هزینه بحران عبور مهاجران از مرزهای جنوبی آمریکا به یک میلیارد دلار رسید

یک دیپلمات ارشد مکزیک نیز افزایش تعداد مهاجران را یک وضعیت «بحرانی» توصیف کرد

شدت گرفتن بحران مهاجرت غیرقانونی در مرز ایالات متحده و مکزیک باعث شد به دلیل توقف تردد کامیون‌ها به آمریکا در حدود دو هفته اخیر، هزینه‌های این بحران برای یکی از ایالت‌های مرزی و کلیدی مکزیک از یک میلیارد دلار هم فراتر برود.

به گزارش رویترز، دولت ایالتی چیهواهوا در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقتصاد وابسته به تجارت این منطقه در فاصله ۱۸ سپتامبر تا دوم اکتبر بیش از ۹۴۷ میلیون دلار از دست داده است. در این بیانیه، «بحران مهاجران» عامل جلوگیری از جریان معمول انتقال کالا به ایالات متحده اعلام شده است.

چیهواهوا با ایالت‌های تگزاس و نیومکزیکو آمریکا که هر دو از کانون‌های اصلی تجارت بین دو کشور همسایه محسوب می‌شوند، هم‌مرز است.

دولت چیهواهوا اعلام کرد که فقط روز دوشنبه، خسارات اقتصادی ناشی از بحران پناهجویان حدود ۷۷ میلیون دلار بوده است. در این بیانیه از دولت فدرال مکزیک به دلیل انجام ندادن «هیچ اقدامی» برای کاهش خسار‌ت‌های اقتصادی انتقاد و این مشکل ناشی از «بحران مهاجران و بی‌تدبیری در برخورد با تلاش هزاران نفر برای ورود به آمریکا» دانسته شده است.

دولت چیهواهوا را فرمانداری اداره می‌کند که نماینده حزب سیاسی مخالف راست میانه است. این دیپلمات ارشد مکزیک نیز مانند بسیاری از مقام‌های آمریکایی، افزایش مهاجرت را یک وضعیت «بحرانی» توصیف کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خسار‌ت‌های اقتصادی که در بیانیه دولت چیهواهوا به آن‌ها اشاره شده، به دنبال تصمیم مقام‌های ایالات متحده برای افزایش بازرسی‌های امنیتی مرزی است که به تاخیر در تجارت نیز منجر شده است.

اوایل این ماه، برنامه حرکت برخی قطارهای باری به مقصد ایالات متحده نیز دچار اختلال شد، زیرا یکی از اپراتورهای حمل‌ونقل ریلی باری مکزیک به دلیل احتمال مرگ یا صدمه دیدن مهاجرانی که از روی قطار می‌پرند، به طور موقت فعالیتش را متوقف کرد.

نماینده انجمن حمل‌ونقل سیوداد خوارس، یکی از شهرهای مرزی مکزیک در چیهواهوا، نیز تاکید کرد: «در یک براورد جداگانه از اختلالات تجاری در مرز، مشخص شد حدود هشت هزار تریلر حامل کالا به ارزش تخمینی یک میلیارد دلار در چند هفته گذشته در سمت مکزیک سرگردان شده‌اند.»

در روزهای گذشته پس از انتشار اخبار متعدد درباره بحران پناهجویان در شهرهای آمریکا، مکزیک با ایالات متحده توافق کرد مهاجران غیرقانونی را از شهرهای مرزی به کشورهایشان پس بفرستد و برای بازدارندگی و تقویت محافظت از گذرگاه‌های مرزی اقدام‌های متعددی انجام دهد.

مقام‌های مکزیکی روز جمعه با مقام‌هایی از ادارات گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده در سیوداد خوارس مکزیک، واقع در آن سوی مرز ال‌پاسو تگزاس، دیدار کردند. این دیدار پس از افزایش عبور مهاجران غیرقانونی به سمت ایالات متحده انجام گرفت که برای بسیاری از شهرهای ایالات متحده بحران‌آفرین شده است.

به عنوان بخشی از این توافق، مکزیک پذیرفت بر شهرهای شمالی‌اش که با ال‌پاسو، سن دیه‌گو و ایگل‌پس در تگزاس هم‌مرزند، بیش از گذشته نظارت کند.

مقام‌های مکزیکی متعهد شدند به عنوان بخشی از این توافق ۱۵ اقدام انجام دهند. این موافقت‌نامه همچنین به ماموران گشت مرزی ایالات متحده اجازه می‌دهد مهاجران را از طریق پل سیوداد خوارس که به ال‌پاسو متصل می‌شود، اخراج کنند. سایر شرایط این توافق عبارت‌اند ارائه گزارش روزانه از تعداد مهاجران در سیستم قطار به بخش گمرک و حفاظت مرزی ال‌پاسو، ایجاد پست‌های بازرسی بیشتر و مداخله در راه‌آهن و بزرگراه‌ها.

گذرگاه‌های عبور مهاجران در امتداد مرز ایالات متحده و مکزیک روز‌به‌روز با جمعیت بیشتری مواجه می‌شوند؛ به طوری که برخی آمارها حاکی از آن است که تعداد پناهجویان عبورکرده از مرز این هفته و در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته، از هشت هزار و ۶۰۰ نفر گذشت.

با وجود عبور تعداد زیادی از مهاجران غیرقانونی از مرز مکزیک و ایالات متحده، میزان بازداشت این افراد نیز بالا است؛ به طوری که روزانه حدود سه هزار و ۵۰۰ بازداشت گزارش شده است و در یک روز از هفته گذشته بیش از هشت هزار مهاجر که قصد عبور غیرقانونی از مرز را داشتند، بازداشت شدند.

 سازمان‌های غیرانتفاعی و همچنین مقام‌های شهرهای مرزی ایالات متحده و مکزیک می‌گویند که افزایش کنونی مهاجرت غیرقانونی می‌تواند ناشی از اطلاعات نادرست درباره پناهجویی و همچنین افزایش فعالیت قاچاقچیان انسان در مکزیک باشد.

در همین حال، وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد که مراقبت‌های مرزی را افزایش داده است. به گفته مقام‌های وزارت امنیت داخلی آمریکا، به دو هزار و ۵۰۰ نیرویی که قبلا در حال خدمت در مرزها بودند، دست‌کم ۸۰۰ مامور جدید اضافه می‌شوند.

بیشتر از جهان