افزایش فشارها بر فعالان خیزش «زن، زندگی، آزادی» در شهرهای مختلف ایران

آرمیتا پاویر، فعال دانشجویی، در زندان مرکزی تبریز اعتصاب غذا کرد

آرمیتا پاویر از روز سه‌شنبه ٢۵ مهر ماه ۱۴۰۲ دست به اعتصاب غذا زده است- Public Media

هم‌زمان با افزایش موارد بازداشت و فشارها بر معترضان خیزش «زن، زندگی، آزادی» و به‌ویژه فعالان دانشجویی در شهرهای مختلف ایران، آرمیتا پاویر، فعال دانشجویی و از بازداشت‌شدگان خیزش «زن، زندگی، آزادی»، در زندان مرکزی تبریز اقدام به اعتصاب غذا کرده است.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، این دانشجو از روز سه‌شنبه ٢۵ مهر ماه ۱۴۰۲ دست به اعتصاب غذا زده است.

آرمیتا پاویر، دانشجوی رشته زیست شناسی مولکولی دانشگاه مدنی تبریز، ٣٠ روز پیش برای بار دوم به دست ماموران امنیتی بازداشت شد. هه‌نگاو به نقل از منابع آگاه خود نوشته است که آرمیتا از آغاز اعتصاب غذا، امکان تماس تلفنی با خانواده خود را نداشته است.

این سازمان حقوق بشری پیش از این نیز اعلام کرده بود که بابک محبوب علیلو، دادستان عمومی و انقلاب تبریز، فشارها علیه آرمیتا پاویر را برای اخذ اعتراف اجباری افزایش داده است. نهادهای امنیتی از ویدیوهای دوربین‌های مداربسته به‌عنوان ابزاری برای گرفتن اعتراف اجباری از این دانشجو، استفاده می‌کنند.

این فعال دانشجویی دانشگاه مدنی تبریز، روز پنجشنبه ۳۰ شهریور ماه سال جاری، به دست ماموران امنیتی در تبریز، بازداشت و به زندان مرکزی این شهر منتقل شد. او، روز هفتم تیر ماه سال جاری نیز، برای ساعاتی بازداشت و پس از بازجویی آزاد شد. آرمیتا پاویر، پیش از این نیز روز ۹ آبان ماه ۱۴۰۱، در جریان خیزش سراسری به دست نیروهای امنیتی در مقابل دانشگاه مدنی تبریز، بازداشت و روز ۱۷ آذر ماه سال گذشته، با قید وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی، از زندان مرکزی تبریز، به طور موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فشارها بر روی فعالان دانشجویی پیش از آغاز سال جدید تحصیلی آغاز شد و در پی آن ده‌ها استاد از کار اخراج و صدها دانشجو با ممنوعیت تحصیل، تعلیق، بازداشت و احضار روبرو شدند. همزمان هه‌نگاو گزارش داد که یک فعال دانشجویی دیگر در شهر سنندج بازداشت شده است.

بر اساس این گزارش محمد عبداللهی‌پور، دانشجوی اهل سنندج روز شنبه ٢٩ مهر ماه ١٤٠٢، به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد. بر اساس این گزارش، عبداللهی‌پور دانشجوی ٢٤ ساله رشته زبان انگلیسی دانشگاه کُردستان پیش از این نیز در جریان اعتراض‌های خیزش «زن، زندگی، آزادی» بازداشت شده بود.

بازداشت این دانشجو ساعت ۸ صبح در منزل خانوداگی‌ او واقع در محله باغ ژاله شهر سنندج و به دست سرنشینان یک خودو سمند متعلق به اداره اطلاعات انجام گرفته است. محمد عبداللهی‌پور پس از بازداشت به مکان نامعلومی انتقال یافته و تاکنون اطلاعات و جزئیاتی از دلایل بازداشت و اتهام‌های انتسابی به او، در دسترس نبوده است.

او پیش از این در شامگاه یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱، در روزهای ابتدایی خیزش سراسری، به دست نیروهای وزارت اطلاعات در سنندج بازداشت و پس از دو ماه، با قید وثیقه و موقتا از زندان آزاد شده بود.

دیگر فعالان مدنی و معترضان در جریان خیزش سراسری نیز کماکان با فشارهای امنیتی مواجه‌اند. بسیاری از فعالانی که پیش از این با عفو یا قید وثیقه از زندان آزاد شده بودند، اکنون در حال انتقال به زندان برای تحمل حبس خودند.

در یکی از این موارد به گزارش هرانا، یاسین صمصام، از اهالی اشنویه و از معترضان بازداشت‌‌شده در جریان خیزش سراسری، به منظور اجرای حکم ٣ سال و ٩ ماە حبس خود بازداشت و به زندان مرکزی این شهر انتقال یافت.

روز شنبه ٢٩ مهر ماه ۱۴۰۲ یاسین صمصام پس از احضار و مراجعه از طرف شعبه اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب اشنویه، بازداشت و برای اجرای دوران محکومیت خود به زندان این شهر منتقل شد. این معترض خرداد ماه ١٤٠٢، از طرف دادگاه انقلاب اشنویه به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی از طریق شرکت در اعتراضات» به سه سال و ٩ ماه حبس و به اتهام «تخریب عمدی اموال خصوصی مردم از طریق پرتاب سنگ و مشارکت در حمل مواد ناریه از نوع کوکتل» به یک سال حبس و همچنین، ٨٠ ضربه شلاق محکوم شده بود.