درگذشت سه بازیگر نامدار سینمای افغانستان در یک سال

درگذشت عبدالغفار قطب‌یار، محمدآصف جلالی و عبدالقادر فرخ ضایعه بزرگی است

عبدالغفار قطب‌یار، محمد آصف جلالی و عبدالقادر فرخ-عکس از شبکه‌های اجتماعی

سینمای افغانستان در جریان سال ۱۳۹۸ خورشیدی، سه بازیگر نامدار و موفق‌ خود را از دست داد. 

از دست دادن این سه هنرپیشه موفق و مشهور افغانستان، ضایعه بزرگی برای سینمای این کشور بود که نمی‌توان جایگاه آنها را در جامعه سینمایی افغانستان به این زودی‌ها پر کرد.

عبدالغفار قطب‌یار، محمد آصف جلالی و عبدالقادر فرخ، سه بازیگر هنرمند سینمای افغانستان، در جریان یک سال (1398)، در اثر بیماری دارفانی را وداع گفتند. مرگ این سینماگران مشهور و محبوب افغان، ضربه جبران‌ناپذیری بر پیکر نوپای جامعه سینمایی این کشور به‌ شمار می‌رود. بعید است هنرمندان دیگری بتوانند به این زودی‌ها جایگاه آن‌ها را در سینمای افغانستان پر کنند. 

یکی از این سینماگران مشهور و زبان‌زد در جامعه افغانی، عبدالغفار قطب‌یار بود.

قطب‌یار که در اصل ساکن استان پنجشیر بود، در سال ۱۳۳۹ در شهر نو کابل به دنیا آمد و بعد از پایان تحصیلات دبیرستانی، وارد دانشکده مهندسی دانشگاه کابل شد.

آقای قطب‌یار سپس به علت بروز جنگ‌های داخلی در افغانستان، این کشور را ترک کرد. او نخست به پاکستان مهاجرت کرد و در آن‌جا نخستین فعالیت‌های هنری خود را با رادیو ‌«بی‌بی‌سی فارسی» آغاز نمود. پس از فروپاشی «امارت اسلامی طالبان»، دوباره به کابل برگشت و در بیش از ۲۰ فیلم سینمایی و سریال‌ تلویزیونی ایفای نقش کرد، اما سرانجام به علت بیماری، در ۱۸ شهریور سال جاری در سن ۵۸ سالگی درگذشت.

محمد آصف جلالی نیز یکی دیگر از طنز‌پردازان و سینماگران مشهور سینمای افغانستان بود که بر اثر ایست قلبی جان باخت.

آقای جلالی که مشهور به «کاکا آصف» بود، در استان کاپیسا چشم به جهان گشود، اما بیشتر دوران جوانی‌اش را در کابل سپری کرد.

جلالی در بیشتر فیلم‌های سینمایی، نمایش‌ها و برنامه‌های کمدی نقش بازی می‌کرد. کمتر شهروند افغانستان است که با نام و چهره‌ او آشنا نباشد. آصف جلالی نیز در اثر بیماریقلبی در سن ۵۰ سالگی در خانه‌ خود در  کابل، درگذشت.

پس از مرگ قطب‌یار و آصف جلالی، عبدالقادر فرخ، یکی دیگر از سینماگران نامدار و سرشناس این کشور، نیز بر اثر بیماری درگذشت.

عبدالقادر فرخ، در سال ۱۳۲۳ شمسی در کابل به دنیا آمد و در سن هفت سالگی، فعالیت هنری خود را در تئاتر شهر آغاز کرد و سپس در چند فیلم داخلی و خارجی نیز به ایفای نقش پرداخت و به شهرت و محبوبیت دست یافت.

این بازیگر مشهور سینمای افغانستان نیز در اثر کهولت سن، دچار مشکل قلبی شد و در سن ۷۳ سالگی، در کشور ترکیه درگذشت.

این سینماگران افغان، با ایفای نقش‌ در چندین فیلم و برنامه‌های جالب و دیدنی برای شهروندان افغانستان، نام خود را در تاریخ سینما و قلب شهروندان‌ آن کشور حک کردند. مردم افغانستان مرگ این سینماگران را ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر در سینمای کشورشان می‌دانند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت سینماگران افغان را به خانواده و جامعه هنری افغانستان، تسلیت گفت و تاکید کرد که این سینماگران، از طریق هنر خود، برای اصلاح جامعه تلاش می‌کردند.

بیشتر از فرهنگ و هنر