ترکیه به تلافی حمله انتحاری در آنکارا مواضع پ‌ک‌ک را در عراق هدف قرار داد

اردوغان: راهبرد ترکیه ایجاد یک «نوار امنیتی» به عمق ۳۰ کیلومتر ورای مرزهای خود با سوریه و عراق است

بلندی‌های مشرف به روستای هیرور در اقلیم کردستان عراق، یکی از محل‌های درگیری ارتش ترکیه و پ‌ک‌‌‌ک - Safin HAMID / AFP

ساعاتی پس از آنکه منطقه‌‌ای در نزدیکی ساختمان‌های دولتی ترکیه هدف حمله انتحاری قرار گرفت، جنگنده‌های این کشور مواضع حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را در شمال عراق هدف قرار دادند.

بامداد یکشنبه، یکم اکتبر (۹ مهر)، دو مهاجم در حمله‌ای در نزدیکی ساختمان اداره امنیت وزارت کشور در مرکز آنکارا، پایتخت، موجی از وحشت پدید آوردند.

اندکی بعد، حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) با انتشار بیانیه‌ای، مسئولیت حمله انتحاری به وزرات کشور ترکیه را بر عهده گرفت.

سازمان سیاسی-نظامی پ‌ک‌‌ک که در فهرست گروه‌های تروریستی ترکیه و کشورهای غربی قرار دارد، در این بیانیه نوشت: «یک گروه از مبارزان وابسته به گردان جاویدان ما جان خود را در حمله به وزارت کشور دولت ترکیه فدا کردند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شامگاه همان روز، جت‌های جنگنده ترکیه در عملیات هوایی تلافی‌جویانه، نزدیک به ۲۰ هدف را، از جمله دالان‌ها، پناهگاه‌ها‌ و انبارهای پ‌ک‌ک در مناطق متینا، برادوست، هاکورک، قندیل و قره در عراق، «منهدم» کردند. گفته می‌شود که تعدادی از نیروهای پ‌ک‌ک نیز کشته شده‌اند.

به گفته وزارت کشور ترکیه، حوالی ساعت ۹.۳۰ بامداد یکشنبه به وقت محلی، دو مهاجم با یک خودرو تجاری در برابر ورودی  اداره امنیت وزارت کشور توقف کردند. و پس از آن، یکی از مهاجمان در ورودی این اداره خود را منفجر کرد، و دیگری پیش از آنکه مجال منفجر کردن خود را داشته باشد، به ضرب گلوله پلیس از پای درآمد. به گزارش رسانه‌‌های ترکیه، در جریان این حادثه دو مامور پلیس نیز به صورت جزئی مجروح شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر دادستانی آنکارا می‌گوید که تحقیقاتی را در پیوند با این حمله «تروریستی» آغاز، و دسترسی به منطقه مزبور را ممنوع کرده است. از رسانه‌های محلی نیز خواسته شده است که انتشار تصاویر از صحنه حمله را متوقف کنند.

در بیانیه وزارت کشور آمده است که یکی از مهاجمان عضو پ‌ک‌ک شناسایی شده و تحقیقات برای شناسایی فرد دیگر ادامه دارد، و افزود که مواد منفجره، نارنجک، یک راکت‌انداز و اسلحه‌های مختلف در محل حادثه کشف و ضبط شده است.

ترکیه در چند سال گذشته با استناد به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، حمله‌های نظامی خود را علیه پ‌ک‌ک در شمال عراق با عنوان «عملیات‌هایی برای دفاع از خود» افزایش داده است. این رویکرد، ناخرسندی بغداد را در پی داشته است. رویترز به نقل از عبداللطیف راشد، رئیس‌ جمهوری عراق، نوشت که کشورش حمله‌های هوایی پی‌درپی ترکیه یا حضور پایگاه‌های ترکیه را در منطقه کردستان عراق برنمی‌تابد. او ابراز امیدواری کرد که بغداد هر چه زودتر بتواند با آنکارا برای حل این مسئله به توافق برسد.

با این‌ حال، رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهوری ترکیه، مایل است میدان عمل خود را به داخل مرزهای عراق بکشاند. او یکشنبه در پی حمله تروریستی مزبور، به پارلمان گفت که ترکیه راهبرد خود را برای ایجاد یک «نوار امنیتی» به عمق ۳۰ کیلومتر ورای مرزهای جنوبی خود با سوریه و عراق، حفظ می‌کند.

بیشتر از جهان