وارث تاج و تخت اسپانیا سوگند وفاداری به سلطنت یاد کرد

پادشاه اسپانیا بعد از سوگند وفاداری دخترش به قانون اساسی، در میان ابراز احساسات حاضران، او را در آغوش گرفت

ولیعهد سوگند خورد که از قانون حمایت کند، به حقوق شهروندان و ایالت‌ها احترام بگذارد و به پادشاه وفادار باشد- MARTIN / POOL / AFP

شاهدخت لئونور، دختر پادشاه فیلیپ ششم اسپانیا، در یک مراسم رسمی، عنوان وارث تاج‌وتخت اسپانیا را دریافت کرد و در سالروز تولد ۱۸ سالگی‌‌اش به قانون اساسی کشورش سوگند وفاداری یاد کرد.

به گزارش رویترز، مراسم تحلیف لئونور با حضور خانواده سلطنتی اسپانیا و مقام‌های دولتی در مادرید برگزار شد. شاهدخت لئونور با یک خودرو رولزرویس فانتوم ۴ به ساختمان پارلمان رفت. تمامی خیابان‌ها و ساختمان‌های دولتی با پارچه‌نوشته و پوسترهای حاوی تصاویر او تزیین شده بودند و مراسم از طریق صفحه نمایش‌های عظیم در شهر پخش می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهدخت لئونور که در ولز به مدرسه رفته و سه سال آموزش نظامی را در ماه اوت شروع کرده بود، سوگند خورد که از قانون حمایت کند، به حقوق شهروندان و ایالت‌ها احترام بگذارد و به پادشاه وفادار باشد. مادرش، ملکه لتیزیا و خواهر کوچک‌ترش، شاهدخت سوفیا، هم در کنار پادشاه فیلیپ در این مراسم حضور داشتند.

پادشاه اسپانیا بعد از سوگند وفاداری دخترش به قانون اساسی، در میان ابراز احساسات حاضران، او را در آغوش گرفت. این مراسم به منزله اعلام رسمی این موضوع است که لئونور به عنوان جانشین پدرش تاج‌وتخت اسپانیا را به ارث می‌برد و ملکه خواهد شد.

لئونور در پایان مراسم به مهمانان کاخ سلطنتی گفت: «از شما می‌خواهم به من اعتماد کنید، همان‌طور که من تمام اطمینانم را بر آینده ملتمان قرار داده‌ام.» پادشاه فیلیپ نیز به او گفت: «لئونور عزیز، تو در راهت تنها نخواهی بود.»

این مراسم تاج‌گذاری نمادی از تحول در خانواده سلطنتی اسپانیا و ورود لئونور به عرصه مسئولیت‌های پادشاهی و ملکه‌ شدن او است؛ سلطنتی که پدربزرگ تاجدارش آن را متزلزل کرده بود.

خوان کارلوس پس از مرگ فرانکو، در سال ۱۹۷۵ با پادشاهی رسید. او در آغاز به دلیل پایان سال‌های سختی که زمامداری ژنرال فرانکو بر اسپانیا تحمیل کرده بود، بسیار محبوبیت داشت و نمادی از بازگشت وحدت به کشور آسیب‌خورده اسپانیا تلقی می‌شد اما این محبوبیت بر اثر اقدام‌های نسنجیده و احتمالا غیرقانونی او آرام‌آرام از بین رفت و سرانجام باعث شد او برای بقای سلطنت به نفع پسرش از مقامش کناره‌گیری کند.

خوان کارلوس ۸۵ ساله که در سال ۲۰۲۰ اسپانیا را در بحبوحه تحقیقات در خصوص تخلفات مالی ادعایی که اکنون کنار گذاشته‌ شده‌اند، ترک کرد، در این مراسم شرکت نداشت. او اکنون در ابوظبی زندگی می‌کند.

ملکه سوفیا که جدا از خوان کارلوس زندگی می‌کند، برخلاف همسرش در اسپانیا محبوب است. به همین دلیل دعوت نشدن او به مراسم سوگند نوه‌اش سوالات بسیاری را برای طرفداران سلطنت به وجود آورد. دلیل این غیبت به‌احتمال‌زیاد توافقی است که در زمان کناره‌گیری پادشاه سابق به نفع پسرش به عمل آمد. طبق این قرار، پادشاه و ملکه سابق به‌کلی از مناسبات رسمی کنار گذاشته شدند.

ملکه سوفیا یکی از اعضای شاخه یونانی سلسله شلسویگ‌ــ‌هولشتاین‌ــ‌سوندربورگ‌ــ‌گلوکزبورگ و نوه ملکه ویکتوریا است که او را با خانواده سلطنتی بریتانیا، ملکه الیزابت و شاهزاده فیلیپ فقید، فامیل می‌کند.

این مراسم اگرچه کاملا نمادین بود از نظر سیاسی برای اسپانیا اهمیت داشت. وزرای کابینه به جز سه وزیر از ائتلاف چپ‌گرای یونیداس پودموس در این مراسم حضور داشتند.

به گزارش رویترز، یک نظرسنجی سیناپتیکا در سال ۲۰۲۲ نشان داد که ۵۱.۶ درصد از اسپانیایی‌ها خواهان جمهوری شدن این کشورند در حالی‌ که ۳۴.۶ درصد سلطنت را ترجیح می‌دهند. اگرچه نظرسنجی دیگری در سال قبل از آن نشان داد که ۵۵.۳ درصد از ولیعهد حمایت می‌کنند.

بیشتر از زندگی