روز تاریک تیم کریکت پاکستان مقابل افغانستان در جام جهانی هند

تیم افغانستان با اقتدار، تیم قدرتمند پاکستان را به زانو درآورد

جریان بازی اعضای تیم کریکت افغانستان و پاکستان-R.SATISH BABU/AFP

از ۲۴ ساعت قبل از آغاز بازی افغانستان- پاکستان در چهارچوب جام جهانی کریکت در هندوستان، هیجان این بازی در دو کشور مشاهده‌ می‌شد. در شبکه‌های اجتماعی که افغان‌ها بیشتر فعال‌اند، حرف و سخن فقط از بازی دوشنبه افغانستان و پاکستان بود. اکثریت افغان‌ها با اینکه تیم پاکستان را قوی‌تر از افغانستان می‌دیدند، با توجه به برد‌های افغانستان در مقابل این تیم، پیروزی را دور از تصور نمی‌دانستند. در آن سو، رسانه‌های پاکستانی نیز به تحلیل و ارزیابی پیش از بازی دو تیم پرداخته بودند. اما در اکثر این ارزیابی‌ها، احتمال برد را از آن پاکستان می‌دانستند. اما در میانه میدان، تیم افغانستان بود که جولان داد و طلسم ۱۱ ساله نباختن پاکستان در مقابل افغانستان را شکست. 

این بازی که در شهر چنای هند برگزار شد، تماشاگران زیادی داشت. افغان‌های ساکن هند برای تماشای بازی پاکستان و افغانستان، از گوشه و کنار این کشور به شهر چنای آمده بودند. 

توپ‌زنی به قید قرعه به تیم پاکستان رسید و پس از پایان «۵۰ آور»، در حالیکه ۷ بازیکن خود را نیز از دست داده بود، ۲۸۲ امتیاز به دست آورد و هدف ۲۸۳ را برای تیم کریکت افغانستان تعیین کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم افغانستان نیمه دوم را با هنرنمایی رحمان‌الله گربز و ابراهیم زدران، از همان نخستین حرکت، طوفانی آغاز کرد. در حالیکه هنوز هیچ‌یک از بازیکنان خود را از دست نداده بود، توانست ۱۳۰ امتیاز پی‌در‌پی به‌ دست آورد. در امتیاز ۱۳۰، شاهین افریدی، بازیکن پاکستان، گربز را حذف کرد. اما ابراهیم زدران، بهترین بازیکن افغانستان در این بازی، تا زمانی که حذف شود، توانست ۷۸ امتیاز دیگر نیز برای افغانستان کسب کند. رحمت شاه، دیگر بازیکن تیم کریکت افغانستان، نیز ۶۰ امتیاز برای تیمش به ‌دست ‌آورد. با این حال، افغانستان پس از آن هم، فقط با از دست دادن دو بازیکن، به هدف تعیین‌شده پاکستان رسید و در حالیکه هنوز هشت توپ دیگر در اختیار داشت، با کسب ۲۸۶ امتیاز، پاکستان را شکست داد. این نخستین برد تیم کریکت افغانستان در تاریخ جام‌های جهانی کریکت مقابل پاکستان است. افغانستان پیش از این و در چهارچوب جام‌های جهانی یک‌روزه، هشت بار با تیم پاکستان رقابت کرده و هفت بار مغلوب این تیم شده بود. اما در بازی‌های ۲۰‌آوره، تاکنون توانسته است دو بار پاکستان را مغلوب کند. 

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، حشمت‌الله شهیدی، کاپیتان تیم افغانستان، پس از پایان بازی گفت: «ما کریکت را باکیفیت بازی می‌کنیم. در شروع مسابقات به تیمم گفتم که می‌خواهم حضور ما در این دور از بازی‌ها برای مردم و کشور ما تاریخی شود. ما این کار را برابر انگلستان، و امروز مقابل پاکستان انجام دادیم.»

او افزود: «هدف تعیین‌شده را به صورت حرفه‌ای و دقیق دنبال کردیم و روشی در پیش گرفتیم که به ما کمک کرد تا به سوی پیروزی گام برداریم.» 

شهیدی گفت امیدوار است که بازی‌های بعدی آن‌ها نیز به همین خوبی باشد. 

در همین حال، بابر اعظم، کاپیتان تیم ملی پاکستان، پس از باخت مقابل افغانستان گفت: «این روز برای ما خیلی دردآور بود.» او افزود: «در مجموع امتیاز خوبی گرفتیم، اما توپ‌اندازی ما در حد مطلوب نیست. افغانستان بازی خیلی خوبی ارائه داد؛ با اینکه برای آن‌ها شمار زیادی دوش تعیین کردیم، و این برای ما هزینه داشت.» 

افغانستان در تمام دوره‌های جام جهانی که تاکنون در آن‌ها حضور یافته، در مجموع سه برد در کارنامه خود دارد: یک برد در ۲۰۱۵ مقابل اسکاتلند، و دو برد دیگر نیز در جام جهانی ۲۰۲۳ مقابل انگلستان و پاکستان. 

با امتیازهای رقابت‌های امسال، تیم کریکت افغانستان در رده ششم قرار گرفت و تیم انگلستان اینک در پایین‌ترین رده قرار دارد. تیم افغانستان در بازی بعدی خود، دوشنبه، ۳۰ اکتبر (۸ آبان)، مقابل تیم ملی سریلانکا قرار خواهد گرفت. 

بیشتر از ورزش