درجه‌بندی استان‌های افغانستان، خلاف قانون اساسی است

در زمان ظاهرشاه، هر استانی که دارای نفوس، منابع و بندر بیشتری ‌بود، در درجه نخست بود

ولایت خوست افغانستان، ژانویه ۲۰۱۰- FARID ZAHIR / AFP

شماری از وکلای مجلس نمایندگان افغانستان می‌گویند که درجه‌بندی استان‌های این کشور به یک، دو و یا سه، خلاف قانون اساسی این کشور بوده و تبعیضی آشکار برای شهروندان افغانستان است و باید از بین برود.

این نمایندگان معترض می‌گویند که تمام استان‌ها در این جغرافیا، مربوط افغانستان بوده و نباید تحت نام استان‌های درجه یک، دو و یا سه، میان شهروندان این کشور تفاوت قائل شد.

به گفته این نمایندگان مجلس، این ظلم آشکار در افغانستان، میراث حکومت‌های گذشته بوده و تاکنون ادامه دارد. باید طبق قانون اساسی این کشور - که هر نوع تبعیض را میان شهروندان افغانستان، ممنوع نموده از بین برده شود و به همه استان‌ها، امتیازات و حقوق مساوی بدهند تا هیچ شهروند افغانی خود را درجه‌بندی‌شده احساس نکند.

غلام حسین ناصری، از جمله وکلایی است که درجه‌بندی استان‌های افغانستان را به یک، دو و یا سه، خلاف قانون اساسی این کشور می‌داند. وی در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، در این باره چنین گفت: «درجه‌بندی استان‌های افغانستان، خلاف صریح ماده 22 قانون اساسی و ارزش‌های ملی این کشور است، که این خود ظلم، بی‌عدالتی و تبعیض آشکار را میان شهروندان افغانستان نشان می‌دهد.»

آقای ناصری افزود: «اگر این بی‌عدالتی، ظلم و تبعیض آشکار میان شهروندان افغانستان از بین نرود، شکاف‌های اجتماعی بیشتری به‎‌ بار خواهد آورد. اکنون ما از تمام وکلای مردم در مجلس نمایندگان، جامعه مدنی، فعالان سیاسی و مردم افغانستان می‌خواهیم در برابر این تبعیض آشکار ایستادگی کرده به این ظلم خاتمه دهند.»

پروین درانی، عضو مجلس نمایندگان، و مخالف درجه‌بندی استان‌های این کشور، به ایندیپندنت فارسی گفت: «تمام کسانی‌ که در این سرزمین زندگی می‌کنند متعلق به افغانستان بوده و هیچ فردی از فرد دیگر کمتر و یا بیشتر نیست و نباید امتیاز بیشتر بگیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته خانم درانی: «چنین درجه‌بندی‌ای در استان‌های کشور، بدون شک شهروندان کشور را که در درجه دو و یا سه قرار دارند ناراحت و خشمگین می‌سازد، که ما از دیگران چه کم داریم. چنین درجه‌بندی و امتیاز‌دهی‌ای نباید وجود داشته باشد.»

شینکی کروخیل، عضو مجلس نمایندگان افغانستان، و از طرفداران درجه‌بندی استان‌های کشور، در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری ایندیپندنت فارسی - که چرا این درجه‌بندی وجود دارد، چنین گفت: «درجه‌بندی استان‌های افغانستان به معنی تبعیض، ظلم و برتری یک استان نسبت به ستان دیگر نیست، بلکه نظر به نیاز همان استان و جمعیت بیشتری که دارد، حقوقی برای آنها مد نظر گرفته می‌شود. کسانیکه این درجه‌بندی را ظلم، بی‌عدالتی و تبعیض می‌دانند، اشتباه کرده‌اند. آن‌ها باید بدانند استان‌های با جمعیت بیشتر، نیازمند کمک‌های بیشتر هستند. ما هیچ‌گاه این درجه‌بندی را تبعیض و بی‌عدالتی نمی‌دانیم.»

میرالرحمن رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان افعانستان، نیز مخالفت‌ خود را با درجه‌بندی استان‌های کشور اعلام کرده و گفته است که باید در این مورد تصمیم جدی گرفته شود.

افغانستان تا قبل از حکومت نادرخان و امان‌الله خان، به شش منطقه تقسیم شده بود. این تقسیم‌بندی استان‌ها در شروع حکومت نادرخان، مطرح شد و نظر به ضرورت تعداد آن‌ها افزایش یافت. اما درجه‌بندی استان‌ها به یک، دو و یا سه، در حکومت ظاهر خان، پادشاه وقت این کشور صورت گرفت. در آن زمان، هر استانی که دارای نفوس، منابع و بندر بیشتری ‌بود، در درجه نخست قرار می‌گرفت و به این ترتیب تمام استان‌های کشور درجه‌بندی ‌شد. این درجه‌بندی تا کنون وجود دارد و حکومت‌های افغانستان، از گذشته تا کنون، با توجه به همان درجه‌بندی که قبلا صورت گرفته، به هر استان این کشور بودجه اختصاص می‌دهند.

بیشتر از