کنعانی: هیچ حقی برای اسرائیل قائل نیستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ادعا کرد کشورهای غربی جای «ظالم و مظلوم» را عوض کرده‌اند

ناصر کنعانی، با تکرار سخنان خامنه‌ای درباره عادی‌سازی روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل هشدار داد‌ــ ایرنا

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در نشست خبری دوشنبه ۱۷ مهر، از حمله ویرانگر شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل که کشته‌ و زخمی‌ شدن صدها غیرنظامی را در پی داشت، دفاع کرد و مدعی شد که فلسطینی‌ها در برابر «رژیمی» که حقوق آنان را «نقض» کرده است، از خود «دفاع مشروع» کرده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تکرار سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، فلسطین را «مسئله اول جهان اسلام» خواند و گفت که وزیر امور خارجه در تماس با برخی همتایانش از جمله در عراق، پیشنهاد نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی را مطرح کرده است.

کنعانی، کشورهای غربی را به «حمایت از جنایت» متهم کرد و مدعی شد که آن‌ها «بدون توجه به ضایع شدن حقوق مردم فلسطین، جای ظالم و مظلوم را عوض کرده‌اند».

در حالی‌ که پوشش خبری رویدادهای غزه اثبات می‌کند شبه‌نظامیان تحت‌حمایت جمهوری اسلامی صدها غیرنظامی را کشته‌ یا به اسارت گرفته‌اند، کنعانی مدعی شد کشورهای اروپایی و آمریکا در «جنگ تبلیغاتی جای ظالم را تغییر می‌دهند، چشمشان را بر ظلم رژیم غاصب می‌بندند و ملتی مظلوم را در معرض اتهام قرار می‌دهند».

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز دوشنبه بر موضع حمایتی جمهوری اسلامی از شبه‌نظامیان حماس تاکید و اظهار امیدواری کرد کشورهای اسلامی هم در حمایت از مردم فلسطین همت کنند.

ناصر کنعانی در پاسخ به سوالی درباره احتمال گسترش دامنه جنگ به ایران، چنین احتمالی را رد نکرد و در سخنانی تهدیدآمیز گفت: «هر اقدام احمقانه‌ای در قبال ایران با پاسخی ویرانگر مواجه می‌شود.»

او با بیان اینکه جمهوری اسلامی «هیچ‌ حقی» برای اسرائیل قائل نیست، ادعا کرد نام ایران و حزب‌الله لبنان به عنوان حامیان حماس «با هدف سیاسی، انحراف افکار عمومی، توجیه شکست اخیر و توجیه حمایت‌های مختلف غرب از رژیم صهیونیستی» مطرح می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه ادعاهایش افزود: «مقاومت مردم فلسطین توانایی و اراده لازم برای دفاع از خود را دارد و حمله اخیر پاسخی به هتک حرمت مسجدالاقصی و جنایت‌های روزمره بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناصر کنعانی حمایت ایالات‌ متحده آمریکا از اسرائیل و اعزام ناو هواپیمابر به منطقه را «مداخله» خواند و مدعی شد که هرگونه حمایت از اسرائیل به معنای «قرار گرفتن در برابر مظلوم» است. او بدون اشاره به حملات مرگبار حماس به غیرنظامیان، مدعی شد که تداوم حملات اسرائیل به نوار غزه «اقدامی جنون‌آمیز» است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با تکرار سخنان خامنه‌ای، درباره عادی‌سازی روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل هشدار داد. خامنه‌ای پیش‌تر گفته بود که عادی‌سازی با اسرائیل «شرط‌‌بندی روی اسب بازنده است».

کنعانی در ادامه نشست خبری دوشنبه گفت که مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی و جمهوری آذربایجان در خصوص عبور کریدور جمهوری آذربایجان از ایران جدید نیست و ایران در ۳۴ سال گذشته برای همکاری با جمهوری آذربایجان کریدور خودش را در اختیار این کشور قرار داده است.

او در ادامه گفت که سفر مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، به جمهوری آذربایجان در چارچوب همکاری‌های دو کشور و با درخواست طرف مقابل انجام شده است.  

کنعانی درباره روابط با عربستان سعودی نیز گفت که ما در «مرحله آغازین» روابط دو طرف قرار داریم و موضوع همکاری‌های تجاری مدنظر جمهوری اسلامی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی همچنین از مبادله زندانیان با عمان خبر داد و گفت که عمان در نشست کمیته مشترک کنسولی میان مقام‌های ارشد دو کشور، اعلام کرد به‌زودی تعدادی از زندانیان ایرانی را آزاد خواهد کرد.

کنعانی بدون اشاره به نقش وابستگان جمهوری اسلامی در فضاسازی علیه شهروندان افغانستانی مقیم ایران مدعی شد که «طرف‌هایی» در یک «روند تبلیغاتی و اقدام‌های هدفمند» سعی دارند روابط ملت‌ دو کشور را مخدوش و بحران‌آفرینی کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی درباره دور جدید مذاکرات با ایالات‌ متحده آمریکا که قرار بود در عمان برگزار شود، گفت که تاریخ این جلسات غیرمستقیم مشخص نیست ولی مسیر مذاکره از طریق «واسطه‌ها» باز است.