افزایش تولید محتوای جنسی از سوی کودکان برای جذب مخاطب در اینترنت

«بیشتر عکس‌های جنسی توسط دختران ۱۱ تا ۱۳ ساله گرفته شده‌اند»

عکس آرشیوی است- LIONEL BONAVENTURE / AFP

اخیرا فاش شده است که یک سوم از عکس‌های سوءاستفاده جنسی از کودکان، در اصل توسط خود آنها در فضای آنلاین منتشر می‌شود. کارشناسان هشدار می‌دهند که این روند رو به افزایش است و کودکان برای جذب «لایک»، عکس و فیلم جنسی از خود منتشر می‌کنند.

بنیاد دیده‌بان اینترنت اعلام کرده است که سال گذشته تغییر چشم‌گیری در حجم عکس‌های «سلفی» روی داده است، و بیشتر این عکس‌ها توسط دختران ۱۱ تا ۱۳ ساله گرفته شده‌اند.

در سال گذشته، در مورد ۲۶۰۴۰۰ صفحه وب تخلف گزارش شده است، و از این میزان ۱۳۲۷۰۰ مورد مربوط به سوءاستفاده جنسی از کودکان بوده است.

به گفته بنیاد دیده‌بان اینترنت، چون هر یک از این صفحات ممکن است حاوی هزاران فایل باشد، در واقع این تعداد گزارش دربرگیرنده میلیون‌ها عکس است.

سوزی هارگریوز اوبی، مدیر اجرایی این بنیاد، گفت که یک سوم این عکس‌ها در اصل توسط خود کودکان گرفته شده‌اند، و این در حالی رخ می‌دهد که میزان محتوای تولید شده توسط کاربران آنلاین، به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

او در مصاحبه با ایندپیندنت گفت: «دخترها اغلب وقتی که دنبال راه‌هایی برای جذب «لایک» می‌گردند، از دوربین استفاده می‌کنند. می‌توانید ببینید که آنها به مانیتور دستگاه خود نگاه می‌کنند و می‌گویند، من فلان کار را نمی‌کنم مگر این که ۱۰۰۰ لایک بگیرم.»

خانم هارگریوز افزود: «آنها به شدت آسیب‌پذیرند و به نوعی، فعالانه در این فرآیند سوءاستفاده شرکت می‌کنند ... این یک رابطه شدیدا اخاذانه و سوءاستفاده‌گرانه است.»

خانم هارگریوز می‌گوید، بسته به نوع برنامه یا وبسایت، ممکن است کودکان راهنمایی‌ها و دستوراتی را در این زمینه از یک شخص، یا چندین کاربر دریافت کنند.

به گفته او، برخی از کودکان ممکن است فکر کنند که دارند ویدیوی آنلاین برای دوست یا دوست‌پسرشان می‌فرستند، اما از برخی دیگر سوءاستفاده می‌شود تا تصاویری از خود پخش کنند، سپس آن تصاویر در سطح وسیع‌تری از طریق شبکه‌های «پدوفیلی» (کودک‌آزاری جنسی) پخش می‌شوند.

خانم هارگریوز می‌گوید، برخی از کودکان به خاطر دستیابی به شهرت آنلاین، جذب «لایک» یا بالارفتن در رده‌بندی کانال‌های پخش آنلاین، به چنین اقداماتی ترغیب می‌شوند.

به نظر می‌رسد که بسیاری از تصاویر، در اتاق‌خواب بچه‌ها گرفته می‌شود. در برخی موارد می‌بینیم که مثلا شخصی در می‌زند و به قربانی می‌گوید شام حاضر است، و ناگهان ویدیو قطع می‌شود.

هارگریوز هشدار می‌دهد که «در یک سال گذشته، این نوع محتوا در اینترنت به شدت افزایش یافته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «پیام ما برای همه این است که اگر کودکی در اتاق‌خواب خود تنهاست و دوربین و اینترنت دارد، باید والدین نظارت کافی بر او داشته باشند. صرفا این که در اتاق‌خوابشان هستند، به این معنا نیست که از آنها سوءاستفاده نمی‌شود.»

