عربستان سعودی خواستار پایان دادن به خشونت‌ها بین اسرائیل و حماس شد

شاهزاده فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان، در مکالمه‌ای تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، درباره پیامدهای بحران جاری در نوار غزه گفت‌وگو کرد

CAITLIN OCHS / POOL / AFP-شاهزاده فیصل بن‌فرحان

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، یکشنبه ، ۸ اکتبر (۱۶ مهر)، بار دیگر خواهان پایان دادن هرچه سریع‌تر به خشونت و مخاصمه در نوار غزه و درگیری‌ها بین ارتش اسرائیل و نیروهای حماس شد. 

شاهزاده بن فرحان در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات ‌متحده، پیشنهادهای عربستان سعودی را برای پایان دادن به درگیری‌ها مطرح کرد. 

محور اصلی مکالمه وزیران خارجه عربستان‌ سعودی و ایالات ‌متحده، پایان دادن هرچه سریع‌تر به درگیری‌ها بین ارتش اسرائیل و شبه‌نظامیان حماس بود. به گفته وزارت خارجه عربستان سعودی،‌ دو وزیر همچنین درباره «نیاز فوری جامعه بین‌الملل به کنترل پیامدهای بحران جاری در سرزمین‌های فلسطینی» گفت‌وگو کردند.

شاهزاده بن فرحان  پیش از  گفت‌وگوی تلفنی با آنتونی بلینکن، با کاترین کولونا، همتای فرانسوی خود، سخن گفت. در این گفت‌وگو نیز هر دو وزیر خارجه بر «توقف هرچه سریعتر درگیری‌ها» تاکید کردند. وزیر خارجه عربستان سعودی خاطرنشان کرد که هر دو سوی درگیری باید به «قوانین بین‌المللی بشردوستانه» احترام بگذارند و «غیرنظامیان» را هدف قرار ندهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین با هانکه بروینز اسلات، وزیر خارجه هلند،‌ درباره آخرین تحولات جنگ غزه گفت‌وگو کرد. 

دولت پادشاهی عربستان سعودی شنبه نیز در نخستین ساعت‌ها پس از حمله نیروهای حماس به سرزمین‌های اسرائیل، خواستار توقف فوری درگیری‌ها شده بود. وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) منتشر شد، اعلام‌ کرد که «پادشاهی عربستان سعودی تحولات بی‌سابقه بین شماری از جناح‌های فلسطینی و نیروهای اشغالگر اسرائیلی را از نزدیک دنبال می‌کند».

در این بیانیه همچنین تاکید شده ‌است که درگیری‌های اخیر در نوار غزه «نتیجه وخامت اوضاع شهروندان فلسطینی در پی اشغال، و محروم کردن آنان از حقوق مشروع خود و متوقف نشدن تحرکات نظام‌مند و سازمان‌یافته علیه آنان است». 

دولت عربستان سعودی از جامعه بین‌الملل خواست که مسئولیت خود را بپذیرد و روند صلح‌آمیز معتبری برای تشکیل دو کشور مستقل [اسرائیل و فلسطین]، به‌گونه‌ای که ضامن صلح و امنیت در منطقه باشد، در پیش گیرد. 

بیشتر از جهان