سومین رای‌گیری ناموفق؛ جردن از نامزدی ریاست مجلس نمایندگان آمریکا کنار گذاشته شد

قانونگذاران آمریکایی اعلام کردند که احتمالا در غروب روز دوشنبه نام نامزدهای دیگر برای تصدی این جایگاه را مطرح خواهند کرد

جیم جردن، نماینده جمهوری‌خواه اوهایو‌ در مجلس آمریکا- AFP

سومین تلاش ناموفق جیم جردن برای رسیدن به صندلی ریاست مجلس نمایندگان آمریکا، روز جمعه، در حالی پایان یافت که قانونگذاران جمهوری‌خواه اعلام کردند حمایتشان را از او لغو می‌کنند.

به گزارش رویترز، حمایت از نامزدی جردن برای ریاست مجلس نمایندگان آمریکا در طول هفته به‌تدریج کمرنگ شد. او ۱۹۴ رای در دور سوم رای‌گیری در روز جمعه را به دست آورد که در مقایسه با ۲۰۰ رای روز سه‌شنبه، بسیار کمتر از اکثریتی بود که به آن نیاز داشت.

پس از سومین رای‌گیری ناموفق، جمهوری‌خواهان در یک نشست غیرعلنی رای‌گیری کردند و با ۱۱۲ رای موافق در برابر ۸۶ رای مخالف، بر سر لغو نامزدی جردن به توافق رسیدند.

جیم جردن یکی از متحدان بسیار نزدیک دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق و نامزد پیشرو جمهوریخواهان برای انتخابات سال ‏‏۲۰۲۴ است. دموکرات‌ها جردن را شخصیت افراطی خطرناک خواندند و به اتفاق آرا در هر سه رای‌گیری علیه او رای داده بودند.

پس از جیم جردن، مشخص نیست که جمهوری‌خواهان بعدی ممکن است به سراغ چه کسی بروند و بسیاری بر این باورند که در هیچ مقطعی کنگره حزب اکثریت تا این اندازه دچار شکاف و اختلاف‌نظر نبوده است.

اکنون مجلس نمایندگان دستخوش هرج‌و‌مرج است. هیچ رهبری نیست که روند صحن برای وضع قانون را مشخص کند، هیچ رهبری از جمهوری‌خواهان نیست که برنامه هفته‌های آتی را تعیین کند، و هیچ‌کس نیست که در بحث بودجه با کاخ سفید و سنا، نماینده مجلس نمایندگان باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرایط فعلی مجلس نمایندگان آمریکا که هنوز گزینه‌ای برای ریاست ندارد، به آن معناست که این نهاد دست‌کم تا هفته آینده قادر نیست به درخواست جو بایدن پاسخ دهد. رئیس‌جمهوری آمریکا برای بسته ۱۰۶ میلیارد دلاری شامل کمک نظامی به اوکراین و اسرائیل یا اقدامی برای جلوگیری از تعطیلی دولت در ۱۸ نوامبر درخواست داده بود.

در حال حاضر گمان می‌رود که دست‌کم چهار یا پنج نماینده مجلس برای تصدی سمت ریاست مجلس نامزد شوند و ممکن است تعداد بیشتری نیز برای این مسئولیت اعلام آمادگی کنند.

جمهوری‌خواهان، مجلس نمایندگان آمریکا را با اکثریت محدود ۲۱۲-۲۲۱ کنترل می‌کنند و می‌توانند دست بالا را برای رای‌گیری‌ها داشته باشند؛ اتفاقی که در حال حاضر با کنار گذاشته شدن رئیس مجلس، با آسیب‌پذیری مواجه شده است.

گذشته از مک کارتی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا و جیم جردن که رای نیاورد، استیو اسکالیز نیز از دور رقابت کنار گذاشته شده است. او هفته گذشته نامزدی برای این سمت را به دست آورد، اما پس از اینکه نتوانست حمایت لازم مدنظرش را تثبیت کند، از ادامه رقابت کناره‌گیری کرد.

قانونگذاران آمریکایی اعلام کردند که احتمالا در غروب دوشنبه نامزدهایشان را معرفی می‌کنند.

بیشتر از جهان