جمهوری‌خواهان: گزینه بایدن برای سفارت اسرائیل با ایران مهربان است

جک لو جمهوری اسلامی را یک تهدید بزرگ برای منطقه و موجودیت اسرائیل خواند و تعهد داد که برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای تلاش کند

جک لو در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا‌ــ AFP

سناتورهای جمهوری‌خواه در جلسه بررسی صلاحیت جک لو، گزینه ریاست‌جمهوری آمریکا به‌عنوان سفیر ایالات متحده در اسرائیل، با اشاره به نقش قبلی او در مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی، از این انتصاب انتقاد کردند.

این در حالی است که جک لو در جلسه بررسی صلاحیتش در کمیته روابط خارجه سنا، بر اتخاذ مواضعی سختگیرانه علیه جمهوری اسلامی تاکید کرد، نظام تهران را «تهدیدی برای وجود اسرائیل و ثبات منطقه» خواند و تعهد داد که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش خواهد کرد.

با توجه به حمایت اکثریت نمایندگان دموکرات از جک لو در سنا، انتظار می‌رود صلاحیت او در این مجلس تایید شود. جک لو در دولت باراک اوباما وزیر خزانه‌داری بود.

به گزارش رویترز، اکنون نمایندگان دموکرات در تلاش‌اند صلاحیت جک لو هرچه زودتر تایید شود و می‌گویند که به دلیل حمله ۷ اکتبر حماس به روستاها و پایگاه‌های نظامی اسرائیل که به کشته‌ شدن یک هزار و ۳۰۰ تن و گروگان‌گیری ۲۰۰ نفر منجر شد، می‌خواهند با انتخاب جک لو از اسرائیل حمایت قاطع کنند.

واشنگتن از ماه ژوییه، زمانی که تام نایدز این سمت را ترک کرد، سفیری در اسرائیل نداشته است. افزایش نگرانی‌ها در مورد درگیری بین اسرائیل و حماس توجه جهانی به گزینه آمریکا برای سفارت این کشور در اسرائیل را افزایش داده است.

جمهوری‌خواهان در جلسه کمیته روابط خارجی سنا که هم‌زمان با حضور جو بایدن در خاک اسرائیل برگزار شد، جک لو را در مورد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ آمریکا با ایران (برجام) که در زمان حضور او در کابینه باراک اوباما امضا شد، بازجویی کردند اما دموکرات‌ها با تاکید بر اهمیت انتصاب سریع لو، ابراز امیدواری کردند که او بتواند به آزادی آمریکایی‌هایی که گمان می‌رود در میان گروگان‌های حماس باشند، کمک کند.

بن کاردین، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا، خطاب به جک لو گفت: «من متعهدم که شما در اسرع وقت منصوب شوید». او سپس زمان جلسه هفته آینده این کمیته برای رای‌گیری نهایی در مورد نامزدی او را قطعی کرد.

سناتور جیم ریش، از اعضای برجسته کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، در این‌باره گفت که اگرچه موافق است آمریکا به‌سرعت به یک سفیر در اسرائیل نیاز دارد، «باید فرد مناسبی برای این سمت پیدا شود». جیم ریش با اشاره به توافق هسته‌ای برجام و متهم کردن وزیر خزانه‌داری سابق به «حمایت پشت‌پرده از ایران»، تصریح کرد که درباره جک لو «ابهاماتی» وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تمامی جمهوری‌خواهان به همراه برخی از دموکرات‌ها، نقدهای زیادی به توافق هسته‌ای دولت اوباما با جمهوری اسلامی دارند و آن را زمینه‌ساز دستیابی نظام تهران به بمب اتم می‌دانند. به همین دلیل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که جمهوری‌خواه بود، پس از به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۷ با آن مخالفت کرد و در سال ۲۰۱۸، واشنگتن را از این پیمان خارج کرد.

جک لو بارها در این جلسه بر عزمش برای سختگیری در قبال جمهوری اسلامی تاکید و اتهاماتی را جمهوری‌خواهان علیه او مطرح کردند، به‌شدت رد کرد. او گفت: «من می‌خواهم واضح بگویم که ایران تهدیدی بزرگ برای ثبات منطقه و موجودیت اسرائیل است. در صورت تایید من، به تعهد رئیس‌جمهوری بایدن مبنی بر ممنوعیت ایران در دستیابی به سلاح هسته‌ای و هشدار به هر کس در منطقه که به فکر سوءاستفاده از این سلاح است، پایبند خواهم بود.»

او افزود که معتقد نیست دولت بایدن باید به دنبال بازگشت به برجام باشد زیرا اگرچه عمیقا معتقد است که «توافق برای نداشتن سلاح هسته‌ای چیز خوبی بود، اکنون دیگر برای بازگشت به آن دیر شده است. جنگ فعلی هم نباید مذاکرات بین اسرائیل، عربستان سعودی و ایالات متحده را که به‌دنبال عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی‌اند، از مسیر خارج کند».

برخی جمهوری‌خواهان توافق اخیر و پنهانی دولت بایدن با جمهوری اسلامی برای مبادله زندانیان و آزادسازی بخش عمده‌ای از دارایی‌های توقیف‌شده ایران در کشورهای دیگر را عامل حمله تازه حماس به اسرائیل دانسته‌اند. اما مقام‌های دولت بایدن می‌گویند ایران هنوز به این پول دسترسی ندارد و تنها می‌تواند از آن برای اهداف بشردوستانه موردتایید ایالات متحده استفاده کند.

جک لو که قبل از انتخاب به‌عنوان وزیر خزانه‌داری در فوریه ۲۰۱۳، کارشناس بودجه بود، در جلسه سنا با تایید بر اینکه یک یهودی وفادار است، از حمله ۷ اکتبر حماس ابراز تاسف کرد و گفت: «من در طول عمرم ندیده‌ام که انسان‌هایی با انسان‌های دیگر، رودررو و چشم در چشم چنین رفتار کنند و این‌گونه یهودیان را تنها به دلیل یهودی بودن سلاخی کنند.»