سیزدهمین روز جنگ؛ گذرگاه رفح روز جمعه باز می‌شود؛ آمریکا و بریتانیا از شهروندان خود خواستند از لبنان خارج شوند

ریشی سوناک نخست‌وزیر بریتانیا با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد

سیزدهمین روز جنگ اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در حالی آغاز شد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری‌ آمریکا در گفت‌و‌گوی تلفنی با همتای مصری خود در مسیر بازگشت از اسرائیل در مورد انتقال کمک بشردوستانه به غزه از طریق گذرگاه رفح به توافق رسید. بایدن می‌گوید احتمالا عبور ۲۰ کامیون حامل کمک از گذرگاه رفح از روز جمعه آغاز می‌شود. سازمان ملل اما می‌گوید، باید روزانه ۱۰۰ کامیون کمک به غزه اعزام شود.

پیش‌تر بایدن گفته بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با عبور محموله‌های کمک از مصر به غزه موافقت کرده است. البته نتانیاهو می‌گوید تا زمانی که گروگان‌های در اختیار حماس آزاد نشده‌اند، اجازه عبور کمک‌ها از خاک اسرائیل را نمی‌دهد.

همزمان حمله‌های اسرائیل به مواضع حزب‌الله در لبنان و همچنین اهداف مرتبط با حماس در غزه ادامه دارد. حزب‌الله لبنان نیز از حمله‌های موشکی به اسرائیل خبر داد.

آمریکا اعلام کرد که براساس تجزیه و تحلیل اطلاعات و شواهد، اسرائیل پشت انفجار روز سه‌شنبه به بیمارستان الاهلی در غزه نبوده است. اسرائیل این انفجار را به راکت سرگردان جهاد اسلامی نسبت داده است. ارتش اسرائیل در ساعات اولیه بامداد پنجشنبه بار دیگر تصاویر ضبط شده با پهپاد در اثبات ادعای «نقش نداشتن در انفجار بیمارستان الاهلی» را منتشر کرد.

از هفتم اکتبر که حماس به اسرائیل حمله کرد و جنگ درگرفت، تاکنون دست‌کم سه هزار و ۵۰۰ نفر در غزه و دست‌کم هزار و ۴۰۰ نفر در اسرائیل کشته شده‌اند. هزاران نفر دیگر نیز مجروح‌اند و حماس می‌گوید ۲۰۰ تا ۲۵۰ گروگان در اختیار دارد.

بیشتر از