نظرسنجی‌ها درباره انتخابات پارلمانی بریتانیا: حزب کارگر در مسیر پیروزی قطعی است

پیش‌بینی ‌می‌شود در انتخابات پارلمانی سال آینده حزب کارگر ۴۲۰ کرسی و حزب محافظه کار ۱۴۹ کرسی را از آن خود کنند

نشان حزب کارگر بریتانیا در نخستین نشست سالانه این حزب در لیورپول ــ AFP

نتایج یک نظر‌سنجی که روز شنبه ۷ اکتبر (۱۵مهر) منتشر شد، نشان می‌د‌هد حزب کارگر، حزب مخالف دولت حاکم در بریتانیا، در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۲۴ این کشور پیروز خواهد شد.

به گزارش رویترز، نتایج بیشتر نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که حزب کارگر نزدیک به ۲۰ امتیاز از حزب محافظه‌کار ریشی سوناک، نخست‌وزیر کنونی بریتانیا، جلوتر است. با این‌ حال، برخی تحلیلگران معتقدند که پیشتازی این حزب احتمالا شکننده باشد.

موسسه نظرسنجی سرویشن در روزهای ۱۱ تا ۲۵ سپتامبر، نمونه‌ای از نظرها شامل بیش از ۱۱ هزار رای‌دهنده را بررسی کرد. بر اساس نتایج این نظرسنجی، پیش‌بینی می‌شود حزب کارگر با کسب ۴۲۰ کرسی از سایر احزاب پیشی‌ بگیرد. بنا به این نتایج، حزب محافظه کار ۱۴۹کرسی را از آن خود خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود لیبرال‌دموکرات‌ها به ۲۷ کرسی رضایت دهند.

موسسه نظرسنجی سرویشن در این بررسی از مدل‌سازی موسوم به «همبستگی چندخطی و چند‌لایه‌ای» بهره برده است. نظرسنجی‌هایی با استفاده از این روش، نتایج انتخابات ۲۰۱۷ بریتانیا را با موفقیت پیش‌بینی کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌ که این نتیجه از احتمال پیروزی حزب کارگر در انتخابات سال ۲۰۲۴ حکایت دارد، با نتایج انتخابات  سال ۱۹۹۷، زمانی که حزب تونی بلر، نخست‌وزیر وقت، ۴۱۸ کرسی به دست آورد، فاصله زیادی دارد. با این حال این نظرسنجی نشان می‌دهد نتایج انتخابات پیشین در سال ۲۰۱۹ که حزب محافظه‌کار ۳۶۵ کرسی و حزب کارگر ۲۰۳ کرسی کسب کرد، در حال جابه‌جایی شدید است. بر این اساس، حزب محاظفه‌کار بریتانیا در انتخابات پیش‌رو با افت شدید، کرسی‌های زیادی را به دیگر احزاب واگذار خواهد کرد.

بر اساس پیش‌بینی این نظرسنجی، ۱۲ تن از وزیران کابینه ریشی سوناک، نخست‌وزیر، از جمله الیور داودن، معاون نخست‌وزیر و گرانت شاپس، وزیر دفاع، کرسی‌هایشان در پارلمان بریتانیا را از دست خواهند داد.

این نظرسنجی هم‌زمان با نشست سالانه حزب کارگر منتشر شده است. نشستی که در آن کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر بریتانیا، اولویت‌های حزبش در صورت پیروزی در انتخابات پارلمانی و رسیدن به جایگاه نخست‌وزیری را تشریح کرد.

کی‌یر استارمر، روز یکشنبه در میان هواداران حزب کارگر در لیورپول، ماموریتش را احیای رشد اقتصادی دولت اعلام کرد و اطمینان داد که در همکاری با تجار می‌تواند به‌سرعت به چنین هدفی دست یابد.

رویترز به نقل از رهبر حزب کارگر بریتانیا نوشت که «شکل‌دهی دوباره» به حزب کارگر بر اساس برنامه بوده و این حزب آماده است تا قدرت را به دست بگیرد. او تاکید کرد که چند ماه پس از روی کار آمدن دولتی برخاسته از این حزب، مردم شاهد تغییرات و روندی روبه‌رشد خواهند بود.

به باور تحلیلگران، افزایش هزینه‌های زندگی و تجزیه‌وتحلیل وضعیت جدید نشان می‌دهد که افزایش هزینه‌های زندگی و وضعیت بهداشت ملی در روی‌ گرداندن رای‌دهندگان از حزب حاکم و چرخش آن‌ها به حزب کارگر تاثیر مهمی داشته است. رشد اقتصادی در بریتانیا مدتی است از حرکت پیشین بازمانده است و بسیاری از خانواده‌ها با بحران افزایش هزینه‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

انتخابات پارلمانی بریتانیا ۱۷ دسامبر ۲۰۲۴ در ۶۵۰ حوزه رای‌گیری برگزار خواهد شد و رای‌دهندگان هر حوزه تنها یک نماینده انتخاب می‌کنند. هر نامزدی که در حوزه اش بیشترین رای را به دست بیاورد، نماینده آن منطقه در پارلمان خواهد بود.

بیشتر از جهان