وال استریت ژورنال: سپاه دوشنبه گذشته در بیروت مجوز نهایی حمله به اسرائيل را صادر کرد

فرماندهان سپاه از ماه اوت برای طراحی حملات چندجانبه هوایی، زمینی و دریایی و تمرکز بر مهم‌ترین رخنه به مرزهای اسرائیل با حماس کار کرده‌ بودند

اسرائیل در واکنش به حمله حماس، یک حمله هوایی گسترده‌ به غزه انجام داد‌ــ AFP

وال استریت ژورنال روز یکشنبه ۸ اکتبر (۱۶ مهر) در گزارشی به نقل از اعضای ارشد حماس و حزب‌الله، گروه‌های شبه‌نظامی تحت‌حمایت تهران، نوشت که مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی به حماس در برنامه‌ریزی حمله غافلگیرانه به اسرائیل کمک کرده‌اند. این روزنامه می‌افزاید که مقام‌های ارشد سپاه در نشست دوشنبه گذشته در بیروت، به این حمله چراغ سبز نشان داده‌اند.

 به گزارش وال‌ استریت ژورنال، فرمانده‌هان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از ماه اوت برای طراحی حملات چندجانبه هوایی، زمینی و دریایی و تمرکز بر مهم‌ترین رخنه به مرزهای اسرائیل از زمان جنگ اعراب و اسرائیل (یوم کیپور) در سال ۱۹۷۳ با حماس کار کرده بودند.

وال‌ استریت ژورنال با استناد به گفته‌های اعضای ارشد حماس و حزب‌الله، توضیح داد که افسران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نمایندگان چهار گروه شبه‌نظامی تحت‌حمایت ایران از جمله حماس که قدرت را در غزه در دست دارد و حزب‌الله، جناح سیاسی و گروه شبه‌نظامی شیعه در لبنان، جزئیات این عملیات را طی جلساتی متعدد در بیروت بازبینی کردند.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی می‌گویند مدرکی دال بر دخالت تهران در این حمله ندیده‌اند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان که یکشنبه پخش شد، گفت: «ما هنوز شواهدی ندیده‌ایم که نشان دهد ایران این حمله خاص را هدایت کرده یا پشت آن بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزنامه آمریکایی در ادامه به نقل از محمود میرداوی، یکی از مقام‌های ارشد حماس، نوشت: «حماس این رشته‌حملات را به‌تنهایی طراحی کرده است.»

تهران نیز می‌گوید جمهوری اسلامی از اقدام‌های حماس حمایت می‌کند اما آن‌ها را هدایت نمی‌کند. نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل در بیانیه‌ای، ضمن تاکید بر حمایت قاطعانه و بی‌دریغ از فلسطین، تاکید کرد که تهران در حمله حماس به اسرائیل دخالتی نداشته و فلسطینی‌ها این عملیات را به‌تنهایی انجام داده‌اند.

اثبات نقش مستقیم ایران در این حمله می‌تواند درگیری تهران با تل‌آویو را که برای زمانی طولانی در سایه و غیرمستقیم دنبال می‌شد، به یک درگیری آشکار و گسترده‌ در خاورمیانه تبدیل کند. مقام‌های ارشد امنیتی اسرائیل متعهد شده‌اند که اگر تهران مسئول کشتن اسرائیلی‌ها شناخته شود، به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند. از طرفی، چنانچه تهران هدف حمله قرار گیرد، با حملات موشکی از لبنان، یمن و ایران به اسرائیل پاسخ می‌دهد و جنگنده‌های ایرانی را از سوریه به اسرائیل به پرواز درمی‌آورد تا به شهرهای شمال و شرق اسرائیل حمله کنند.

به گزارش وال استریت ژورنال، نمایندگان این گروه‌ها از ماه اوت دست‌کم هر دو هفته یک بار در لبنان با رهبران سپاه قدس دیدار کرده‌اند تا درباره حمله این آخرهفته به اسرائیل و آنچه در آینده اتفاق می‌افتد، گفت‌وگو کنند. گفته می‌شود در برخی از این جلسات قاآنی، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، النخاله، رهبر جهاد اسلامی، و صالح العاروری، فرمانده نظامی حماس، حضور داشته‌اند.

این روزنامه به نقل از لینا خطیب، مدیر موسسه خاورمیانه در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن، افزود: «حمله‌ای با چنین گستردگی تنها می‌توانست پس از ماه‌ها برنامه‌ریزی رخ دهد و بدون هماهنگی با ایران اتفاق نمی‌افتد». او می‌افزاید که حماس مانند حزب‌الله لبنان، به‌تنهایی و بدون توافق صریح قبلی با ایران، درباره جنگ تصمیم نمی‌گیرند.

وال استریت ژورنال در ادامه، با استناد به گفته‌های اعضای حماس، حزب‌الله و یک مقام ایرانی نوشت: «طرح گسترده‌تر سپاه تهدید چند‌جانبه تل‌آویو از سوی حزب‌الله، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در شمال و جهاد اسلامی فلسطین و حماس در غزه و کرانه باختری است؛ به‌طوری که بتواند اسرائیل را از تمامی جهات محدود کند.»

به گفته اعضای ارشد حماس و حزب‌الله، ایران با کنار گذاشتن درگیری‌های منطقه‌ای مانند دشمنی آشکارش با عربستان سعودی در موضوع یمن، قصد دارد توان خارجی سپاه پاسداران را بر هماهنگی، تامین مالی و تجهیز شبه‌نظامیان مخالف اسرائیل از جمله حماس و حزب‌الله متمرکز کند. جمهوری اسلامی پیش‌تر نیز با اشاره به «منزوی بودن» اسرائیل تصریح کرده بود که زمان تمرکز بر آن است.

به نظر می‌رسد هدف از این حمله ضربه زدن به اسرائیل درست در زمانی است که اختلاف‌های سیاسی داخلی در دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، به اوج رسیده است. به گفته اعضای ارشد حماس و حزب‌الله، هدف از این اقدام همچنین برهم زدن روند روبه‌شتاب مذاکرات عادی‌سازی روابط عربستان‌سعودی و اسرائیل با میانجی‌گری ایالات متحده بود که ایران آن را تهدیدآمیز تلقی می‌کند.

گسترش روابط اسرائیل با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می‌تواند زنجیره‌ای از متحدان آمریکایی به وجود آورد که سه نقطه کلیدی تجارت جهانی یعنی کانال سوئز، تنگه هرمز و باب المندب در دریای سرخ را به هم پیوند بزند.

وال استریت ژورنال به نقل از حسین ایبیش، پژوهشگر ارشد موسسه کشورهای عربی خلیج فارس در واشنگتن، نوشت که گسترش این روابط خبر بسیار بدی برای ایران است؛ چرا که نقشه راهبردی منطقه به‌شدت به ضرر ایران تغییر خواهد کرد.

بیشتر از