گزارش نیویورک تایمز از احتمال آزمایش موشک روسی با موتور هسته‌ای و برد نامحدود

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد روسیه احتمالا موشکی مانند بوروستنیک یا اسکای فال را آزمایش کرده یا قصد انجام آن را دارد

ولادیمیر پوتین گفت که روسیه در حال ساخت موشکی با موتور هسته‌ای است- Mikhail METZEL / POOL / AFP 

روزنامه نیویورک تایمز با استناد به تصاویر ماهواره‌اﻯ و داده‌هاﻯ هوانوردﻯ گزارش داد كه روسیه یا اخیرا آزمایش موشكی انجام داده و یا ممكن است در حال آماده شدن براﻯ آزمایش موشك كروز با موتور هسته‌اﻯ با برد هزاران كیلومتر باشد.

به نوشته نیویورک تایمز، جابه‌جایی هواپیماها و وسایل نقلیه در پایگاهی در منطقه دورافتاده قطب شمال روسیه و نیز مناطق اطراف آن با آمادگی‌هایی كه پیش از این براﻯ آزمایش موشك میان قاره‌اﻯ موسوم به بوروستنیک (Burevestnik) یا اسكاﻯ فال (Skyfall SSC9-X) در سال هاﻯ ٢٠١٧ و ٢٠١٨ انجام شده بود، همخوانی دارد.

در دو هفته گذشته هواپیماهاﻯ تجسسی ایالات متحده نیز در این منطقه ردیابی شده‌اند و به آنها هشدار داده شده  كه از حریم هوایی منطقه دور شوند. بر اساس گزارش گروه ابتكار تهدید هسته‌اﻯ، یك گروه غیرانتفاعی متمركز بر  كنترل تسلیحات، روسیه قبلا ٣١ آزمایش شناخته شده را بین سال‌هاﻯ ٢٠١٧ و ٢٠١٩ انجام داده بود كه همه آنها ناموفق بودند.

به گفته مقام‌هاﻯ آمریكایی، موشكی  كه در سال ٢٠١٩ پرتاب شد، در زمان آزمایش سقوط  كرد و در نهایت منفجر شد و هفت نفر را كشت.

داریل جی. كیمبال، مدیر اجرایی گروه  كنترل تسلیحات، گفت:«این عجیب و غریب است. مرحله آزمایش و توسعه، مرحله خطرناكی است.»

كیمبال افزود مشخص نیست  كه آیا از سال ٢٠١٩ به این سو، موشک بوروستنیک دوباره آزمایش شده است یا نه، اما حتی در صورت پرتاب موفقیت‌آمیز هم این موشک هنوز سال‌ها با قابلیت عملیاتی فاصله خواهد داشت. در آزمایش‌هاﻯ قبلی، این موشک نتوانست مسافتی نزدیک به برد طراحی ‌شده را كه تخمین زده می‌شود حدود ٢٢ هزار و ٥٠٠  كیلومتر بود، طی كند.

مقام‌های آمریكایی تخمین می‌زنند كه این موشک در موفق‌ترین پرواز آزمایشی خود كه كمی بیش از دو دقیقه به طول انجامید، مسافتی نزدیک به ۳۵  كیلومتر را پیمود و سپس در دریا سقوط  كرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آزمایشی دیگر، راكتور هسته‌اﻯ موتور موشک فعال نشد و این امر باعث شد كه موشک تنها چند كیلومتر دورتر از محل پرتاب، سقوط  كند.

براﻯ موفقیت‌آمیز بودن آزمایش، راكتور هسته‌اﻯ موشک باید در حین پرواز فعال شود تا موشک بتواند مسافت بسیار بیشترﻯ را بپیماید.

بر اساس گزارش گروه ابتكار تهدید هسته‌اﻯ، این موشک یك «سلاح با برد استراتژیک حمله دوم» است كه قرار است پس از موجی از حملات هسته‌اﻯ كه اهدافی در روسیه را ویران كرد، پرتاب شود. این موشک می‌تواند یک  كلاهک متعارف حمل  كند، اما در عمل احتمالا حامل  كلاهك هسته‌اﻯ، هرچند  كوچک‌تر از سایر سلاح‌هاﻯ هسته‌اﻯ دیگر خواهد بود.

كارشناسان می‌گویند اگر این موشک در زمان جنگ مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند پتانسیل تخریب مناطق بزرﮒ شهرﻯ و اهداف نظامی را داشته باشد. در حالی  كه روسیه در مورد طراحی خاص موشک بوروستنیک توضیحی نداده، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهورﻯ این  كشور گفته است كه این موشک موتور هسته‌اﻯ دارد.

گمان می‌رود این موشک ابتدا توسط یک موتور سوخت جامد پرتاب و سپس یک راكتور هسته‌اﻯ كوچک در زمان پرواز موشک، فعال می‌شود. این امر، به لحاظ نظرﻯ، به موشک اجازه می‌دهد براﻯ مدتی نامحدود پرواز كند.

بوروستنیک یكی از شش سلاح استراتژیک روسیه در  كنار سلاح‌هاﻯ دیگر مانند موشك بالستیک كینژال (Kinzhal) و هواپیماﻯ مافوق صوت آوانگاردﻯ است كه پوتین آن را در سخنرانی خود در سال ٢٠١٨ معرفی كرد. او گفت كه این تسلیحات می‌توانند بر سامانه دفاعی فعلی ایالات متحده غلبه كنند.