بنیاد دیده‌بان اینترنت که سال گذشته ۱۳۲۰۰۰ صفحه را از فضای آنلاین حذف کرده است، می‌گوید در حدود ۸۰ درصد تصاویری که به این بنیاد گزارش شده‌اند، دختران حضور دارند.

خانم هارگریوز می‌گوید: «دلیل حضور تعداد زیاد چنین تصاویری، این است که ما فراموش می‌کنیم هر یک از این عکس‌ها یک کودک واقعی است. تا تک تک این تصاویر را حذف نکنیم، دست از تلاش برنمی‌داریم. دوباره و دوباره پیگیری می‌کنیم، چون در این زمینه به قربانی مدیونیم.»

او هشدار داد که «پدوفیل»‌ها (کودک‌آزاران جنسی) همچنان از «وب تاریک» (بخش‌های ممنوعه اینترنت- Dark Web) استفاده می‌کنند، و محتوایی که به بنیاد دیده‌بان اینترنت گزارش داده می‌شود، صرفا مربوط به اینترنت باز است. وی همچنین افزود: «سوء‌استفاده جنسی از کودکان از نظر مردم موضوعی وحشتناک است و به آسانی در مورد آن صحبت نمی‌کنند، اما، ما به عنوان یک جامعه باید این واقعیت فاحش را ببینیم و با آن روبه‌رو شویم.»

در لایحه آسیب‌های آنلاین دولت بریتانیا، پیشنهادهایی مطرح شده است تا با اپیدمی تصاویر سوءاستفاده جنسی از کودکان در اینترنت برخورد شود.

در سخنرانی ملکه، که دستور کار بوریس جانسون را برای قانونگذاری در این زمینه مشخص کرده، است یک وظیفه مراقبت جدید برای شرکتهای فناوری تعریف و اجرا خواهد شد.

در گزارش مختصر دولت در ماه گذشته، اعلام شد که تا هنگامی که قوانین لازم در این زمینه وضع ‌شود، دولت «چند آیین‌نامه موقت برای برخورد با استفاده تروریست‌ها از اینترنت، و نیز برخورد با سوءاستفاده و بهره‌کشی جنسی آنلاین از کودکان»، منتشر خواهد کرد.

در گزارش آمده است: «این اقدام به ما اطمینان خواهد کرد که شرکت‌ها از هم اکنون برای مقابله با محتویاتی که امنیت ملی ما و امنیت جسمی کودکانمان را تهدید می‌کنند، اقدام می‌کنند.»

این اقدامات پس از آن صورت می‌گیرد که پلیس و آژانس ملی برخورد با جرایم، هشدار دادند که از اختیارات قانونی لازم را ندارند برای تحقیق و مجازات  افرادی که تصاویر سوءاستفاده جنسی از کودکان را مشاهده می‌کنند، برخوردار نیستند.

بازرس ارشد، سیمون بیلی، رئیس ستاد فرماندهی پلیس ملی برای حمایت از کودکان، به ایندپیندنت گفت که مأموارن می‌خواهند روی مظنونانی که در تماس مستقیم با کودکان هستند تمرکز کنند، اما حجم بالای پرونده‌های مجرمانکم‌اهمیت‌تر در حوزه عکس و فیلم، این فرصت را از آنها می‌گیرد.

او در ماه مه گفت: «ما همیشه با صراحت گفته‌ایم که صرفا با دستگیر کردن، نمی‌توانیم این مشکلات را حل کنیم.»

آقای بیلی خاطرنشان کرد: «ما نمی‌توانیم مجرمان با ریسک و آسیب‌زایی بالا را هدف قرار دهیم، چون پرونده‌های بسیار زیادی به ما ارجاع می‌شوند. به همین دلیل، باید تغییراتی ایجاد شود. این تغییر باید از طریق ایجاد یک رویکرد بین‌سیستمی باشد که موارد زیر را در برگیرد: آموزش کودکان در خانه و مدرسه در مورد خطرات آنلاین، حصول اطمینان از این که شرکت‌های فناوری وظیفه خود را در زمینه ممانعت از بارگذاری و به اشتراک گذاشتن تصاویر به جا می‌آورند، و اعمال اقدامات احتیاطی در مورد مجرمان کم خطر برای برخورد با رفتار تخلف‌آمیز آن‌ها.»

© The Independent

بیشتر از جهان