محمد آشی اولین هفته مد ریاض را افتتاح کرد

محمد آشی اولین طراح از منطقه خلیج‌ فارس است که به جمع طراحان مد فاخر پاریس پیوست

رنگ سفید که نمادی از نور شب، درخشش ستاره‌ها و درخشش ماه است، در این مجموعه غالب بود-instagram/ashistudio

هفته مد ریاض  ۲۰ اکتبر با ارائه‌ مجموعه‌ای ویژه و چشمگیر از محمد آشی، طراح سعودی، آغاز شد. به گزارش عرب‌نیوز، ده‌ها تن از ساکنان ریاض و افراد مشهور و اصحاب رسانه جمعه‌ گذشته مقابل کتابخانه ملی ملک‌فهد گرد هم آمدند تا نمایش جدیدترین مجموعه آشی با نام «ساعت ۸ شب» را تماشا کنند. این نمایش، نخستین حضور حرفه‌ای این طراح در زادگاهش به شمار می‌رود.

آشی که به‌خاطر طراحی سبک‌های رمانتیک و هندسی معروف است، در این ارائه، لباس‌‌شب‌هایی با الهام از زیبایی‌های شب‌هنگام صحرا را به نمایش گذاشت.

مدل‌هایی که روی سکوی نمایشی به شکل مربع در اطراف چندین سنگ خاکستری بزرگ راه رفتند، روپوش‌هایی بلند و پیراهن‌ها و کت‌شلوارهایی با آستین‌های پف‌دار و حجیم، حاشیه‌های بلند از مواد مختلف برای نشان دادن حرکت و پیراهن‌‌مجلسی‌هایی با دنباله‌های کارشده به تن داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرح‌های دست‌دوز و پر از ریزه‌کاری آشی خیره‌کننده بودند؛ مدل‌ها طرح‌هایی را به نمایش می‌گذاشتند که ظاهر محلی سنتی را با قطعات جسورانه معاصر و پیشرو ترکیب می‌کردند. اشکالی برازنده و در عین‌ حال جسورانه که با منحنی‌های ملایم تداعی‌کننده تپه‌های شنی بودند، هم در سراسر این مجموعه به چشم می‌خوردند.

نشانه‌هایی از عبایه، لباس سنتی زنانه عربستان سعودی، را نیز می‌شد در بسیاری از ترکیب‌ها یافت. در بسیاری از طرح‌ها، این لباس سنتی با برش‌های اغواکننده‌تر ترکیب شده بود؛ گاه به‌عنوان عبایی روی یک لباس کوتاه و آراسته و گاه چون دنباله‌های پارچه‌ای بلند که از روی شانه‌های یک لباس مجلسی آویخته و روی زمین کشیده می‌شد.

در حالی که رنگ سفید که نمادی از نور شب، درخشش ستاره‌ها و درخشش ماه است، در این مجموعه غالب بود، برخی ظاهرها هم رنگارنگ‌تر بودند؛ از جمله یک روپوش متالیک بلند و درخشان، یک کت‌شلوار و شنل قرمز تیره با یک سنجاق‌سینه گل‌دار بزرگ و یک پیراهن کوتاه ارغوانی تیره با آستین‌های بسیار پفی.

مجموعه جدید آشی که سرشار از زنانگی، ظرافت و قدرت است، بازتابی درخشان از لباس‌‌شب‌های مجلل و لباس‌های کاربردی است.

بازگشت آشی به عربستان سعودی پس‌ از آن رقم خورد که این طراح سعودی ۱۵ سال در پاریس و در صحنه مد بین‌المللی فعالیت کرد.

بوراک چاکماک، مدیرعامل کمیسیون مد عربستان سعودی، در بیانیه‌ای گفت: «محمد آشی پیش از این به‌عنوان اولین طراح سعودی که به صف مد فاخر پیوست، تاریخ‌ساز شد. ما به عنوان متولی صنعت مد در عربستان سعودی، بسیار مفتخریم که او را در یک لحظه تاریخی دیگر‌ــ هفته مد ریاض‌ــ به عربستان سعودی دعوت کنیم.»

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Ashi Studio (@ashistudio)

آشی در ماه ژوییه هم نمایشی را در هفته مد فاخر پاریس برگزار کرد. او اولین طراح از منطقه خلیج‌ فارس بود که به جمع برگزیده طراحان لباس فاخر که در این رویداد حضور دارند، می‌پیوست. این نمایش در سالن تئاتر دو شاتلت پاریس برگزار شد و «جوهر» (The Essence) نام داشت. بر اساس یادداشت‌های نمایش، این مجموعه با الهام از رمان «عطر» اثر پاتریک ساسکیند، نویسنده آلمانی، در سال ۱۹۸۵، کاوشی در مورد «شوروشیفتگی و رمزوراز» بود.

مجموعه جدید آشی «قصیده‌ای متهورانه و شاعرانه برای عاشقانه‌های تاریک، متنوع با احساسات آمیخته با خطر» را ارائه می‌دهد.

آشی که به عنوان عضو مهمان به فدراسیون مد لباس فاخر ملحق شد، خانه مد همنامش را ۱۷ سال پیش راه‌اندازی کرد. او در کنار ژرژ هوبیکا، زهیر مراد و الی صعب که همگی اهل لبنان‌اند و سارا شرایبی، متولد مراکش، یکی از پنج طراح خاورمیانه‌ای بود که در برنامه رسمی مد فاخر تابستان ۲۰۲۳ شرکت کرد.

طرح‌های او را افراد مشهور و چهره‌های شناخته‌شده‌ای مانند بیانسه، لیدی گاگا، جنیفر هادسون، کایلی مینوگ، پنه‌لوپه کروز، دیپیکا پادوکن، سونام کاپور، ملکه رانیا اردن و بسیاری دیگر پوشیده‌اند.

آشی پیش‌تر به عرب‌نیوز گفته بود: «من به ریشه‌های سعودی‌ام عمیقا افتخار می‌کنم... طرح‌های من اغلب تحت‌تاثیر میراث سعودی‌اند.»

بیشتر از مُد و زیبایی