نشست «ترانس هیمالیا»؛ وزیران خارجه طالبان، چین و پاکستان دیدار کردند

وزیر خارجه حکومت موقت پاکستان در دیدار با امیرخان متقی بر تقویت بیشتر همکاری‌های دوجانبه با افغانستان تاکید کرده است

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان که برای شرکت در سومین نشست مجمع «ترانس هیمالیا» به استان شی‌ژانگ چین رفته است، با وزیران خارجه چین و پاکستان دیدار کرد.  

نشست «ترانس هیمالیا» پیرامون همکاری‌های اقتصادی و ارتباطات منطقه‌ای کشورهای اطراف کوه‌های هیمالیا برگزار شده است و این نخستین سفر وزیر خارجه طالبان به چین، پس از روی کار آمدن مجدد این گروه در افغانستان است. 

عباس جیلانی، وزیر خارجه حکومت موقت پاکستان، در دیدار با امیرخان متقی بر تقویت بیشتر همکاری‌های دوجانبه با افغانستان تاکید کرده است.  

در بیانیه روز پنجشنبه ۱۳ مهر وزارت خارجه پاکستان آمده است که عباس جیلانی در این دیدار روی چالش‌های منطقه‌ای در راستای تامین صلح و ثبات در منطقه و با راهبرد مشترک تاکید کرده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی وزیران خارجه طالبان و پاکستان دیدار می‌کنند که تنش لفظی میان مقام‌های این دو کشور درباره حضور مهاجران افغان در پاکستان و تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) افزایش یافته است. حکومت پاکستان به‌تازگی به همه پناهجویان افغان که مدرک اقامت قانونی ندارند، دستور داده است که تا نوامبر سال جاری میلادی این کشور را ترک کنند.

گفته می‌شود که شمار مهاجران افغان بدون مدرک اقامتی در پاکستان، به ۱.۷ میلیون نفر می‌رسد. این اقدام پاکستان با انتقاد شدید مقام‌های طالبان مواجه شده است.  

حکومت پاکستان ادعا می‌کند که برخی از مهاجران افغان در حمله‌های تروریستی در این کشور دست دارند و از طالبان خواسته است که در راستای مهار تهدید تی‌تی‌پی در داخل قلمرو افغانستان اقدام کنند. پاکستان با تهدید جدی تی‌تی‌پی مواجه است و این گروه طی یک سال گذشته، حمله‌های خود را در این کشور افزایش داده است.  

از سوی دیگر، وزارت خارجه طالبان اعلام کرده است که امیرخان متقی در حاشیه سومین نشست مجمع «ترانس هیمالیا»، با وانگ یی، وزیر خارجه چین، در تبت دیدار کرده است.  

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «در این دیدار دو طرف درباره روابط دوجانبه افغانستان و چین و ارتقای سطح روابط دیپلماتیک گفت‌وگو کردند.» 

در این بیانیه ذکر شده است که امیرخان متقی، معرفی جاو شینگ، سفیر جدید چین برای افغانستان را یک تحول «خوب» در روابط دوجانبه توصیف کرده است.  

وزارت خارجه طالبان به نقل از وزیر خارجه چین نوشت: «روابط دیپلماتیک این کشور با افغانستان تحت تاثیر هیچ کشور دیگری نیست و چین به دوستی سنتی خود با افغانستان ادامه خواهد داد.» 

در بیانیه وزارت خارجه آمده است که وانگ یی از آمادگی کشورش برای همکاری با «حکومت افغانستان» به منظور ارتقای حکومت‌داری خبر داده است. 

پس از روی کار آمدن حکومت طالبان در اوت ۲۰۲۱، چین تلاش کرده است که روابطش را با این گروه «گرم» نگه‌ دارد و به همین دلیل، هیئت‌های چینی به افغانستان سفر می‌کنند. چین علاقه زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی و معادن در افغانستان دارد. پکن از طالبان هم خواسته است تهدید جنگجویان اویغور که منافع این کشور را تهدید می‌کنند، بر‌طرف کند. 

بیشتر از جهان