر ایالات متحده آمریکا در ژاپن، روز دوشنبه در گفت‌وگویی با رویترز گفت: «این قراردادی بلندمدت بین نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا و شیلات و شرکت‌های تعاونی اینجا، ژاپن است.»

او افزود که واشینگتن باید برای مقابله با ممنوعیت چین که به گفته او جزء «مبارزه اقتصادی» آن‌هاست، راهبردهای گوناگونی بیابد.

وزیران تجارت گروه ۷ نیز، روز یکشنبه، «لغو فوری» ممنوعیت غذای دریایی ژاپنی را خواستار شدند. در بیانیه گروه ۷ آمده است: «ما اقدام‌هایی را که به منظور ایجاد وابستگی‌های اقتصادی رخ می‌دهد مردود می‌دانیم و به توسعه روابط تجاری و اقتصادی آزاد، منصفانه و با نفع مشترک متعهدیم.»  

امانوئل گفت: «بهترین راهی که همواره صحت آن ثابت شده، این است که برای تضعیف فشار اقتصادی چین باید به کشور یا صنعت هدف کمک کرده و از آن حمایت کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، در پاسخ به سخنان سفیر چین گفت: «وظیفه دیپلمات‌ها ترویج دوستی بین کشورهاست، نه لکه‌دار کردن سایر کشورها و دامن زدن به مشکلات.»‌

نخستین خرید عمده غذاهای دریایی ایالات متحده آمریکا از طریق این برنامه، اندکی کمتر از یک تن صدف خوراکی بود – صرفا کسری از ۱۰۰ هزار تن صدف خوراکی که ژاپن در سال گذشته به سرزمین اصلی چین صادر کرد.

امانوئل گفت که خرید عمده از ژاپن برای ارتش ایالات متحده آمریکا به مرور افزایش می‌یابد.

از این غذاهای دریایی برای تغذیه سربازان در پایگاه‌های نظامی و روی کشتی‌ها استفاده می‌شود و در فروشگاه‌ها و رستوران‌های پایگاه‌های نظامی به فروش می‌رسد.  

چین درست بعد از آغاز رهاسازی فاضلاب فوکوشیما در ۲۴ اوت، واردات تمام غذاهای دریایی ژاپن را ممنوع کرد و گفت‌: «حق و مسئولیت دارد که برای حفاظت از محیط زیست دریایی، امنیت غذا و سلامت مردم، اقدام‌های پیشگیرانه، قانونی و معقول انجام دهد.»

گزارش تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از اقتصاد