جمهوری اسلامی به گروه‌های نیابتی‌اش فرمان حمله داده است

افزایش موج جدید حملات گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت تهران

با آغاز حملات گروه‌های شبه‌نظامی و افزایش خطر درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هشدار داد اگر جمهوری اسلامی یا گروه‌های نیابتی‌اش به نیروهای آمریکایی حمله کنند، واکنش واشنگتن «سریع و قاطع» خواهد بود.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، بیش از شش ماه بود که این گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی حملات پهپادی و راکتی به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه را متوقف کرده بودند، که به نظر می‌رسید بخشی از آتش‌بس اعلام‌نشده میان تهران و واشنگتن در جریان گفت‌و‌گوها در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و همچنین آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران بود.

در پی اعلام حمایت آمریکا از اسرائیل و اعزام ناوگروه ضربت و ارسال تجهیزات نظامی به منطقه، گروه‌های شبه‌نظامی در عراق و سوریه در هفته جاری حملات راکتی به پایگاه‌های آمریکا را از سر گرفتند. حوثی‌های یمن نیز ۳۰ پهپاد و پنج موشک کروز به سمت اسرائیل شلیک کردند.

با افزایش حملات به نیروهای آمریکایی و پیش از آغاز حمله زمینی اسرائیل به غزه، پنتاگون بیش از ۱۰ سامانه پدافند هوایی در کشورهای منطقه مستقر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وال‌استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد این تحرکات نشان‌دهنده تغییر نحوه استقرار آمریکا در منطقه است. آمریکا پیش‌تر تجهیزات نظامی ارسال کرده بود تا جلو حملات حزب‌الله لبنان به اسرائیل را بگیرد، اما این هفته، تمرکز آمریکا روی خطرهایی است که نیروهای آمریکایی را در سراسر خاورمیانه تهدید می‌کند.

بلینکن سه‌شنبه ۲۴ اکتبر در نشست سازمان ملل گفت: «آمریکا در پی درگیری با ایران نیست؛ ما نمی‌خواهیم این جنگ گسترش پیدا کند. اما اگر ایران یا نیروهای نیابتی‌اش به نیروهای آمریکایی حمله کنند، اشتباه نکنید، ما از افرادمان دفاع خواهیم کرد، ما از امنیتمان دفاع خواهیم کرد، سریع و قاطعانه.»

گرچه ژنرال پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، روز دوشنبه گفت آمریکا اطلاعاتی در دست ندارد که جمهوری اسلامی «به‌صراحت» دستور حمله‌های اخیر را داده باشد، مقام‌های وزارت دفاع آمریکا می‌گویند تهران یا آن‌ها را به این حملات پهپادی و موشکی ترغیب می‌کند یا محدودیت‌ها را از گروه‌هایی که آموزش داده و مسلح کرده برداشته است. اما به گفته مقام‌های وزارت دفاع آمریکا، در هر دو صورت، آن‌ها جمهوری اسلامی را مسئول می‌دانند.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، یک مقام دفاعی ارشد گفت: «وقتی افزایش فعالیت و حمله بسیاری از این گروه‌ها را می‌بینید، اثر انگشت ایران وجود دارد.»

وال‌استریت ژورنال در ادامه می‌افزاید این حملات گروه‌های شبه‌نظامی نشان‌دهنده هدف دیرینه جمهوری اسلامی برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از خاورمیانه و ایجاد شکاف میان کشورهای عربی و آمریکا است.

از نگاه تحلیلگران، افزایش حملات جدید چند هدف تهران را برآورده می‌کند. در کوتاه‌مدت، جمهوری اسلامی سعی دارد آمریکا را تحت فشار بگذارد تا اسرائیل را ترغیب کند از حمله زمینی به غزه صرف‌نظر کند.

کنت پولک، تحلیلگر سابق سی‌آی‌ای و عضو اندیشکده موسسه امریکن اینترپرایز، می‌گوید این موضوع به حماس کمک خواهد کرد و یک پیروزی برای «محور مقاومت» به رهبری تهران خواهد بود و عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل و حفظ رابطه کشورهای عربی و آمریکا را دشوار خواهد کرد.

نورمن رول، از مقام‌های سابق سی‌آی‌ای، به وال‌استریت ژورنال می‌گوید: «ایران می‌داند که در جنگ متعارف از آمریکا شکست می‌خورد. اما اگر حملات نیابتی علیه آمریکا یا اسرائیل را تشدید کند، هزینه‌ای ناچیز و منافع سیاسی منطقه‌ای قابل‌ملاحظه‌ای برایش خواهد داشت و ممکن است به درگیری بلندمدتی منجر شود که اعتبار آمریکا و اسرائیل را در منطقه از بین می‌برد.»