حمایت طالبان از «چین واحد» و اهتزار پرچم در پکن

چین پایان ماموریت نظامی ایالات متحده آمریکا در افغانستان را یک دستاورد برای خود می‌داند

عبدالسلام حنفی، معاون اداری نخست‌وزیر طالبان، روز پنجشنبه ۳۰ شهریور، با جاو شینگ، سفیر چین در افغانستان، دیدار و بر «چین واحد» تاکید کرد.  

«چین واحد» به این معنی است که جمهوری خلق چین تنها یک کشور مستقل است و تایوان بخشی از این کشور محسوب می‌شود. این در حالی است که حکومت تایوان پس از روی کار آمدن حزب کمونیست در سال ۱۹۴۹، آن را غیرقانونی خوانده بود و خود را حکومت مشروع در کل چین اعلام کرد. 

در بیانیه ارگ طالبان آمده است که عبدالسلام حنفی گفته طالبان از پروژه یک کمربند - یک راه چین حمایت می‌کنند و افغانستان تلاش می‌کند تا از طریق گذرگاه‌های مختلف به این پروژه متصل شود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده است: «معاون اداری ریاست الوزراء گفت که چین در طول تاریخ روابط خوبی با افغانستان داشته است و امارت اسلامی خواهان تداوم آن است.» 

عبدالسلام حنفی تاکید کرد که سیاست حکومتشان مداخله نکردن در امور داخلی کشورها و تدوام همکاری با تمام همسایگان به‌ویژه چین است.  

او ادعا کرد: «بعضی از کشورها برای بدنامی کردن افغانستان تبلیغات منفی می‌کنند، اما حضور و همکاری چین در افغانستان، نادرستی این تبلیغات را ثابت کرده است. همچنین از تلاش چین در راستای نمایش تصویر واقعی افغانستان به جهان تقدیر کرد.» 

معاون نخست‌وزیر طالبان از پروژه‌های اقتصادی چین در افغانستان حمایت کرده و از سرمایه‌گذاران چینی خواسته است که در این کشور سرمایه‌گذاری کنند. 

در اعلامیه ارگ طالبان به نقل از جاو شینگ آمده است که روابط تاریخی و «خوب» چین در افغانستان ادامه خواهد داشت و براساس احترام متقابل و عدم مداخله با «امارت اسلامی» همکاری می‌کنند.  

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که پرچم طالبان در سفارت افغانستان در پکن به اهتزاز درآمده است. این در حالی است که چین و دیگر کشورها حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند و به همین دلیل، همچنان از پرچم جمهوریت در سفارت‌ها و نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در کشورهای دیگر استفاده می‌شود.  

چین پایان ماموریت نظامی ایالات متحده آمریکا در افغانستان را یک دستاورد برای خود می‌داند و به همین دلیل در‌صدد گسترش روابط با حکومت طالبان است. در دوران حکومت طالبان، هیئت‌های مختلف چینی به افغانستان سفر کرده‌اند و بیشتر تمرکز پکن روی پروژه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در بخش معادن بوده است.  

بیشتر از جهان