حسن مرتضوی: تلاش زیادی برای ایجاد تقابل و رویارویی تهران و کابل شده است

معاون سفارت جمهوری اسلامی در کابل دیدارهای خود را با مقام‌های طالبان و چهره‌های سیاسی مطرح افغانستان افزایش داده است

دیدار معاون سفیر جمهوری اسلامی با معاون وزیر داخله طالبان-Twitter/@IRANinKabul

سید حسن مرتضوی، معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، در دیدار با مولوی محمد نبی عمری، معاون وزارت داخله (کشور) طالبان، ادعا کرد که «دشمنان» ایران و افغانستان، می‌کوشند بین دوکشور تقابل و رویارویی ایجاد کنند.  

در بیانیه این سفارتخانه که یکشنبه، ۹ مهر (یکم اکتبر) منتشر شد، آمده است که در دو سال اخیر تلاش زیادی برای ترویج ایران‌ستیزی در افغانستان و افغان‌ستیزی در ایران صورت گرفته است تا تهران و کابل را به رویارویی با یکدیگر سوق دهند.  

در این بیانیه ذکر شده است: «معاون سفارت کشورمان اظهار داشت که سال گذشته نیز رسانه‌های غربی با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از فضای مجازی، روند مواجهه دو ملت ایران و افغانستان را در دستورکار خود قرار داده و توانستند برای مدتی روابط دوستانه فیمابین را در فضای مجازی ملتهب کنند، اما رهبران دو کشور با هوشیاری توانستند این طرح تفرقه‌افکن را خنثی کنند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل ادعا کرد که هدف مسولان این سفارت، کمک به تامین امنیت، مبارزه با تروریسم و جلوگیری از بروز درگیری‌های داخلی در افغانستان است.  

او خواستار بازگشت «عزتمندانه» مهاجران افغان از ایران شد و از حکومت طالبان خواست که برای بازگشت این مهاجران، سیاست‌های تشویقی در پیش گیرند. 

در سفارت جمهوری اسلامی در کابل آمده است که مرتضوی با اشاره به «حجم قابل‌توجه ترددهای غیرقانونی مرزی از افغانستان به سمت ایران»، از مقام‌های افغانستان خواست تا «نظارت و کنترل خود را بر مرزهای مشترک افزایش داده و مبارزه با جریان قاچاق انسان و ترددهای غیرقانونی را در خاک افغانستان» به اجرا بگذارند. 

در بخش دیگری از این بیانیه به نقل از مولوی محمد نبی عمری، معاون وزیر داخله (کشور) طالبان، آمده است: «ما به خوبی آگاه هستیم که آمریکا و برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از روابط حسنه بین ایران و افغانستان ناخرسند هستند و خواهان ایجاد تنش در روابط دو جانبه می‌باشند.» 

 معاون وزیر داخله طالبان در ادامه به روابط «خوب» افغانستان با همسایگان، به‌ویژه ایران، اشاره و تاکید کرده است: «ما داشتن روابط حسنه با جمهوری اسلامی ایران را ارج می‌نهیم و در سطوح مختلف، از جمله در شورای وزیران، بر تحکیم و تقویت روابط با ایران تاکید داشته‌ایم.» 

معاون سفارت جمهوری اسلامی در کابل، اخیرا دیدارهای خود را با مقام‌های طالبان و چهره‌های سیاسی مطرح افغانستان افزایش داده است. او روز گذشته نیز به دیدار عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه در حکومت پیشین افغانستان، رفته بود. 

حسن مرتضوی از فرماندهان شاخه قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و بنیانگذار لشکر فاطمیون است. هزاران تن از شهروندان شیعه افغانستان تحت لوای این لشکر، برای دفاع از منافع جمهوری اسلامی ایران و بقای حکومت بشار اسد در سوریه جنگیدند و پس از شکست داعش در سوریه، بخشی از آن‌ها به ایران و افغانستان بازگشتند.   

بیش از دو سال از عمر حکومت طالبان در افغانستان می‌گذرد و در این مدت، جمهوری اسلامی ایران تلاش زیادی برای گسترش روابط و افزایش تعامل با طالبان به‌خرج داده است. تهران سفارت و کنسولگری‌های افغانستان را نیز به طالبان تحویل داده و از هیئت‌های متعدد این گروه در ایران پذیرایی کرده است. اما در مقابل، طالبان تاکنون چندین بار حریم زمینی ایران را نقض کرده‌اند و اقدام‌های آنان به درگیری‌های مرزی بین دو کشور منجر شده است.