آمریکا ۱۲ میلیون دلار به زلزله‌زدگان هرات کمک کرد

هم‌زمان با افزایش تلفات ناشی از زلزله در هرات، طوفان شن روند کمک‌رسانی را مختل کرده است

آسیب‌دیدگان زلزله هرات از کندی روند جست‌وجوی قربانیان شاکی‌اند - AFP

در هفتمین روز پس از زلزله مرگ‌بار در غرب افغانستان، توماس وست، فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان، در بیانیه‌ای از اهدای کمک نقدی ۱۲ میلیون دلاری ایالات متحده به این کشور خبر داد.

وست نوشت که آمریکا ۱۲ میلیون دلار به‌عنوان کمک بشردوستانه به افغانستان اهدا می‌کند و این کمک قرار است برای تهیه سرپناه موقت، آب، غذا و امکانات بهداشتی برای آسیب‌دیدگان زلزله استفاده شود.

او در ادامه از حمایت آمریکا از مردم افغانستان سخن گفت و افزود: «ما برای جانباختگان این زمین‌لرزه‌ها سوگواریم و با قاطعیت در کنار مردم افغانستان هستیم تا از این بحران عبور کنند.»

وقوع سه زلزله پیاپی به بزرگی ۴.۷ تا ۶.۳ در روز شنبه ۱۵ مهرماه، خسارات و تلفات زیادی به استان هرات در شمال غربی افغانستان وارد کرد. این زلزله در روز چهارشنبه سه بار دیگر تکرار شد و میزان تلفات را افزایش داد. مرکز این زلزله‌ها شهرستان زنده‌جان هرات و شهر هرات اعلام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش آژانس‌های امدادرسان، در اثر این زلزله‌ها بیش از دو هزار نفر جان باخته و هزاران نفر دیگر مجروح شده‌اند. گزارش دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) نشان می‌دهد که در این زلزله‌ها به بیش از ۱۸ هزار نفر آسیب وارد شده است و بیشتر از ۴۰۰ روستا به‌طور کامل تخریب شده‌اند.

در هفتمین روز پس از زلزله، طوفان شدید شن گریبان‌گیر مردم آسیب‌دیده هرات شده است. منابع آگاه در هرات می‌گویند که سرما و طوفان شدید شن، روند کمک‌رسانی را مختل کرده و آسیب‌دیدگان زلزله را که در فضای باز یا در چادرها به سر می‌برند با مشکل مواجه کرده است.

اتحادیه اروپا در نخستین روزهای وقوع زلزله، یک بسته کمک پنج میلیون دلاری به زلزله‌زدگان افغانستان اختصاص داد و گفت قرار است این کمک‌ها از طریق نهادهای سازمان ملل توزیع شوند.

کشور چین نیز به‌عنوان یکی از متحدان نزدیک طالبان، ۲۰۰ هزار دلار برای کمک به قربانیان زلزله اهدا کرد.

در همین حال کشورهای عربستان سعودی، ترکیه، جمهوری اسلامی ایران، قزاقستان، ازبکستان، امارات متحده عربی، پاکستان و ژاپن نیز با ارسال بسته‌های مواد غذایی و نیز نیروی کمکی و کادر پزشکی، به آسیب‌دیدگان زلزله افغانستان کمک کردند.

با این حال، آسیب‌دیدگان زلزله در هرات از کم‌کاری ادارات طالبان در زمینه عملیات جست‌وجو و نجات و نیز کمک‌رسانی به نجات‌یافتگان شاکی‌اند. شماری از آسیب‌دیدگان زلزله هرات در مصاحبه با رسانه‌ها گفتند که تاخیر در اقدام نهادهای دولتی طالبان در ساعات و حتی روزهای اول حادثه سبب شد که عملیات نجات خیلی دیر انجام شود و به این ترتیب شمار قربانیان افزایش یافت.

بیشتر از جهان