ورود بدون مانع «عاملان قتل» به شهرک حفاظت‌شده و خانه مهرجویی؛ فراجا: دوربین‌های مداربسته خراب بود

«با توجه به شواهد، احتمال داده‌اند که عاملان قتل برای منحرف کردن ماموران، اقدام به سرقت از خانه داریوش مهرجویی کرده‌اند»

سخنگوی فراجا می‌گوید که «در ویلای مهرجویی دوربین نبوده و دوربین‌های ورودی شهرک هم از قبل‌ خراب» بوده است-ایرنا

اظهارات مقام‌های انتظامی و گزارش رسانه‌های ایران حاکی از آن است که با وجود کنترل کامل رفت‌وآمد به شهرک سینمایی در زیباشهر، «عاملان قتل» بدون هیچ‌گونه مانعی وارد خانه مهرجویی شده‌اند و نخست این کارگردان را با ضربات چوب و چاقو به قتل رسانده‌اند و در ادامه وحیده محمدی‌فر را هم با وجود «مقاومت»، با وارد آوردن ضربات کارد از پا درآورده‌اند.

در حالی‌که دوربین‌های مداربسته می‌توانست بخشی از جزئیات قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر را فاش کند، سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، یکشنبه شب، ۲۳ مهر، ادعا کرد که «در ویلای مهرجویی دوربین نبوده و دوربین‌های ورودی شهرک از قبل‌تر‌‌ خراب بوده است».

سخنگوی فراجا در عوض به «استفاده از سگ‌های ویژه کشف قتل» در این پرونده اشاره کرد و گفت که «ردزنی‌هایی بر اساس رد خون مقتولان در مسیر فرار متهمان» پیدا شده است.

سعید منتظرالمهدی همچنین افزود که تاکنون چهار مظنون در این پرونده شناسایی شده‌‌ که دو نفر از آن‌ها بازداشت شده‌اند و دو نفر دیگر نیز احتمالا در ساعت‌های آتی بازداشت خواهند شد.

او با بیان اینکه بیش از «چهار هزار خط تلفن مورد رصد قرار گرفته است»، افزود: «عملیات پلیس با جدیت در حال انجام است و امیدواریم در کمترین زمان ممکن، افراد قاتل شناسایی شوند.

سخنگوی فراجا در ادامه گفت که نیروهای اداره آگاهی فقط توانسته‌اند تصاویر تعدادی از دوربین‌هایی را که در مسیر شهرک محل سکونت داریوش مهرجویی قرار داشتند، تخلیه کنند تا در جریان تحقیقات، تجزیه‌وتحلیل شود.

این در حالی است که شورای‌عالی تهیه‌کنندگان و کانون کارگردانان صبح یکشنبه در بیانیه‌ مشترکی تاکید کرده بودند که «پلیس امنیت باید با توجه به دوربین‌های نصب‌شده در سکونتگاه داریوش مهرجویی و حفاظت بیرونی ساختمان، هر چه زودتر ابعاد این فاجعه بزرگ را روشن کند».

همزمان، محمد قنبری، رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی کل کشور، در خانه و قتلگاه داریوش مهرجویی و همسرش، وحیده محمدی‌فر، به خبرنگاران گفت: «نمونه‌برداری و بررسی صحنه جرم ساعت‌ها طول کشیده و «آثاری در صحنه قتل پیدا شده است که ما احتمال می‌دهیم مربوط به قاتل باشد».

رئیس پلیس آگاهی در عین حال تاکید کرد که «آثار ورود جبری» به خانه مهرجویی و در صحنه قتل او و همسرش مشاهده نمی‌شود و هیچ‌گونه تخریبی در «درها» و ورودی‌های منزل مهرجویی صورت نگرفته است.

از سوی دیگر، هارون یشایایی، تهیه‌کننده شماری از فیلم‌های داریوش مهرجویی، در مصاحبه‌ با خبرآنلاین گفت که «نکته عجیب» در قتل مهرجویی و همسرش، این است که «مهرجویی آدمی نبود که با دیگران در تعارض باشد، اهل تعامل بود؛ نمی‌دانم این دشمنی با او به‌ناگه از کجا آمد.»

در همین حال، سایت جنایی که اخبار حوادث و رویدادهای جنایی را در ایران پوشش می‌دهد، در گزارشی میدانی از خانه و قتلگاه داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، تاکید کرد که نیروهای پلیس آگاهی «با توجه به شواهد، احتمال داده‌اند که عاملان قتل برای منحرف کردن ماموران، اقدام به سرقت از خانه داریوش مهرجویی کرده‌اند.»

در این گزارش تاکید شده است که افراد دخیل در قتل این کارگردان سینما، بیش از یک نفر بوده‌اند و «وضعیت خانه مهرجویی نشان می‌دهد که عاملان قتل انگیزه سرقت نداشته‌اند، چرا که اشیای قیمتی زیادی در محل بوده که سرقت نشده است».

در بخشی از این گزارش همچنین ذکر شده است که کارآگاهان اداره آگاهی کرج «متوجه شده‌اند که عاملان قتل، به مختصات خانه به طور کامل مسلط» بوده‌اند.

