اعتراض‌های هفتگی زاهدان؛ معترضان راهپیمایی سکوت برگزار کردند

گزارش‌ها از اختلال شدید در اینترنت زاهدان هم‌زمان با نماز جمعه و اعتراض‌ها حکایت دارد

در حالی که جمعه هفته گذشته اعتراض‌های مردم زاهدان با بازداشت‌های گسترده و برخوردهای خشونت‌آمیز نهادهای امنیتی و انتظامی همراه بود، تجمع این هفته مردم زاهدان نیز باز هم شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی و ایجاد مزاحمت آن‌ها برای مردم بود.

تجمع و راهپیمایی مردم زاهدان، پس از نماز جمعه روز پنجم آبان ماه ۱۴۰۲ به درخواست مولوی عبدالحمید، همراه با سکوت و بدون سر دادن هیچ‌گونه شعاری انجام شد. با این حال، باز هم نیروهای امنیتی برای شهروندان ایجاد مزاحمت کردند.

از سوی دیگر، باز هم اعلام شد که همزمان با نماز جمعه این هفته اینترنت زاهدان با اختلال شدید روبرو شده است. به گزارش کارزار فعالان بلوچ، این اختلال به صورتی است که برقراری تماس برای شهروندان به سختی امکان‌پذیر است و ‌جو امنیتی شهر زاهدان همانند هفته پیش از طرف نیروهای نظامی و امنیتی تشدید شده است.

پیش از این شرکت سرفشارک (Surfshark) که در زمینه رصد و ارائه دسترسی آزاد به اینترنت کشورها فعالیت می‌کند، گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد شهر زاهدان، مرکز سیستان و بلوچستان، در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی بیشترین اختلالات اینترنتی را در جهان تجربه کرده است‌ که این قطعی اینترنت در بازه زمانی برگزاری نماز جمعه و راهپیمایی‌های اعتراضی پس از آن روی داده‌ است.

همزمان با قطعی اینترنت، نیروهای نظامی خیابان‌های آزادگان، خرمشهر، رازی، مدرس، توحید، مدنی، بهشتی، و بلوار بهداشت، در شهر زاهدان را مسدود کرده و از حضور مردم برای شرکت در نماز جمعه ممانعت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری حال‌وش اعلام کرد که نیروهای نظامی در بسیاری از معابر شهر زاهدان چادر برپا کرده‌ و نمازگزاران را مورد تفتیش و بازرسی بدنی قرار داده‌اند. بر اساس این گزارش، خیابان‌های آزادگان، خرمشهر، خیام، رازی، مدنی، توحید و مدرس از طرف نیروهای نظامی مسدود شده و برخی از ماموران در این مناطق بالای ساختمان‌ها مرتفع کمین کرده‌اند.

همزمان با اتمام نماز جمعه این هفته در زاهدان، شهروندان این شهر با سکوت از مسجد مکی خارج شدند و اقدام به برگزاری راهپیمایی سکوت در این شهر و در همان مسیرهای سابق کردند.

همزمان با حضور گسترده نیروهای امنیتی در زاهدان، کارزار فعالان بلوچ گزارش داد که نیروهای نظامی در اطراف و خیابان‌های منتهی به مسجد جامع الخلیل خاش نیز مستقر شدند. بر اساس این گزارش، نیروهای نظامی برخی خیابان‌های منتهی به مسجد الخلیل خاش را نیز مسدود کردند.

صبح روز جمعه هفته گذشته ۲۸ مهرماه، همزمان با نماز جمعه و اعتراض‌های هفتگی مردم زاهدان، نیروهای نظامی و امنیتی با برنامه‌ریزی قبلی همه معابر و خیابان‌های اطراف مصلی و مسجد مکی را مسدود کرده بودند و پس از شروع اعتراض‌های مردم، به سوی آنان یورش برده و همه شهروندان از پیر و جوان را مجروح کرده و کودکان را که به گزارش رسانه‌های حقوق بشری بیش از ۵۰۰ نفر عنوان می‌شود، مورد ضرب و شتم شدید قرار داده و با اتوبوس‌هایی که قبلا آماده کرده بودند به مکان نامعلومی انتقال دادند.