سفر از پیش اعلام نشده ژنرال ارشد آمریکایی به اسرائیل

کوریلا به رویترز گفت: «اینجا هستم تا اطمینان یابم اسرائیل همه امکانات را برای دفاع از خود در اختیار دارد، با تمرکز بر بازداشتن دیگر طرف‌ها از مداخله در درگیری»

ژنرال اریک کوریلا در امان، پایتخت اردن-REUTERS/Jehad Shelbak/File Photo

رویترز گزارش داد که در آستانه سفر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده به اسرائیل، روز سه‌شنبه یک ژنرال ارشد آمریکایی که نظارت بر نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را بر عهده دارد، در سفری از پیش اعلام نشده به اسرائیل رفت.

سفر ژنرال مایکل اریک کوریلا، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، نمونه اخیر سفر مقامات نظامی ایالات متحده به اسرائیل در شرایطی است که انتظار می‌رود اسرائیل عملیات زمینی در غزه را آغاز کند.

کوریلا گفته است که می‌خواهد اطمینان حاصل کند نیروهای اسرائیلی باتوجه به عمیق‌تر شدن درگیری با حماس، همه امکانات لازم را در اختیار دارند.

ارتش آمریکا با هدف ایجاد بازدارندگی در مقابل ایران و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایتش و هشدار به آنها درباره پرهیز از ورود به میدان جنگ، پتانسیل تسلیحاتی خود را در منطقه افزایش داده است.

پنتاگون نیز تجهیزات نظامی و تسلیحاتی شامل دفاع هوایی و مهمات را به اسرائیل ارسال کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوریلا به رویترز که یکی از خبرنگارانش در این سفر او را همراهی می‌کند، گفت: «اینجا هستم تا اطمینان یابم اسرائیل همه امکانات را برای دفاع از خود در اختیار دارد، با تمرکز بر بازداشتن دیگر طرف‌ها از مداخله در درگیری.»

انتظار می‌رود کوریلا با مقامات ارشد نظامی اسرائیل دیدار کند و اطمینان یابد که درک روشنی از نیازهای دفاعی این کشور متحد آمریکا وجود دارد.

امریکا هم اکنون یک ناوگروه جنگی را در شرق دریای مدیترانه مستقر کرده و یک ناوگروه دیگر هم در راه است.

پایگاه‌های آمریکا در منطقه نیز نیرو، جنگنده و ناو در اختیار دارند.

پنتاگون هم به حدود دو هزار نیرو فرمان آماده‌باش داده است که در صورت لزوم، ظرف ۲۴ ساعت به اسرائیل اعزام شوند. معمولا بازه زمانی اعزام ۹۶ ساعت است.

اسرائیل متعهد به نابودی حماس شده است و می‌گوید جنگ تا پیروزی ادامه خواهد داشت.

در جریان ۱۰ روز درگیری حماس و اسرائیل پس از حمله هفتم اکتبر این گروه شبه‌نظامی به اسرائیل، تا کنون دست‌کم ۱۴۰۰ نفر در اسرائیل و دو هزار و ۸۰۰ نفر در غزه شامل زنان و کودکان کشته شده‌اند. هزارن نفر هم مجروح‌اند. حماس دست‌کم ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر را نیز گروگان گرفته است.

در یازدهمین روز جنگ، حمله‌ها همچنان با شدت ادامه دارد. نشست دوشنبه شب آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با کابینه جنگ اسرائیل که برای هشت ساعت ادامه داشت برای دقایقی در پی به صدا درآمدن آژیر خطر متوقف شد و آنها به پناهگاه رفتند.

دیپلماسی بین‌الملللی هم علاوه بر تلاش برای فرونشاندن بحران، بر ایجاد کریدور بشردوستانه برای انتقال غیرنظامیان از غزه از طریق مصر و ارسال کمک به غزه متمرکز است.

بیشتر از جهان