دونالد ترامپ: با حذف قاسم سلیمانی عدالت آمریکایی را اجرا کردیم

«به دنبال دشمن نیستیم اما اگر شهروندان ما را تهدید کنید، عواقب آن پای خودتان است»

دونالد ترامپ در کمپین انتخاباتی در اوهایو، ۹ ژانویه ۲۰۲۰/Brittany Greeson/ AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین کمپین انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۰ در اوهایو، قاسم سلیمانی را عامل از دست رفتن جان هزاران انسان و نیروی آمریکایی معرفی کرد و گفت سلیمانی به سفارتخانه‌ای ما چشم دوخته بود و ما به سرعت و بدون جنگ او را متوقف کردیم و عدالت آمریکایی از طریق حمله‌ پهپادی و حذف سلیمانی در اقدامی قاطع اجرا شد.

قاسم سلیمانی بامداد جمعه ۱۳ دی‌ماه در جریان حمله پهپادی نیروهای آمریکایی به خودروی حامل او و همراهان‌اش در حال خروج از فرودگاه بغداد کشته شد. ایران وعده انتقام داده بود و روز چهارشنبه سپاه موشک‌هایی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق شلیک کرد. این حمله‌ها تلفات جانی نداشت و واکنش روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا نیز ملایم بود.

ترامپ در کمپین انتخاباتی اوهایو جمله‌های متعددی در مورد حمله پهپادی به قاسم سلیمانی و واکنش موشکی سپاه بیان کرد. او در مورد حمله‌های موشکی روز چهارشنبه سپاه  گفت: «‌ما آماده‌ایم. چند موشک می‌خواهید به ما بزنید؟ هیچ کس کشته و زخمی نشد. برای همین ما کاری نکردیم. البته آماده هستیم». او در ادامه گفت: «ما به دنبال دوست هستیم، ‌نه دشمن. اما اگر شهروندان ما را تهدید کنید، عواقب آن پای خودتان است». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمعیت حاضر در این سخنرانی نیز از حمایت خود را از ترامپ نشان دادند. گروهی نیز در اعتراض به جنگ پلاکاردهای نه به جنگ را بالا بردند.

سخنرانی ترامپ پس از آن انجام شد که مجلس نمایندگان آمریکا طرحی در خصوص محدود کردن اختیار رئیس‌جمهور در حمله به ایران را به تصویب رساند. ناظران بر این باورند که اهمیت این مصوبه چندان زیاد نیست زیرا احتمالا به تایید سنا نمی‌رسد.

ترامپ در بخش‌های دیگری از سخنرانی خود هم به برجام اشاره کرد. او همان جمله‌ای را تکرار کرد که روز گذشته در آغاز سخنرانی خود در کاخ سفید گفته بود. ترامپ گفت، اجازه نمی‌دهد ایران به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا کند. به گفته او برجام به زودی تمام می‌شود و آمریکا با خروج از این توافق به سمت صلح حرکت کرده است.

بیشتر از