مقام‌های کره جنوبی برای بازدید تخلیه فاضلاب هسته‌ای به نیروگاه فوکوشیما رفتند

این طرح با اعتراض‌های شدید ماهیگیران محلی مواجه شده است که نگران آلوده شدن آب‌های این منطقه‌اند

تجمع معترضان محیط زیستی در سئول علیه تخلیه فاضلاب هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما به دریا ـ JUNG YEON-JE / AFP

دولت کره جنوبی، روز سه‌شنبه، ۲۳ ماه مه (دوم خرداد)، یک تیم از کارشناسان را برای بازدید دو روزه از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به ژاپن فرستاده است. هدف این سفر بررسی طرح چگونگی تخلیه فاضلاب تصفیه‌شده این نیروگاه به دریا است. این طرح بحث‌برانگیز بوده، چرا که فاضلاب تصفیه‌شده همچنان دارای کمی مواد رادیواکتیو است.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقام‌های ژاپنی روز سه‌شنبه اعلام کردند که شرکت نیروی برق توکیو، مالک و بهره‌بردار نیروگاه فوکوشیما، قرار بود چندین تاسیسات مربوط به تصفیه، بررسی‌های ایمنی و حمل و نقل آب را به هیئت ۲۱ نفره کره جنوبی نشان دهد.

این طرح با اعتراض‌های شدید ماهیگیران محلی مواجه شده است که نگران آلوده شدن آب‌های این منطقه‌اند. همسایگان ژاپن، از جمله کره جنوبی، چین و جزایر منطقه اقیانوس آرام نیز نگرانی‌های مشابهی را مطرح کرده‌اند.

طرح تخلیه آب نیروگاه فوکوشیما، به یک موضوع حساس بین توکیو و سئول تبدیل شده است. این در حالی است که این دو کشور اکنون در حال تلاش برای ترمیم روابط دوجانبه طولانی‌مدت خود به منظور رسیدگی به چالش‌های بزرگ‌تر مانند تهدیدهای امنیتی از طرف چین و کره شمالی‌اند.

یو گوک هی، رئیس کمیسیون ایمنی و امنیت هسته‌ای کره جنوبی که ریاست این هیئت را بر عهده دارد، پس از ارزیابی و بازدید روز اول به خبرنگاران گفت که تیم او برای تعیین سطح آلودگی قبل و بعد از تصفیه آب و اینکه آیا این سیستم درست کار می‌کند، به اطلاعات بیشتری نیاز دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یاسوتوشی نیشیمورا، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، صبح روز سه‌شنبه وعده داد که «توضیح کامل» را به کارشناسان کره جنوبی ارائه خواهد داد و وضعیت فعلی مخازن آب، سایر امکانات و ساخت و ساز در کارخانه را به آن‌ها نشان خواهد داد. یاسوتوشی نیشیمورا گفت: «من انتظار دارم که درک کره جنوبی از ایمنی طرح برنامه‌ریزی‌شده ما عمیق‌تر شود.»

وزیر اقتصاد ژاپن گفت که هدف سفر تیم کارشناسان کره جنوبی به نیروگاه فوکوشیما، بازرسی از طرح تخلیه آب نیست. این بازرسی در حال حاضر از طرف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود. گروه کارشناسان کره جنوبی روز چهارشنبه، قبل از بازگشت به کشورشان در روز جمعه، قرار است با مقام‌های ژاپنی در توکیو دیدار کنند.

مقام‌های ژاپنی می‌گویند تنها آبی که به‌طور قانونی قابل تصفیه است و با مقادیر زیادی از آب دریا رقیق شده است، در حدود یک کیلومتری ساحل از طریق یک تونل زیردریایی در دریا تخلیه خواهد شد. به گفته این مقام‌ها، تخلیه کنترل‌شده در طول چندین دهه، این تخلیه را برای مردم و موجودات دریایی بی‌ضرر خواهد کرد.

دانشمندان منتقد می‌گویند تاثیر طولانی‌مدت و دوز پایین تریتیوم و سایر مواد هسته‌ای معلوم نیست و تخلیه آن باید به تاخیر بیفتد.

یک زلزله و سونامی عظیم در ۱۱ مارس ۲۰۱۱، سیستم‌های خنک‌کننده نیروگاه فوکوشیما را نابود کرد و باعث انفجار راکتورهای آن شد و مقادیر زیادی از تشعشعات هسته‌ای را آزاد کرد. آب مورد استفاده برای خنک کردن هسته راکتور در حدود ۱۰۰۰ مخزن این نیروگاه انباشته شده است که در اوایل سال ۲۰۲۴ به ظرفیت نهایی خود خواهد رسید. مقام‌های ژاپنی می‌گویند آب ذخیره‌شده در مخازن باید تخلیه شود تا از نشت تصادفی در صورت وقوع یک فاجعه دیگر جلوگیری شود.

بیشتر از جهان