پوتین خطاب به غرب گفت:«شما نتوانستید روسیه را مهار  كنید.»

شواهد، اسناد و تصاویرﻯ  كه نیویورک تایمز می‌گوید حكایت از انجام یا آماده شدن براﻯ آزمایش موشكی روسیه دارد شامل تصاویر ماهواره‌اﻯ قبل و بعد از آزمایش است.

تصاویر گرفته شده در صبح روز ٢٠ سپتامبر، وسایل نقلیه متعددﻯ را نشان می‌دهد  كه در سكوﻯ پرتاب در پایگاه حضور دارند، از جمله یک كامیون با یک «تریلر» كه به نظر می‌رسد اندازه‌اش با ابعاد موشک مطابقت دارد. یک پناهگاه هواشناسی هم كه معمولا سكوهاﻯ خاص پرتاب را می‌پوشاند حدود ۱۵ متر جابه‌جا شده بود. در تصاویرﻯ  كه بعداز ظهر همان روز گرفته شده، «تریلر» دیده نمی‌شود و پناهگاه هواشناسی نیز به جاﻯ اولیه خود بازگشته است.

تصاویر دیگرﻯ  كه در روز ٢٨  سپتامبر گرفته شده، نشان می‌دهد كه سكوﻯ پرتاب دوباره فعال شده است. در ١٣ اوت، مقام‌هاﻯ روسی اخطاریه هوانوردﻯ براﻯ «منطقه خطرناک موقت» را صادر و به خلبانان توصیه كردند از پرواز در بخشی از سواحل دریاﻯ بارنتز و ٢٠  كیلومترﻯ محل پرتاب، معروف به پانكوو، اجتناب  كنند. این اخطار چند بار تمدید شد و قرار بود از روز یكشنبه تا روز جمعه اجرا شود. روسیه در سال ٢٠١٩ نیز قبل از آزمایش موشک بوروستنیک اخطار مشابهی را صادر كرده بود.

علاوه بر این، بر اساس تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره اﻯ توسط سازمان بلونا (Bellona) یک سازمان محیط زیست نروژﻯ، دو هواپیماﻯ روسی كه از آنها به‌طور خاص براﻯ جمع‌آورﻯ داده‌هاﻯ پرتاب موشک استفاده می‌شود، در اوایل ماه اوت به پایگاه هوایی روگاچوو، در حدود ١٦٠ كیلومترﻯ جنوب محل پرتاب منتقل شدند. این هواپیماها متعلق به شر كت روس اتم، شر كت انرژﻯ اتمی روسیه است. بر اساس تصاویر ماهواره‌اﻯ، این هواپیماها حداقل تا ٢٦ سپتامبر در آن پایگاه باقی ماندند. در زمان آزمایش‌هاﻯ موشک بوروستنیک در سال ٢٠١٨ نیز هواپیماهایی از همان نوع در مجاورت محل آزمایش وجود داشتند.

بر اساس پلتفرم ردیابی  فلایت رادار ٢٤، Flightradar24 یک هواپیماﻯ شناسایی نیروﻯ هوایی ایالات متحده نیز در روزهاﻯ ١٩ و ٢٦ سپتامبر نیز حداقل دو ماموریت را در سواحل نزدیک به محل پرتاب در جزیره قطب شمال انجام داد. این دو ماموریت نشان‌دهنده افزایشی جزئی در فعالیت‌هاﻯ معمولی و شناخته شده این هواپیماﻯ شناسایی بودند.

ماهیت بسیار محرمانه موشک بوروستنیک و محل پرتاب آن، تعیین این موضوع را دشوار می‌ كند كه آیا آزمایشی در راه است یا این سلاح دوباره آزمایش شده است. همچنین این امكان وجود دارد كه روسیه فقط موتور موشک و یا بخشی از خود موشک را آزمایش كند.

كاخ سفید از اظهار نظر در مورد یافته‌هاﻯ نیویورک تایمز خوددارﻯ كرد.

كارشناسان می‌گویند این موشک نه تنها به‌دلیل توانایی حمل كلاهک هسته‌اﻯ قدرتمند خطرناک است، بلكه به دلیل اینكه بالقوه می‌تواند باعث انتشار گاز رادیواكتیو مضر در صورت انفجار یا نقص در هنگام آزمایش موشک شود نیز خطرناک است.

در صورت استفاده، موشک بوروستنیک بخشی از زرادخانه هسته‌اﻯ روسیه در نظر گرفته می‌شود و مشمول معاهده كاهش تسلیحات هسته‌اﻯ می‌شود كه مسكو در سال ٢٠١١ آن را امضا  كرده است. با این حال، كیمبال گفت با توجه به انقضا معاهده موسوم به استارت جدید  كه در فوریه ٢٠٢٦ منقضی می‌شود، اگر توافق جدیدﻯ جایگزین این معاهده در حال انقضا نشود، این موشک می‌تواند به شكل‌گیرﻯ جبهه تازه‌اﻯ در مسابقه تسلیحاتی كنترل نشده كمک كند.

او گفت آزمایش این موشک نشانه‌اﻯ از حركت روسیه در مسیر اشتباه خواهد بود.

بیشتر از جهان