دیدار شاهزاده محمد بن سلمان و ریشی سوناک با هدف کاهش تنش در غزه

رهبران عربستان سعودی و بریتانیا بر سر اقدامات هماهنگ برای پرهیز از افزایش تنش در جنگ حماس و اسرائیل توافق کردند

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در دیدار با ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا بار دیگر بر ضرورت حفظ جان غیرنظامیان غزه و جلوگیری از تشدید بحران تاکید کرد.

شاهزاده محمد بن سلمان شامگاه پنجشنبه ۱۹ اکتبر در ریاض با سوناک ملاقات کرد. ولیعهد عربستان سعودی و نخست‌وزیر بریتانیا در این ملاقات بر ضرورت بازگرداندن ثبات، جلوگیری از گسترش درگیری‌ها و ادامه مسیر صلح تاکید کردند.

شاهزاده محمد بن سلمان همچنین خواهان حفظ جان غیرنظامیان غزه شد و گفت که هدف قرار دادن مردم عادی و غیرنظامیان یک «جنایت فجیع و وحشیانه» است.

به‌گفته ولیعهد عربستان سعودی ادامه یا گسترش درگیری‌ها، پیامد‌های خطرناکی برای کل منطقه خواهد داشت.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی به‌نقل از دفتر نخست‌وزیری بریتانیا نوشت که رهبران عربستان سعودی و بریتانیا بر سر اقدامات هماهنگ برای پرهیز از افزایش تنش در جنگ حماس و اسرائیل توافق کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه افزود‌: «نخست‌وزیر سوناک، شاهزاده سعودی را به استفاده از نقش رهبری و نفوذ خود در خاورمیانه برای حمایت از ثبات چه برای حال حاضر و چه در طولانی‌مدت ترغیب کرد.»

به نوشته خبرگزاری‌های بین‌المللی از جمله خبرگزاری فرانسه، ریشی سوناک قرار است با هدف کمک به کاهش تنش سایر کشورهای دیگر منطقه نیز سفر کند.

او قبل از عربستان سعودی در اسرائیل با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و اسحاق هرتزوگ، رییس‌جمهور اسرائیل ملاقات کرد. سوناک در این ملاقات بر حمایت از مردم اسرائیل تاکید کرد و از جمله اسرائیل نیز سفر کند. 

سوناک در بیانیه‌ای گفت: «حمله به بیمارستان الاهلی در نوار غزه باید لحظه‌ای باشد که رهبران منطقه و جهان را بر سر جلوگیری از خطرناک‌تر شدن وضعیت درگیری در نوار غزه یکصدا سازد.» 

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا نیز به خاورمیانه سفر کرد و در اسرائیل با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ملاقات کرد. 

بایدن قرار بود روز چهارشنبه با رهبران اردن، مصر و تشکیلات خودگردان فلسطینی ملاقات کند اما در پی حمله هوایی به بیمارستان الاهلی در نوار غزه این دیدار لغو شد و رهبران مصر و اردن روز پنجشنبه در قاهره ملاقات کردند. 

بیشتر از جهان