در آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد ۳۲ نفر جان باختند، مدیر کمپ بازداشت شد

مرکز ترک اعتیاد لنگرود بیش از ظرفیت مجاز اقدام به پذیرش مددجویان کرده بود

رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی ایران به نقل از محمد جلایی، معاون سیاسی استاندار گیلان، از جان باختن ۳۲ مددجو، نگهبان و مسئول نگهداشت مرکز درمان اعتیاد لنگرود در‌پی حادثه آتش‌سوزی خبر دادند. همچنین گفته می‌شود که دست‌کم ۱۷ نفر در این حادثه مجروح و به بیمارستان‌ منتقل شده‌اند که حال چندین نفر آن‌ها وخیم است.

معاون استاندار گیلان با بیان اینکه در این مرکز بیش از ظرفیت، مددجویان نگهداری می‌شدند، گفت طبق بررسی‌های اولیه، آتش‌سوزی از بخاری آغاز شده و پس از سرایت به پرده‌ها، کل ساختمان را درگیر است.

جلایی زمان آتش‌سوزی را هم حدود پنج صبح اعلام کرد و گفت مددجویان و مسئولان کمپ در خواب بودند و به همین دلیل غافلگیر شدند. خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، از قول معاون استاندار گیلان نوشت که تلاش مددجویان برای خروج و ازدحام جمعیت از دلایل افزایش شمار فوتی‌ها است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صادق نیارکی، رئیس‌کل دادگستری گیلان، نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها از بازداشت مدیر و مسئولان مرکز ترک اعتیاد منطقه کلیدبر شهرستان لنگرود خبر داد و گفت کارهای کارشناسی در خصوص این حادثه انجام شده است و در «اسرع وقت» اعلام می‌شود.

آتش‌سوزی هولناک در مرکز ترک اعتیاد شهرستان لنگرود که به جان باختن شماری از بیماران درگیر مواد مخدر و مجروح شدن شماری دیگر منجر شد، واکنش‌های زیادی را در پی داشت.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، ظرفیت مرکز ترک اعتیاد لنگرود حدود ۴۰ نفر بوده است، اما احتساب شمار کشته‌شدگان و مجروحان نشان می‌دهد که بالغ‌بر ۱۰ نفر در این مرکز خارج از ظرفیت حضور داشتند.

خبرگزاری ایسنا، ظهر جمعه، به نقل از «یکی از مسئولان حاضر» نوشت که ساختمان کمپ قدیمی بود و سقف ایرانیتی داشت و همین مسئله دلیل اصلی شدت آتش‌سوزی بوده است. به گفته این مسئول، احتمال اتصال سیم برق هم وجود دارد.

مقام‌های جمهوری اسلامی، از وزیر کشور گرفته تا رئیس قوه قضاییه، «دستور لازم» برای رسیدگی به این حادثه دلخراش را صادر کرده‌اند و مسئولان آتش‌نشانی و اورژانس مدعی‌اند که خود را «بلافاصله» به محل حادثه رسانده‌اند. با این حال، محبوس شدن بیش از ۴۰ نفر در یک ساختمان و سوختن آن‌ها در آتش این ادعاها را زیر سوال می‌برد.

پیش از این نیز در سال‌های گذشته آتش‌سوزی‌های دیگری در کمپ‌های ترک اعتیاد شهرهایی مانند شیراز و مشهد رخ داده بود. در جریان آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد مشهد که اردیبهشت ۱۴۰۰ رخ داد، دست‌کم سه نفر کشته شدند. پس از آن نیز مسئولان محلی از عمدی بودن این آتش‌سوزی خبر دادند و اعلام کردند برخی افراد بستری در این مرکز با هدف فرار اقدام به این کار کرده‌اند.

پس از آن بود که اهمیت نظارت بر کمپ‌های ترک اعتیاد و مراکز مشابه مورد تاکید قرار گرفت. نگهداری بیماران اعتیاد در مرکز لنگرود بیشتر از ظرفیت مجاز و آتش‌سوزی گسترده در آن، از این حقیقت پرده برمی‌دارد که نظارت موثری بر این مراکز وجود ندارد.

محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی، ظهر روز جمعه اعلام کرد که بازرسان این سازمان برای بررسی علت آتش‌سوزی به لنگرود اعزام می‌شوند، او درباره اینکه چرا بر این مرکز و مراکز دیگر قبل از وقوع حوادث هولناک نظارتی انجام نمی‌شود، توضیحی نداد.