این سایت همچنین نوشته است که بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده، «عاملان جنایت بعد از قتل داریوش مهرجویی و همسرش، آلت قتاله را هم با خود برده و تلاش کرده‌اند ردی از خود باقی نگذارند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها حاکی است که  مونا، دختر ۱۸ ساله داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، که شامگاه شنبه ساعاتی در خانه نبوده است، پس از بازگشت، «مقابل در خانه با شرایط غیرعادی مواجه شده و بدون اینکه داخل برود، از یکی از اقوامش کمک خواست» و پس از رسیدن فرد مزبور، همراه او وارد خانه شده و «اجساد داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر» را دیده‌اند.

به نوشته اعتمادآنلاین، آنان پس از ورود به خانه «ابتدا تصور کردند داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر هنوز زنده هستند، بنابراین با اورژانس تماس گرفتند و درخواست کمک کردند و همزمان، نگهبان شهرک محل سکونت مهرجویی نیز همراه پلیس» به محل رسیده‌اند، اما «بررسی‌های اولیه نشان داد ضربات کاری بوده و داریوش مهرجویی و همسرش جان باخته‌اند».

بنا به گزارش‌ها، سپس در فرماندهی انتظامی استان البرز «تیم ویژه‌ای برای تحقیق پیرامون این جنایت» تشکیل شده و ساعتی پس از کشته شدن این زوج سینمایی، مراحل اولیه تحقیق آغاز شده است.

در گزارش اعتمادآنلاین آمده است که خانه داریوش مهرجویی «آخرین خانه یک شهرک است که خانه‌های آن اکثرا باغ ویلا است» و در منطقه زیبادشت قرار دارد. خانه سه اتاق‌خوابه خانواده زنده‌یاد داریوش مهرجویی با زیربنای ۲۰۰ متر در باغی دو هزار متری واقع شده است و او، همسرش و دخترشان مونا، ساکنان دائمی آن بوده‌اند.

در این گزارش به نقل از «ساکنین این شهرک» تاکید شده است که «نگهبان شهرک ورود و خروج افراد را به طور دقیق کنترل می‌کند و کسی بدون اجازه ساکنین اجازه ورود ندارد»، اما «یک زمین بایر مقابل خانه داریوش مهرجویی وجود دارد که به نظر می‌رسد عاملان قتل از آنجا وارد شده‌اند».

همچنین ذکر شده است که «هیچ شکستگی در قفل‌های خانه مهرجویی وجود نداشته» است که نشان می‌دهد «عاملان قتل به‌‌راحتی وارد خانه» شده‌اند.

در گزارش اعتمادآنلاین آمده است که خانواده مهرجویی «یک سگ کوچک داشتند، اما سگ نگهبان نگهداری نمی‌کردند» و «دوربین مداربسته‌ای در خانه نصب نبود»، اما «دو دوربین مداربسته متعلق به باغ همسایه، در محل وجود دارد».

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که «بررسی وضعیت اجساد» حاکی است که «ابتدا داریوش مهرجویی به قتل رسیده است» و «شواهد حاکی از آن است که با چوب به سر او زده و سپس شاهرگش را قطع کرده‌اند» و پس از آنکه «وحیده محمدی‌فر احتمالا با سروصدای قاتلان متوجه ماجرا شده، با عاملان قتل درگیر شده و آثاری زیر ناخن‌ها و دست‌های او بوده که احتمالا متعلق به عاملان قتل است».

در این گزارش تاکید شده که «آثار بر جای مانده روی دست‌ها و پاهای وحیده محمدی‌فر نشان می‌دهد که او به شدت مقاومت کرده است».

این گزارش نیز «سرقت» از خانه مهرجویی را در حد صحنه‌سازی دانسته و افزوده است که «از خانه داریوش مهرجویی دو گوشی موبایل و مقداری طلا سرقت شده، این در حالی است که اشیای قیمتی دیگری نیز در خانه بوده، اما سرقت نشده، و این نشان می‌دهد که عاملان قتل قصد صحنه‌سازی داشته‌اند».

تا ساعت پایانی شامگاه یکشنبه، ۲۳ مهر، مسئولان انتظامی و دادگستری جزئیات بیشتری از ماجرای قتل داریوش مهرجویی و همسرش اعلام نکرده‌اند، اما سخنگوی فراجا از پایان تحقیقات در صحنه قتل خبر داد و افزود که نیروهای پلیس آگاهی در حال تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده، از جمله آثار احتمالی بر جا مانده از عاملان این قتل‌اند.

از سوی دیگر، رسول صدرعاملی، سخنگوی خانه سینما، گفت: «روز یکشنبه، ۲۳ مهرماه، جلسه‌ای برای اطلاع‌رسانی مراسم تشییع با حضور هیئت‌رئیسه و نمایندگان سازمان سینمایی در خانه سینما برگزار شد و پس از بحث و بررسی درباره قتل هولناک این کارگردان سینما، مقرر شد که از فردا، دوشنبه، ۲۴ مهرماه، به نشانه احترام، سه روز عزا برای اهالی سینما و دوستداران آقای مهرجویی اعلام شود.»

سخنگوی خانه سینما افزود که همزمان با مراسم تشییع نیز یک روز تمام پروژه‌های سینمایی در سراسر کشور تعطیل خواهند شد.

صدرعاملی در ادامه گفت که «جزئیات مراسم خاکسپاری داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر و زمان و مکان آن» متعاقبا اعلام خواهد شد.

او از بیان جزئیات قتل این دو چهره سینمایی خودداری کرد و گفت: «جزئیات بیشتر این حادثه باید از سوی منابع رسمی اعلام شود و ما به عنوان تشکل‌های صنفی پیگیر جدی آن هستیم تا هر چه زودتر عاملین آن مجازات شوند.»