سازمان اطلاعاتی بریتانیا: روسیه و ایران پس از جنگ اوکراین به هم نزدیک‌تر شده‌اند

انزوای بین‌المللی روسیه را مجبور کرد سیاست خارجی‌اش را بیشتر به سمت مشارکت‌ با کشورهایی از جمله ایران هدایت کند

دیدار ولادیمیر پوتین با ابراهیم رئیسی در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲ــ AFP

سازمان اطلاعات نظامی بریتانیا گزارش داد که مشارکت روسیه با ایران بیش‌ازپیش تقویت و با تهاجم مسکو به کی‌یف، نزدیکی این دو کشور تسریع شده است.

به گزارش العربیه، وزارت دفاع بریتانیا در به‌روزرسانی اطلاعات جنگ اوکراین اعلام کرد سازمان‌های اطلاعاتی خاطرنشان کرده‌اند که «انزوای بین‌المللی روسیه را مجبور کرده است تلاش‌های سیاست خارجی‌اش را به سمت مشارکت‌هایی هدایت کند که از حمایت دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی برخوردار شود».

 در ادامه این بیانیه آمده است: «کمک‌های نظامی ایران به روسیه برای جنگ در اوکراین شامل صدها هواپیمای بدون‌سرنشین و مهمات توپخانه است و پهپادهای ایرانی عنصر اصلی تهاجم روسیه در حملات دوربرد به اوکراین بوده‌اند.»

گزارش اطلاعاتی بریتانیا تاکید می‌کند: «همکاری نظامی تهران و مسکو اکنون به مونتاژ و تولید پهپادها در تاسیساتی در روسیه گسترش یافته و علاوه بر آن، روابط دیپلماتیک و اقتصادی روسیه و ایران نیز تشدید شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده است: «تعامل روسیه با ایران به طور قطع از طریق مجامع چندملیتی نیز افزایش خواهد یافت؛ به عنوان مثال، پس از پذیرش اخیر جمهوری اسلامی در سازمان همکاری شانگهای و دعوت این کشور برای پیوستن به مجمع اقتصادی بریکس، تهران و مسکو بیش از پیش به یکدیگر نزدیک خواهند شد. ایران اخیرا مدعی شده که روسیه در سال‌های ۲۰۲۳ــ۲۰۲۲، به میزان ۲.۷۶ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده که با توجه به تلاش روسیه برای کاهش اثر تحریم‌ها، گسترش روابط اقتصادی این دو بسیار محتمل است.»

با وجود شواهد متعدد، جمهوری اسلامی بارها ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب کرده است. در همین حال بر اساس سند محرمانه‌ای که کی‌یف برای متحدان غربی‌اش ارسال کرد و در آن خواستار موشک‌های دوربرد برای حمله به کارگاه‌های نظامی روسیه، ایران و سوریه شد، آمده است که از کامیکازه‌‌های ایرانی در حملات به شهرهای اوکراین استفاده می‌شود.

در سند ۴۷صفحه‌ای که دولت اوکراین در ماه اوت به دولت‌های گروه ۷ ارسال کرد، ادعا شده که در سه ماه پیش از آن، با استفاده از هواپیماهای بدون‌سرنشین (پهپاد) دارای فناوری غربی بیش از ۶۰۰ حمله به شهرهای اوکراین صورت گرفته است.

بر اساس این سند، ایران موفق شده است قطعات پهپادهایش را در یک کارخانه در سوریه تولید و سپس این قطعات را به روسیه منتقل کند. در بخش دیگری از این سند گفته می‌شود که تحویل پهپادهای شاهد جمهوری اسلامی به روسیه از طریق دریای خزر انجام می‌شود؛ به طوری که این پهپادها از تهران به بندر امیرآباد ایران تحویل و از آنجا به شهر بندری ماخاچ‌کالا روسیه ارسال می‌شوند.

بر اساس سندی که کی‌یف منتشر کرده، اوایل ژوییه یک مدل جدید شاهدــ۱۳۶ با علامت وای۰۰۲ (Y002) در اوکراین سرنگون شد که «ممکن است در یک مرکز تولید جدید در روسیه مونتاژ شده باشد». گفته می‌شود این نمونه دارای قالب‌گیری بال متفاوتی بود که «احتمالا نشان‌دهنده تولید در مکانی جدید است».

همچنین تاکید شد که روسیه و ایران برای شاهد‌ــ۱۳۶ در حال کار روی یک موتور جدیدند که انتظار می‌رود سرعت و برد این پهپادها را ارتقا دهد.