عربستان سعودی آزمایش پروژه بلندپروازانه قطار هیدروژنی را آغاز کرد

شرکت راه‌آهن عربستان سعودی تاکید دارد که به برنامه‌های ابتکار سبز این کشور مطابق چشم‌انداز ۲۰۳۰ متعهد است

راه‌آهن عربستان سعودی یادداشت تفاهمی با شرکت حمل‌ونقل ریلی فرانسوی آلستوم امضا کرده است ـ AFP

با انعقاد قراردادی بین شرکت راه‌آهن ملی عربستان سعودی با شریک فرانسوی برای آغاز آزمایش پروژه بلندپروازانه قطار هیدروژنی، ریاض به نقطه‌عطف جدیدی در حمل‌ونقل پایدار دست یافته است.  

به گزارش عرب نیوز، شرکت راه‌آهن عربستان سعودی در سپتامبر ۲۰۲۲ یادداشت تفاهمی با شرکت آلستوم، غول حمل‌ونقل ریلی فرانسوی، برای استفاده از قطارهای هیدروژنی امضا کرد.

در آن هنگام، هر دو طرف قرارداد به آغاز آزمایش‌ها و مطالعات عملیاتی برای ارزیابی سازگاری این قطارها با شرایط محیطیعربستان سعودی متعهد شدند تا زمینه برای استقرار قطارهای مزبور در این کشور در آینده نزدیک فراهم شود.

شرکت ملی راه‌آهن عربستان سعودی تاکید کرده است که به‌کارگیری این قطارها، ابتکار پیشگامانه‌ای در خاورمیانه و شمال آفریقا است و تعهد ریاض را به حمل‌ونقل پایدار نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صالح بن ناصر الجاسر، وزیر حمل‌ونقل عربستان سعودی، در اظهارنظر تازه‌ای در این زمینه گفت که تصمیم به راه‌اندازی قطارهای هیدروژنی، به منظور استفاده از آخرین‌ فناوری‌های روز در حمل‌ونقل پایدار اتخاذ شده است.

او همچنین گفت که شرکت راه‌آهن عربستان سعودی به ابتکار سبز این کشور مطابق با چشم‌انداز ۲۰۳۰ متعهد است. ابتکار سبز عربستان سعودی شامل کاهش انتشار کربن، افزایش اتکا به انرژی پاک و حفاظت از محیط زیست است.

 قطار هیدروژنی، از محوری‌ترین نوآوری‌ها در حمل‌و‌نقل پایدار و مدرن شناخته می‌شود. استفاده از این قطارها با انتشار کربن صفر، مزایای زیست‌محیطی و در عین حال اقتصادی دارد که آن را به گزینه‌ای امیدوارکننده برای استفاده در آینده تبدیل می‌کند.

شرکت فرانسوی آلستوم که از بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل‌ونقل شهری جهان است، پیش‌تر نیز اجرای پروژه‌ بزرگ خطوط سه، چهار، پنج و شش مترو ریاض را بر عهده گرفته که شامل شش خط به طول ۱۷۶ کیلومتر و ۸۵ ایستگاه است.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر بودجه‌های کلانی در حوزه حفاظت از محیط‌ زیست و مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی هزینه‌ کرده و پروژه‌های بزرگی را در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به اجرا درآورده است.

نمونه‌وار، شاهزاده محمد بن‌ سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، چند سال پیش، از راه‌اندازی شرکت «سیر» (Ceer) خبر داد که نخستین شرکت تولیدکننده خودرو الکتریکی در عربستان سعودی به‌‌شمار می‌رود.

گذشته از وجوه مثبت شرکت «سیر» در حفاظت از محیط زیست، آژانس مطبوعاتی عربستان سعودی در همان زمان برآورد کرد که این شرکت نه‌تنها ۳۰ هزار شغل جدید در کشور ایجاد خواهد کرد، بلکه تا ۲۰۳۴ نیز نزدیک به هشت میلیارد دلار به تولید ناخالص ملی عربستان سعودی می‌افزاید و باعث می‌شود که ۱۵۰ میلیون دلار به ‌مجموع سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این کشور افزوده شود.

بیشتر از جهان